+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

16

Май 2024

1671

Дългият път за взимане на шофьорска книжка в Швеция

Любопитно Светозар Димитров

Поредната безумна катастрофа от Пловдив отново привлече медийното внимание към въпроса за подготовката на младите водачи и рецидивистите на пътя. Тежки пътни инциденти се случват по целия свят, в това число и с водачи без голям стаж. Погрешно е и да посочим всички млади хора седнали зад волана, като безотговорни пътни нарушители. В тази статия обаче ще насочим внимание към страна, която създава международно възприетата концепция за свеждане на жертвите от катастрофи до нула – Швеция. И как там се подготвят младите шофьори.

Швеция е една от страните с най-ниските нива на смъртност в пътния транспорт в света. Един от факторите да се постигне това е както личната отговорност, така и високите изисквания към всеки един седнал зад волана. Преди да започнете шофьорския курс, имате нужда от разрешително за учащ. Кандидатствате за разрешителното от Шведската транспортна агенция.

След това може да избирате от няколко възможности за обучение: в автошкола, с частен учител или да комбинирате двете. Съчетанието на двата подхода обикновено дава най-добри резултати. Ако се практикува шофиране с инструктор се преминава въвеждащ курс. Обучението на водача трябва да се води от сертифициран администратор. Инструкторът трябва да присъства на въвеждащ курс, преди Шведската транспортна агенция да може да обработи кандидатура! Лицето, което иска да получи СУМПС, също трябва да завърши въвеждащия курс. Все пак се допуска гъвкавост – трябва да вземете същия курс, но не непременно по едно и също време. Той се състои от:

  • целите и съдържанието на обучението за шофьорска книжка
  • правилата, които се прилагат по време на шофиране
  • как се планира и структурира обучението
  • безопасност на движението и околната среда

Курсът отнема поне три часа. Инструкторът получава информация за своята роля и отговорност по време на обучението по шофиране. Провеждат се и дискусии относно това, как инструктор и ученик могат да интерпретират по различен начин една и съща пътна ситуация.

След въвеждащия курс инструкторът получава валидно разрешение, с което обучението може да започне. То съчетава теория и практика. С наближаване на края на обучението, се преминава и през допълнителен курс за рисково шофиране. То включва два модула. Първият се отнася до алкохола и наркотиците, умората при шофиране и други рискови поведения. Вторият модул е за скоростта, безопасността при шофиране и шофирането по различни видове пътища и в различни метеорологични условия. Това включва и шофиране във влошена пътна обстановка условия включително сняг и лед.

Без обучението за риск не може да се премине към явяване на изпитите за шофиране. Те също са два както в България – теория и практика. Обучението за рисково управление е валидно до деня, в който се взима шофьорската книжка, или за максимум пет години.

Когато кандидат-водача е уверен, че е усвоил необходимите теоретични и шофьорски умения, може да се запише и за изпитите. Първо трябва да вземе теоретичния изпит, който на практика се състои от 65 въпроса. Трябва да се отговори правилно на минимум 52, за да се премине към втория изпит. Двата изпита трябва да се вземат в период от четири месеца. При практическия изпит се шофира 25 мин. в различни условия и ситуации. Ако курсистът се справи – може да получи свидетелството за управление на МПС категория В.

Както виждате целият процес не е фиксиран строго във времето, а вниманието е върху усвояването на уменията да се шофира безопасно във всякакви ситуации. Това се постига с много практика още в хода на подготовката. Не с трийсетина часа кормуване и препоръката, след взимане на СУМПС да се продължи шофиране с правоспособен придружител, който не винаги може да дава най-добрите съвети и самият да не се придържа към Правилника за движение по пътищата.

Сами можете да направите извод колко лесно сте получили свидетелството за управление на МПС и какво се изисква, за да получите правоспособност в Швеция. Да, много хора биха казали, че има и други фактори, които също влияят на пътната безопасност, но в България често липсват – независимо от официалната причина. Освен това Швеция не е пример за страна, в която най-трудно се взима категория В. Поне в Европа се приема, че това е Хърватия, където задължително се посещават около 70-100 часа в шофьорска школа, преди кандидат да се пробва да вземе изпитите. Освен това се оценяват и личностите качества и пригодността да се управлява автомобил. На практическия изпит се допускат до три грешки.

 

Image by freepik




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.