+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

30

Януари 2023

5406

Акумулаторът през зимата

Съвети Светозар Димитров

Акумулаторът през зимата

Лятото на миналата година не се е отличавало с големи аномалии на средните температури за сезона, показват данните на Националния институт за метеорология и хидрология. Юли месец е бил сравнително сух. Лятото е било относително топло с валежи около и над нормата.

 

Какво означава всичко това за акумулатора ви и неговата работа през зимата?

Екстремните летни температури влияят на пътуването ви било то до зимен курорт, вилата или на гости на роднини в провинцията. И за това има обяснение. Високите температури в летните горещини влияят негативно на акумулаторите на автомобилите и така се повреждат по-бързо през зимата. Противно, може би, на общоприетото схващане, но не зимния студ, а летните жеги увреждат значително повече ефективността на батерията. Въпреки, че акумулаторът наистина работи с по-висок капацитет, когато навън е горещо. В повечето случаи именно топлината през юни, юли и август убива акумулаторът, а ниските температури я довършват напълно.

Топлината причинява изпарение и свързаните с това смущения в химическите съединения в батерията. В акумулаторите протичат химически реакции, чрез които се съхранява енергия, която осигурява възможността колата да бъде стартирана и да работи. По - конкретно това се извършва от електролитите – вещества или химикали, които провеждат електричество, когато са разтворени във вода. Когато те са отслабени от топлината, батериите стават уязвими, когато трябва да се справят с внезапния или продължителен шок от ниските температури. Всъщност големият температурен диапазон може да изтощи мощността на батерията с до 60%.

 

Какво се случва през лятото?

През лятото температурата на автомобилния акумулатор може да скочи до 60°C – 70°C под капака. Това води до изпаряване на течността от батерията, от което следва необратимо увреждане на вътрешната структура на батерията. През летните месеци такава температура се достига много лесно. Високите температури могат да доведат до повреда на регулатора на напрежението или други системи за зареждане. Това често води до презареждане на батерията. Рутинната поява на такова презареждане води до неизбежна смърт на акумулатора.

Високите температури причиняват неблагоприятно корозиране на оловните пластини, разположени вътре в батерията, което допълнително влошава състоянието на батерията. Това важи особено за акумулатори, които многократно достигат по-високи температури. Не забравяйте, че след като капацитетът на вашата батерия е бил повреден поради прекомерно излагане на топлина, той не може да бъде възстановен. Идеалната работна температура за автомобилна батерия, която ѝ позволява да работи с максимална ефективност, е 26°C– 27°C.

 

Какво се случва през зимата?

Пониженият капацитет води до допълнително намаляване на изходната мощност на батерията, което пречи на способността на двигателя и в крайна сметка колата не успява да запали. Друг неблагоприятен ефект, който причиняват ниските температури е сгъстяването на моторното масло. Когато двигателят на автомобила стартира, акумулаторът изпраща електрически сигнал към запалителните свещи, което предизвиква запалване. След това захранва коляновия вал, което ви позволява да управлявате колата. Студеното време обаче причинява сгъстяване на моторното масло, което затруднява работата на двигателя. Това от своя страна кара акумулаторът да работи по-усилено, когато вече е с нисък капацитет.

А когато автомобилът е в движение, батерията му се зарежда автоматично. Скоростта на презареждане на акумулатора обаче намалява значително поради студеното време. Това означава, че трябва да шофирате повече, за да се уверите, че батерията ви е презаредена правилно или рискувате да останете с не добре зареден акумулатор за следващо пътуване.

Какво да направите?

За да предпазите акумулаторa:

  • Бъдете сигурни, че клемите са стегнати;
  • Поддържайте батерията чиста. Мръсотията действа като проводник, който отнема от живота на батерията;
  • Проверете за видими признаци на корозия. Корозиралите клеми също повишават изолацията и възпрепятстват протичането на ток;
  • Инвестирайте в модерно интелигентно зарядно устройство. То е най-полезно, ако сте склонни да шофирате само из града или да оставяте колата си да стои дни наред на паркинга. С него се удължава животът на батерията, без да се презарежда;
  • Изключете всичко в колата, когато паркирате. Фаровете изтощават батерията най-бързо, но вътрешните светлини и радиото също могат да убият батерията, ако останат включени с часове;
  • Редовно тествайте батерията, ако вече я експлоатирате от три години;
  • Ако батерията ви е от типа, който трябва да се допълни, проверявайте я редовно през лятото и добавяйте дестилирана вода, когато е необходимо.

 

Кога да смените акумулатора?

Ако забележите следните признаци:

  • Фаровете и вътрешните светлини изглеждат по-слаби от обикновено
  • Аксесоарите в автомобила не работят
  • Лампата за проверка на двигателя или батерията светва
  • Акумулаторът е на повече от пет години и се все по-трудно запалва колата при студени условия

То вече е време да подмените акумулатора с нов.




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.