08
Април 2024
Какво още трябва да знаете за Евро 7 като собственик на автомобил и дали Евро 7 ще повиши цените на колите – вижте в първата част на статията.
Новите автомобили ще харчат ли по-малко гориво?
Когато става дума за Евро 7 емисиите са основна тема, но всъщност отражение има и върху потреблението на гориво. Логично, ако целта е да се намалят емисиите, това се случва, когато колата харчи по-малко гориво. Следователно възходът на електрификацията ще продължи чрез изцяло електрически превозни средства, както и чрез хибридизация, като електрическите двигатели компенсират загубата на мощност от ДВГ-та.
Търсенето на нови решения е свързано с настоящото предизвикателство за постигане на значително намаляване на емисиите — и разхода на гориво — от дизелови и бензинови превозни средства. Предишните разпоредби постепенно “сдвояваха” тези аспекти и автомобилите вече са доста ефективни в рамките на ограниченията на тази технология.
Ще се увеличи ли експлоатационния живот на колите?
Превозните средства ще трябва да покриват изискванията за емисиите за определен период от експлоатацията им. През този период съответствието на емисиите може да бъде проверено при Годишните технически прегледи. Евро 7 удължава изискванията за живот в сравнение с настоящия Евро 6/VI. С него обаче се въвежда и концепцията за „допълнителен живот“ извън „основния живот“ на колите. По време на допълнителния живот ограниченията на емисиите на газообразни замърсители са коригирани с помощта на множител на издръжливост. За леките автомобилите този множител е 1,2. Това означава, че е разрешено газовите емисии да бъдат с 20% по-високи от заложените. Коефициенти на емисии за тежкотоварни превозни средства също са предвидени в регламента и ще бъдат определени след анализ, който трябва да бъде извършен от Европейската комисия до декември 2025 г. На графиката сме изобразили сравнение между експлоатационния живот във времеви период и общия пробег към настоящия стандарт и новия с включените „основен“ и „допълнителен“ живот.
По този повод трябва да отбележим и друга тревожно тенденция, която е важна както за останалата част от Европа, но която е дългогодишен проблем у нас – старият автопарк. Независимо от високите критерии, които се залагат, движението по пътищата на замърсяващи коли е въпрос, който изисква повече от разписването на регламент и повече инвестиции за научна и развойна дейност от производителите. Нужна е цялостна политика, която да ограничи употребата на замърсяващи коли, за да има реален ефект от европейските мерки и у нас.
Засегнати ли са електрическите превозни средства?
Да, те също са част от Евро 7 и при тях се налагат изисквания, които трябва да бъдат задоволени от автомобилните компании и това е свързано с живота на батерията. Регламентът Евро 7 определя минимална издръжливост на батериите на електрически превозни средства, въз основа на тяхната категория.
За леки и лекотоварни автомобили:
За камиони и автобуси:
Положителното е, че производителите вече предлагат гаранции, близки до това, което ще изисква Евро 7. Въпреки, че леките автомобили са най-засегнати от неговите изисквания, тъй като те обикновено гарантират 70% капацитет на батерията за 8 години или 160 000 км, вместо 72%. Но предвид непрекъснатия напредък в разработването на високоволтови батерии това ще бъде спазено с времето.
Защо се въвеждат и изисквания към спирачките и гумите?
Причината – двигателите не са единствените замърсители. Най-значимите емисии от превозните средства са отработените газове, произведени от изгаряне в двигателя. Но спирачките и гумите също замърсяват чрез отделяне на частици. По-конкретно, смята се, че гумите са най-големият източник на микропластмаса в околната среда. Огромен проблем за флората, фауната и човешкото здраве.
С напредването на електрификацията тези видове замърсяване ще представляват по-голям дял от общите емисии, произведени от превозните средства. Европейските власти вярват, че неотработените емисии ще съставляват около 90% от всички емисии от автомобилния транспорт до 2050 г.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Пунктът за Периодични технически прегледи в СБА Перник, няма да работи от 14 до 16.10.2024 г. (вкл.).
Пунктът за Периодични технически прегледи в СБА Карнобат, няма да работи от 10 до 18.10.2024 г. (вкл.).