+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

25

Ноември 2022

1934

Омбудсманът иска да се минава ГТП и без платена винетка

Казуси Светозар Димитров

Омбудсманът Диана Ковачева иска промяна в чл. 10, ал. 16 от Закона за пътищата. Според законодателния текст, шофьор, който не е заплатил пътните такси - винетка или тол такса, не може да мине годишен технически преглед (ГТП). Тя атакува разпоредбата пред Конституционния съд. Според нея има противоречие с Конституцията  (конкретно чл. 4, ал. 1 и чл. 35, ал. 1), което води до ограничаване на едно от основните права на европейците - за свободно придвижване в страната и възможността за напускането ѝ. Нарушени са и конституционни принципи като принципа на правовата държава, допълва още Ковачева.

Ето какво пише в Закона за пътищата:

„Заплащането на дължимите такси по ал. 1 е условие за редовност при периодичен технически преглед на пътното превозно средство. Заплащането на дължимите такси се удостоверява с проверка чрез автоматизиран обмен на информация между информационната система за електронно регистриране на извършените периодични прегледи на пътни превозни средства, поддържани от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и електронната система за събиране на пътни такси.“

Диана Ковачева изтъква, че въведената със Закона за пътищата (ЗП) смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства и такси, на база време и на база изминато разстояние, се отнася само и единствено за преминаване по платената пътна мрежа. А това означава, че извън нейния обхват те не се изискват, казва  омбудсмана.

Тя изтъква още, че от чл. 10 ал. 16 от ЗП остава неясно от коя дата трябва да бъде заплатена винетката при условие, че времевата валидност на винетките е различна – с най-голям период на валидност е годишната, а най-кратка е уикенд винетката. Основен проблем е, че собственикът на превозното средство бива принуждаван да заплаща за пътната такса дори и да не се налага да използва пътищата от нейния обхват, а единствено, за да премине през редовния ГТП. А това са принудителни разходи по настоящата наредба – в противен случай глобата е 300 лв., разяснява Ковачева.

Годишният технически преглед пък е регламентиран в Закона за движение по пътищата (ЗДвП). Тази проверка е важна и представлява своеобразна гаранция за техническата изправност, покриване на нормите за безопасност на превозните средства и за спазване на нормите касаещи чистата околна среда. Националният омбудсман отбелязва, че санкция се предвижда и в ЗДвП, ако се шофира неизправен автомобил. Тя допълва, че според закона има и други случаи, в които МПС-то трябва да премине през ГТП, сред тях са: при пускане в движение, възстановяване на регистрация на превозното средство, при липса на документ за преминат ГТП и др.

Всичко това обаче поставя собствениците на коли в зависимост от две независими едно от друго задължения, коментира Ковачева. Затова тя се застъпва за гражданските права и настоява Конституционния съд да премахне задължението пътните такси да са обвързани с извършването на регулярната техническа проверка на автомобилите. По този начин, трябва да се възстанови конституционното право гражданите да се движат по неплатената пътна мрежа и да не им се вменява заплащането на пътна такса за услуга, която няма да използват или да срещат административни спънки при преминаване през ГТП.




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

04.07.2025
Нов пункт за ГТП на територията на гр. София

Пунктът на "Технотест" АД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.

23.06.2025
Петър Дойчинов е новият Най - добър млад шофьор на България!

Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.