+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

12

Март 2024

1190

Как са защитени всички данни във вашия автомобил? (част 1)

Казуси Светозар Димитров

Тези данни се използват от концерните, за да направят бъдещите автомобили по-интелигентни и по-способни да предвидят нуждите на водачите, а също и да защитят всички пътници. Но целият този мониторинг повдига важен въпрос: Как точно производителите на автомобили пазят събраните данни?

Какво се наблюдава в автомобилите?

Какви видове данни се събират за вас? Всичко! Това е краткият отговор. Типичен пример е навигационната система. При електрическите автомобили дори има допълнително проследяване при зареждане на публични станции – не само включване към точката за зареждане, но и плащането. Трансакцията също може да се отчете. Така често изминавани маршрути, средни скорости по отсечки, любимо радио или песен – цялата тази информация и много други се проследяват. Приближаването към епохата на автономните автомобили, само увеличава нуждата и стойността на тези данни.

„Виртуалните шофьори“ – системите, които пилотират самоуправляващи се автомобили, обикновено се основават на сложни невронни мрежи с изкуствен интелект. Тези мрежи в концептуалните коли „се учат“, от информацията, как хората шофират. Логично, какъв по-добър начин да ги обучите от събирането на сензорни данни от действителни коли, управлявани от реални хора по истински пътища? Колкото по-нова е колата, толкова повече данни събира. Дори вече има услуги, които да използвате, за да разберете каква информация знае вашия автомобил и да я изтриете.

Как се събират данни от колата?

Съвременните автомобили виждат света чрез подобен набор от сетива подобни на живите организми, но този набор се изразява в сензори и камери в комбинация от радар, сонар и лидар за близост. Всичко това създава „образ“ за картината наоколо.

Набирането на още данни продължава и от вътрешната страна на автомобила, включително: сензори за налягане в седалките за преброяване на пътниците, сензори за докосване на волана, за да се гарантира, че ръцете са там, където трябва, и дори инфрачервени камери, за да се провери дали водачът гледа към пътя, а не в телефона. Има и още включително подробности за пътните условия, идващи от сензори в гумите и окачването и сцеплението, идващо от контролите за сцепление и стабилност. Резултатът е огромни обеми информация – над 25 гигабайта на час. Това е по-висок битрейт от изисквания за 4K филм на Blu-ray диск!

Как се защитават данните в колата?

Самото прехвърляне на всички тези данни в колата е предизвикателство, което води до огромна и нарастваща нужда от все повече и повече честотна лента в мрежата на вашия автомобил. (За етернет способностите на автомобилите ще ви разкажем друг път обаче.) Но точно както мощността е опасна без контрол, честотната лента е нищо без сигурност и това, за щастие, е все по-фундаментален аспект на тази нова ера на мрежови връзки в автомобила. Усъвършенстваните мрежи в автомобила използват протоколи за сигурност на данните като IEEE 802.1AE, често наричан MACsec (съкращение от Media Access Control Security – Сигурност на достъпа на медийния контрол). Функцията MACsec предпазва от външни заплахи и проникване. Ако хакери се опитат да вмъкнат фалшифицирани данни в системата на автомобила, за да поемат контрол или да му командват да изпрати външни данни, MACsec го спира.

Целта е да бъде сигурно, че данните, предавани между тези сензори и процесорите на вашия автомобил, са защитени. Важно е да се гарантира, че никакви системи на трети страни не наблюдават тайно тези данни. Също важно е да се предотврати не само шпионирането, но и възможността от промени и овладяване на системата. Например, представите си какво може да се случи, ако злонамерен софтуер промени изходите, идващи от GPS антената на автомобила или радарните сензори. Това може да се използва, за да се насочи колата извън курса ѝ или да не ви позволи да реагирате на идваща заплаха.

С цифрово подписване на данни и специален хардуер, проектиран да поддържа всичко криптирано, е възможно да се гарантира, че всички сигнали в колата стигат само до мястото, където трябва да отидат, и само както е предназначено да бъде.

Следва продължение!




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.