+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

07

Юни 2023

3483

Трябва ли ви задвижване и на четирите колела? (Продължението)

Автомобили Светозар Димитров

Прочетете първата част от статията, яко сте я пропуснали.

 

Задвижване на всички колела - AWD

При нормални обстоятелства някои AWD системи изпращат 100 процента от мощността на двигателя към предните колела, докато други ще разделят разликата между предните и задните колела в съотношение 50/50. Много спортни и луксозни автомобили, оборудвани с AWD насочват повече мощност към задните колела, за да поддържат по-спортно усещане за задно предаване. За разлика от 4WD обаче, AWD не се предлага с предавки с нисък диапазон, което означава, че системата не е предназначена за интензивна употреба извън пътя.

Някои кросоувъри предлагат допълнително така наречената система за управление на терена, която позволява на водача да оптимизира производителността на четирите колела на автомобила, за да увеличи максимално сцеплението според отделните режими. Обикновено активирани чрез циферблат на централната конзола, такива системи често включват настройки за преминаване по нормална настилка, сняг, пясък и кал/коловози.

Недостатъци и ограничения

Когато не е задължително, добавянето на 4WD или AWD към превозното средство обикновено повишава крайната цена на колата с около 4 хиляди лв. Разбира се, на вторичния пазар също бихте получили малко повече. Усложнявайки механиката на превозното средство, системата ще доведе до последващи допълнителни разходи за поддръжка и ремонт. Оборудването на превозно средство с подобна система добавя тегло – около 100 кг, а това увеличава разхода на гориво. Шофирането за продължителни периоди с включена подобна система също може да доведе до преждевременно износване на гумите.

Какво да изберете?

Основната препоръка е, че ако не живеете на място, където зимите са „истински“ не е необходимо да харчите допълнителни пари за 4WD или AWD. Като цяло автомобил със задно предаване се възползва най-много от добавеното сцепление, което осигурява добрата 4WD система, като се има предвид присъщата тенденция на конфигурацията да се подхлъзва и пързаля по хлъзгави пътища. От друга страна, автомобил с предно предаване или кросоувър би трябвало да е достатъчен за повечето градски и крайградски жители, изправени пред умерени зимни условия.

Но имайте предвид, че способностите на всяко превозно средство за лошо време могат да бъдат подобрени просто чрез смяна на гумите, за да се приспособят към условията. Тези, които притежават спортен автомобил, оборудван с нископрофилни летни гуми, които са проектирани за максимално сцепление върху суха настилка, трябва поне да преминат към комплект всесезонни радиални гуми за зимата. Шофьорите, живеещи в заснежени райони, може да поискат да монтират гуми за сняг, които имат големи, дълбоки блокове на протектора, за да осигурят най-добро сцепление върху лед и рохкави повърхности. Всъщност тестовете показват, че автомобили с предно задвижване, оборудвани с гуми за сняг, могат да надминат еквивалентен AWD автомобил с всесезонни гуми при екстремни зимни условия.

Без значение коя задвижваща система е оборудвана на вашия автомобил, няма да успеете да нарушите законите на физиката. (Нещо, което неразумните и агресивни водачи все още не могат да разберат, когато предприемат животозастрашаващи маневри.) Задвижването на четирите колела може да накара превозното средство да се движи по-бързо върху мокра или заснежена настилка. Такава система може да осигури малко повече допълнително сцепление в ситуации с почти нулево сцепление върху лед, но нито спомага съществено за способността на автомобила да завива, нито да спира. Дори и най-добрите 4WD превозни средства могат да излязат извън контрол върху парче лед или хлъзгав завой, ако се карат без оглед на условията.




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

10.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – причини за ПТП (част 3)

В трета част от материала описваме състоянието на пътищата и поведението на водачите, като причини за ПТП.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.