+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

24

Април 2023

1351

АВТОМОБИЛЪТ, МЕЖДУНАРОДНИЯТ АВТОМОБИЛЕН СПОРТ И ФИА. КЪДЕ СМЕ НИЕ?

Автомобили СБА

Историята на ФИА е история на автомобилостроенето и на автомобилния спорт. Както е известно, първите автомобили се явяват в европейските столици през втората половина на ХIX век. Днес 150 години по-късно по световните пътища се движат почти 850 милиона МПС, а до 2025 година се очаква техния брой да достигне 1 милиард!

Когато автомобилът става факт, не закъсняват и първите сдружения на техните собствениците. Пионер е Автомобилният клуб на Франция, създаден през 1895 год., последван от други такива в Германия, Австрия, Великобритания, Холандия, Швейцария и др.

Съвсем естествено на 20 юни 1904 год. в Париж се ражда и първата международна автомобилна организация, наречена Международна асоциация на признатите автомобилни клубове, която по-късно се преименова във ФИА. Група ентусиасти, разбира се с възможности, събират значителната сума от 15 млн. фр. франка и закупуват две сгради от ХVІІ век в центъра на Париж, на площад Конкорд, където и до днес е седалището на ФИА. Мястото не е избрано случайно: именно на пл. Конкорд Бенджамин Франклин подписва документ, с който официално се признава независимостта на САЩ. Пак там е подписан документ за създаване на Лига на нациите, който поставя началото на бъдещата ООН. На Конкорд е и щабът, който ръководи осъществяването на плана „Маршал” след Втората световна война.

Днес, 150 години по-късно, ФИА обединява 241 автомобилни и туринг организации от 152 страни. Чрез своите национални Клубове, в нея членуват над 100 милиона автомобилисти от целия свят.

След раждането на автомобила, хората започват да се състезават с тях.  В началото това са национални състезания, като първото е Париж-Бордо-Париж от 1895 г. с рекордно разстояние от 1178 км. Участват 22 души, от които само 9 успяват да завършат. Средната скорост на участниците е 24 км/ч. Няколко години по-късно, състезанията стават и международни като Париж-Мадрид-Париж от 1903 год.

Днес, една от основните задачи на ФИА е да ограничава скоростта на състезателните автомобили с оглед безопасност на участници, зрители и официални лица.

През дългите години на своето съществуване, ФИА се превръща в основен фактор не само в спорта, но и в автомобилното движение. Нейните по-важни инициативи и предложения са:

  • стандартизиране на правилата за движение по пътя;
  • интернационализиране на някои основни пътни знаци;
  • създаване на международен лиценз за автомобила, улесняващ пътуванията в чужбина /1907 год./;
  • още през 1909 год. препоръчва еднопосочно движение по Шанз-Елизе и отделни платна за моторни и немоторни превозни средства, с което се поставя началото на бъдещото пътно управление;
  • зелена книга с информация за пътуване в чужбина /1924 год./;
  • през 1926 год. лансира идеята за технически преглед на всяко МПС, извършвано от компетентен орган;
  • идея на ФИА е и поставянето на регистрационни табели и отзад на автомобила, както и знаци, показващи националността на МПС.

 

В годините след Втората световна война, ФИА става инициатор на редица предложения, улесняващи международното автомобилно движение, като международно свидетелство за управление, карнет за преминаване през граница и много други.

Именно поради това, че Федерацията не се е ограничила само и единствено върху проблемите на автомобилния спорт, а е работила за подобряване на автомобилното движение и предимно за неговата безопасност, ФИА е една от малкото, а може би единствена спортна федерация, която има консултативен статут към ООН.

ФИА е и незаменим помощник на Европейската комисия в Брюксел, където работи и отделно бюро на федерацията. Неговата основна задача е да следи  и информира членовете на федерацията за актуалните решения в областта на пътната  безопасност – закони, правилници, разпоредби и др.

Не на последно място, следва да се каже, че информационният център ОТА в Лондон разполага с най-богатата база данни в света за международни автомобилни пътувания, основно с цел туризъм.

Световно признати и с доказана полезност са резултатите от краш тестовете, извършвани от ФИА в рамките на нейната организация /Euro NCAP/. Не отдавна бе създадена и световна структура – World NCAP.

Фондацията на ФИА – автомобилът и обществото е световен център за информация и опит в автомобилното движение. Тя финансира и клубни проекти, свързани с тази тема.

 

Къде сме ние в структурата и дейностите на тази международна федерация?

 

Само няколко месеца след своето създаване през 1957 год. СБА става действителен член на ФИА.

Съюзът участва активно в дейността на федерацията и през годините немногократно е заемала място в ръководните органи на ФИА.

Определен успех има и българският автомобилен спорт, който през 2010 г. бе част  от световния рали шампионат на ФИА - WRC.

 

СТАВАЙКИ ЧЛЕНОВЕ НА СБА, БЪЛГАРСКИТЕ АВТОМОБИЛИСТИ СЕ ПРИСЪЕДИНЯВАТ КЪМ ГОЛЯМАТА ОБЩНОСТ НА ФИА, ЗАЕДНО С ПОВЕЧЕ ОТ 100 МИЛИОНА ВОДАЧИ В ЦЕЛИЯ СВЯТ.

И НЕ САМО ТОВА. ТЕ ПОЛУЧАВАТ ПРАВО НА УСЛУГИ И ПОМОЩ В ТЕЗИ СТРАНИ, С КОЕТО ТЯХНОТО ПЪТУВАНЕ СТАВА МНОГО ПО-БЕЗОПАСНО И ПО-СПОКОЙНО.*

 

 

*Услугите зависят от вида членство в СБА.




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.