+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

09

Януари 2024

2238

Ръчната скоростна кутия – законодателство и бъдеще

Автомобили Светозар Димитров

Не разполагаме с официална статистика за това колко от регистрираните коли у нас са с ръчна скоростна кутия. Факт обаче е, че почти 100% от водачите им са се учили да шофират на автомобилна с ръчна трансмисия, дори и вече отдавна да се ползват от удобството на автоматичната. От Лада и Москвич, през западните коли на 90-те и така до последните няколко години, мнозинството от шофьорите знаят какво е да се „ръчка ръчната“. Времената обаче се менят и технологиите се развиват.

Законодателните промени

Европейските законодатели постановиха – ако свидетелството за управление е получено след обучение на автомобил с автоматична скоростна кутия, да се преминава през допълнително обучение и изпит, за да се шофира и с ръчна, при желание на водача. Самото обучение няма да бъде пълен курс, а само 7 часа допълнително кормуване. То ще може да се преминава заедно със стандартния курс или допълнително след време. Законодателите унифицират и възможността с категория "B" да се управлява и 125-кубиково двуколесно превозно средство. Причината е, че досега има разлики между европейските страни, които вече няма да се прилагат.

История и технология на скоростната кутия

Ръчната скоростна кутия е стара, колкото двигателя с вътрешно горене. Независимо дали е задвижван от бензин или дизел, между мотора и колелата се намира трансмисията. Оборотите показват завъртанията, които се случват в двигателя. Ръчната скоростна кутия  е тази, която регулира силата, която се подава към колелата. Двигателят се завърта с различна скорост – когато натиснем педала за газта чуваме, как двигателят започва да работи по-усилено. Двигателите обаче имат скорост, при която работят оптимално. Ако те са пренатоварени може да прегреят и да се повредят. От друга страна, ако не работят достатъчно няма да задвижат колата. За да се постигне баланс идва мястото на трансмисията, която чрез система от предавки регулира оборотите, при които оперира двигателят.

Технологията зад автоматичната трансмисия се развива постепенно през десетилетията,  като първите най-значими постижения са през 30-те и 40-те години на миналия век, когато се приема, че е постигната пълната автоматична трансмисия. Разбира се в началото автоматичната скоростна кутия била лукс – технологична новост, която не е по джоба на всеки. Но с течение на времето става все по-достъпна и популярна сред автомобилистите. Въпреки това обаче автоматичната скоростна кутия дълго време има недостатък – била е не толкова ефективна и прецизна, колкото ръчната. Предавките не се сменяли толкова бързо, колкото с ръчна трансмисия. Съвременните системи обаче вече са преодолели този проблем.

За и против ръчната трансмисия

Ако предпочитате ръчната скоростна кутия, то трябва да знаете, че тя е изчезващ вид. В новите модели тя се предлага все по-малко. Отвъд океана повечето хора никога не са шофирали с подобна трансмисия. Данните сочат, че в САЩ за предпандемичната 2019 г. са продадени по-малко от 2% коли с ръчна скоростна кутия.

Плюсове и минуси на ръчната трансмисия

  • Изцяло механични и относително прости;
  • Малко по-евтини за производство;
  • По-лесни за ремонт и поддръжка;
  • Създават усещане за контрол и свързаност с автомобила;
  • Дават възможност за промяна на предавката точно, когато водачът пожелае;
  • Изискват умение, постоянно внимание и допълнително действие;
  • Доставят все по-малко удоволствие за все повече шофьори;

От друга страна автоматичната трансмисия е значително по-удобна при натоварен трафик или при потегляне по наклонен терен, не изисква специална подготовка и продължителна практика и не на последно място сменя предавката по-бързо от всеки шофьор.

Като цяло липсва търсене, а от там и предлагане на автомобили с ръчна скоростна кутия. Дори и сред купувачи, които попадат в категорията на автомобилните ентусиасти, каквито биха купили офроуд джипове или мощни спортни коли. Някои от производителите на подобни марки вече обявиха или спряха да предлагат ръчни трансмисии за новите си модели. Други ги предлагат, но само като опция в по-скъпите версии на своите модели. Това е широкоразпространена тенденция сред европейските автомобилни компании.

Снимка на Petr Elvis от Pixabay




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.