21
Ноември 2022
Електромобилите повишават пазарния си дял и спрямо година по-рано достигат близо 12%.
През цялата година се наблюдава повишаване на продажбите, а тенденцията се запазва и в третото тримесечие. България не прави изключение. Електрическите коли у нас нарастват с над 100% спрямо годината по-рано. Но процентното покачване вероятно подсказва на мнозина, че броя на електрическите автомобили е малък. Само 242 са новорегистрираните коли, спрямо година по-рано – 120. Любопитно е, че България е сред страните с най-голям ръст на електромобилите за периода юли – септември т.г. Други страни са: Кипър – 490%, Латвия - 232%, Румъния – 213%. Понижение при новорегистрираните електрически автомобили има единствено в Италия и Дания.
Хибридите имат по-голям пазарен дял спрямо електромобилите, но повишението на годишна база е по-скромно 22.6%, спрямо 21.1% преди година. Статистиката е силно подкрепена от силните продажби в Италия – близо 21%, Франция – над 15% и Испания – малко над 11%.
Plug-in хибридите намаляват с 6 на сто през последното тримесечие. На практика това води до 8.5% пазарен дял само за plug-in-ите. За общоевропейския спад допринася двуцифреното понижение в продажбите на два от големите европейски пазари – Франция и Италия.
Въпреки загубата на пазарен дял, дизеловите и бензиновите автомобили все още доминират пазара с общ дял от 54,3%.
ДВГ автомобилите
Намаляват продажбите на коли задвижвани с двигатели с вътрешно горене (ДВГ) в Европа. За последното тримесечие е загубен над 3% пазарен дял, показва статистиката за новорегистрирани бензинови автомобили. Така общия им пазарен дял става 39.3% спрямо близо 37.8 на сто, година по-рано.
Подобна, дори по-голяма, промяна се вижда и при данните за дизеловите коли. Почти с 5% спада пазарния им дял между юли и септември. Спрямо година пък намалява с процент – от 17.5% до 16.5%.
И последно, но не по-важност е статистиката за колите на природен газ. За разлика от бензиновите и дизеловите автомобили, при тези използващи газ се наблюдава двуцифрен спад – над 52%. За общоевропейския спад, силно допринася малкото регистрации в Италия – понижението е над 70%! Това е съществено защото южноевропейската страна е най-големия пазар на подобни коли на Стария континент. Страната допринася с 40% за регистрациите на автомобили. Друг ключов пазар за колите на пропан-бутан е Франция – понижението на новорегистрираните коли там е почти 15%. Така пазарния дял на автомобилите задвижвани с природен газ за година е спаднал с 50%
Какво стои зад числата?
Извън потребителските нагласи има един незаобиколим фактор, който ще продължи да влияе на авто пазара – инфлационният натиск. Нарастващите разходи за живот влияят на купувачите и на автомобилните концерни. До скоро компаниите, особено в Европа, успешно преодоляваха икономическите предизвикателства. Причината бе в силното търсене, което накара някои автопроизводители да имат дори високи очаквания за продажбите през пролетта. Но ето, че данните показват промяна в условия на нарастващи икономически препятствия.
Продължаващите проблеми с веригите на доставки и дефицита на чипове, води до ревизия на прогнозите за годишните печалби на големите компании. На този фон очакванията са търсенето на нови коли на европейския пазар се забавя. Двуцифрената инфлация има съществен принос за това. И въпреки, че инфлацията у нас е почти двойна на тази в Еврозоната, страните в Скандинавия, които също не използват еврото, този тренд е най-силно изразен. За разлика от Франция и Италия – там увеличенията на разходите са по-слабо изразени.
Влошаващата се среда, ще мотивира автомобилната индустрия да се концентрира върху нови възможности насочени в електрификацията. Следващите седем години ще виждаме нарастващ брой изцяло електрически модели, ако се позовем на плановете на все повече компании, които залагат милиарди за инвестиции в тази посока. Но не само, че ще виждаме повече модели, а прогнозите са за стремглаво нарастване при продажбите на електромобили и то още в следващите 12 месеца.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Пунктът за Периодични технически прегледи в СБА Перник, няма да работи от 14 до 16.10.2024 г. (вкл.).
Пунктът за Периодични технически прегледи в СБА Карнобат, няма да работи от 10 до 18.10.2024 г. (вкл.).