+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

01

Февруари 2024

2388

Всичко за спирачната система и как да подобрите спирането? (Втора част)*

Съвети Светозар Димитров

В първата част на темата за спирачната система разгледахме основните ѝ компоненти, защо и как да подобрите спирането. Така стигаме до конкретния въпрос за подобряване на спирачния момент. Има четири начина: 

  1. Увеличете радиуса на диска (ако е възможно) – по-големите дискове ще позволят по-голям спирачен въртящ момент. Това е така, тъй като спирачната накладка ще упражнява натиск при по-голям радиус, позволявайки по-висок спирачен момент. Той е равен на силата, приложена от накладката, умножена по разстоянието, на което се прилага силата от центъра на колелото. В този случай увеличаваме разстоянието от центъра. Това е положителна промяна в името на безопасността.
  2. Увеличете площта на буталото на шублера – увеличаването на размера на буталото (на практика на буталата) означава, че имате повече площ, прилагаща специфичен натиск. Ако налягането остане постоянно и площта се увеличи, приложената сила също ще се увеличи.
  3. Налягане в спирачните маркучи – натиснете крака по-силно и колата спира по-рязко. Това е така, защото налягането в маркучите, в които е спирачната течност, се увеличава. Ако можете да увеличите налягането в тях (например чрез създаване на по-голямо рамо на лоста, върху което да действа спирачният ви педал, или чрез използване на вакуумна помощ), вие увеличавате спирачния момент.
  4. Коефициент на триене между накладката и ротора – може би е очевидно, но ако можете да увеличите триенето (това се свежда до избора на материал – производителите на спирачни накладки често предоставят тези данни) между накладките и ротора, ще можете да увеличите и спирачния момент. С повече триене обаче идва и повече топлина, което ни води към въпроса…

Как да намалите износването на спирачките?

  1. По-големи ротори – увеличаването на диаметъра или ширината на спирачните ротори означава, че имате повече маса, в която да се отдели топлината. Това ще подобри износването на спирачките, ако приемем, че спирачните ротори имат правилно охлаждане.
  2. Вентилирани ротори – вероятно най-ефективният начин за охлаждане на спирачките, са тези, които позволяват въздушен поток в центъра на спирачния ротор. Това на свой ред води до значително по-добро охлаждане. Почти всички спортни автомобили имат вентилирани ротори за предните дискове, тъй като по-голямата част от спирането се извършва от предните спирачки.
  3. Шлицови и пробити ротори – целта на прорезите или пробитите спирачки е да позволят преминаването на газове и други неща, създадени от спирачните накладки по време на употреба. При обикновените ротори този слой от газове може да предотврати идеалния контакт между накладките и роторите. Роторите с прорези са предпочитаният метод тук, тъй пробитите ротори са склонни да се повредят преждевременно поради нарастването на напрежението, свързано с пробитите отвори. Освен при дрифт (където спирането е минимално), няма да видите пробити ротори в моторния спорт.
  4. Избор на спирачна накладка – изключително важно е да изберете спирачни накладки въз основа на приложението. Някои спирачни накладки са с висок коефициент на триене при ниски температури (много захапвания, преди да бъдат загрети), докато други ще бъдат по-ефективни при по-високи температури. Спирачните накладки могат да бъдат закупени за различни работни температурни диапазони и това трябва да се вземе предвид в зависимост от приложението. Накладките на обикновените автомобили имат висока начална захапка, но губят производителност, докато загряват. Състезателните накладки са склонни да работят при по-високи коефициенти на триене за по-широк диапазон от високи температури, което ги прави идеални при интензивно спиране.
  5. Спирачни въздуховоди – изключително често срещани в състезанията и набиращи популярност в обикновените автомобили, спирачните въздуховоди са просто вентилационни отвори, които насочват въздушния поток, удрящ колата, така че да вдухва хладен въздух в гнездата на колелата и в идеалния случай към спирачните ротори.
  6. Цвят – разбира се, червено боядисаните спирачни апарати изглеждат хубаво. Но, до там… Най-важно е да не подценявате техническата изправност на спирачната система.

 

* Уточняваме, че всякакви технически намеси по спирачната система (и не само) трябва да бъдат правени от професионалисти!  




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.