31
Май 2023
За изминалите 70 години системите за задвижване на четирите колела на автомобила са се развили драстично. Струва ли си обаче да доплащате за такава система? Кога ви трябва и кога – не? И ако все пак би ви била полезна, то каква да изберете? Обясняваме в тази статия.
Историята в няколко изречения
Технологията 4х4 се доказала на превозни средства с “универсално предназначение” през Втората световна война. Става популярна за масовия потребител през 50-те и 60-те години на миналия век. В Съединените щати днес 1/3 от всички коли са със задвижване на четирите колела. Има обаче разлика между 4WD – задвижване на четирите колела и AWD задвижване на всички колела. Това са алтернативни технологии за подобряване на сцеплението.
Най-общо казано, повечето пикапи и базирани на камиони спортни превозни средства предлагат 4WD като стандартно или допълнително оборудване, докато всички кросоувър SUV автомобили с предно задвижване и нарастващ брой леки автомобили със задно и предно предаване могат да бъдат оборудвани с AWD. Коя конфигурация е най-добра за даден автомобилист – ако изобщо е необходима – зависи от редица фактори, включително вида на превозното средство и начина, по който е предвидено да се използва. И колко тежки са зимите, където живеете.
Задвижване на четирите колела - 4WD
Името „4x4“ идва от силата на системите за задвижване на четирите колела, които им придават необичаен ефект и пътни способности. В миналото обаче, шофьорът е трябвало да излезе от превозното средство и ръчно да „заключи“ главините на предните колела, за да изпрати мощност към четирите ъгъла. Днешните 4WD системи са много по-усъвършенствани и се предлагат в няколко разновидности, всяка от които е насочена повече към употреба извън или на пътя.
При най-простия и най-евтин тип задвижване на четирите колела двигателят задвижва само задната ос, докато водачът не натисне бутон или премести лост, за да включи допълнително предните колела. Повечето пикапи и базирани на камиони SUV вече предлагат постоянно 4WD, което позволява на водача да избира между задно задвижване, 4WD и „автоматичен“ режим, който е съобразен с безопасността. Последният режим включва предните колела, когато е необходимо, например щом сензорите открият приплъзване на колелата. При постоянно 4WD липсва опцията за задвижване на двете колела – до известна степен всички колела получават мощност по всяко време.
Като цяло системите за задвижване на четирите колела включват предавки с „нисък диапазон“ за моменти, когато е необходим максимален въртящ момент, като излизане от най-дълбоките снежни преспи или кални коловози, което ги прави идеалната конфигурация за живеещите в отдалечени или райони, където зимата наистина се усеща. Освен това е най-подходящ за тези, които пресичат стръмни неасфалтирани хълмове и участват в екстремни офроуд приключения. Тук водачът трябва или да задейства лост, или специален превключвател, за да активира нисък диапазон на предавки, но той е проектиран да работи само за временно използване и при ниска скорост.
Задвижване на всички колела - AWD
Предлага се в много пътнически автомобили, почти във всички кросоувъри и SUV, а дори и в миниван. При AWD се изпраща допълнителна мощност към предните или задните колела, ако е необходимо за поддържане на сцепление върху мокри или заснежени пътища. Тези, които живеят в планински или по-отдалечени райони е добре да изберат кола с AWD, особено ако алтернативата е конфигурация със задно предаване, която обикновено не се представя добре по отношение на сцеплението по хлъзгави пътища.
Някои AWD системи също са проектирани да подобрят способностите за управление на автомобила върху суха настилка, като изпращат допълнителна мощност към едно или повече колела, ако е необходима подкрепа на въртящия момент за по-бързо завиване. AWD може да коригира присъщите негативни тенденции както на автомобилите със задно, така и на тези с предно задвижване.
Още по темата във втората част – скоро в сайта ни.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Пунктът за Периодични технически прегледи в СБА Перник, няма да работи от 14 до 16.10.2024 г. (вкл.).
Пунктът за Периодични технически прегледи в СБА Карнобат, няма да работи от 10 до 18.10.2024 г. (вкл.).