+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

01

Юни 2015

8336

Бензин или дизел? Кое е по-евтино?

СБА СБА

Да разберем дали дизелът ще ни е по-евтин от бензина за 3-годишна употреба не е лесна работа. Не става въпрос само за разход на литри за 100 км. Амортизацията и овехтяването са най-големите разходи за всеки един собственик. Всеки един от нас трябва да вземе предвид факта, че дизеловите автомобили са по-скъпи за покупка и сервизиране от бензиновите им събратя, макар че двигателите им са с по-малък обем и данъците им са по-ниски като стойности. Наистина ли дизеловите автомобили са по-скъпи от бензиновите? Общо взето да. Колкото по-малък автомобил гледате, толкова по-евтин ще е и съответно толкова по-скъп ще е дизеловият му вариант. Пример: разгледайте Nissan Qasqai първо поколение с 1.6-литров бензинов агрегат. Цените започват от около 13500 лв. 1.5-литровият дизелов вариант от същите години започва от 15000 лв. Да, важни са нивата на оборудване и техническото състояние, но при еднакви модели дизеловият ще е по-скъп. Не винаги купувачите ще предпочетат дизела, а причината е именно доплащането. Кое гориво е по-скъпо на бензиностанцията? В момента литър дизел струва 2.35 лв., а литър бензин – 2.29 лв. /6 стотинки на литър разлика/. За един резервоар (65 литра) ще спестите 2.60 лв., ако автомобилът ви е бензинов. От друга страна, дизеловите еквиваленти ще изминат повече разстояние с наличното гориво. Aко сравните автомобил, изразходващ 7,6 л/100 км с такъв, който харчи 5,1 л/100 км, първият ще измине 850 км с този резервоар, а по-икономичният – над 1250 км. С други думи – харчите повече на бензиностанцията, но пътувате 25% по-дълго с наличното гориво. Ако съдехме само по тези разходи, дизеловите автомобили щяха да са най-атрактивните на пазара. Но трябва да вземем предвид разликата в цените при закупуване, както и овехтяването и сервизирането им. Дизеловите автомобили по-скъпи ли са от бензиновите 3-години по-късно? Зависи от това на каква марка и модел сте се спрели. Но в повечето случаи – да. Инвестицията се „избива“, когато дойде моментът да продадете возилото. А кое се кара по-добре? Винаги трябва да тествате един автомобил преди покупката. По този начин ще разберете дали е това, което сте очаквали и дали ще ви върши работа. Вече е отживелица твърдението, че дизеловите агрегати са по-неизпипани от бензиновите, че са по-шумни и т.н. Модерните дизели се клатушкат на по-ниски обороти, но е факт, че и малките бензинови мотори произвеждат същото ниво на вибрация. Голямата разлика остава в това как двата вида двигатели разгръщат мощността си. Освен ако не е с принудително пълнене, трябва да форсирате двигателя повече, преди да смените предавка. При дизеловия двигател максималният въртящ момент (тласъкът, който усещате при даване на газ) се достига на по-ниски обороти и съответно сменяте предавка доста по-рано. Този факт прави дизеловия агрегат предназначен за по-спокойно шофиране. При по-ентусиазирано шофиране всички бихме избрали бензиновия двигател особено ако е пипнат за повече мощност. Но да не забравяме, че има и дизели, които ускоряват завидно добре. Да вземем BMW E60 535d, например. Ускорението до 100 км/ч и доускорението от 50 до 200 км/ч са доста конкурентни. Но да не гледаме само мощността и разхода на гориво, преди да изберем автомобил. На всеки се е случвало избраната от него опция да е по-скъпа, но фактът да се приема нормално. Остана да помислим за сервизирането, тъй като процедурите в сервиза са неизбежни. Тук слагаме най-големия минус за турбо-дизеловите агрегати, тъй като прецизната им работа свързва много компоненти заедно и изисква всеки един от тях да е изправен. Докато при бензина (атмосферен) се нуждаем от гориво-въздушна смес в цилиндрите, която да бъде запалена от искра. Няма принудително пълнене, няма гориворазпръсквателни дюзи, работещи на над 10 атмосфери. Естествено, тук отново всичко трябва да работи на 100% – дебитомерът, ламбда сондите, свещите, но цената за замяна на частите в повечето случаи е по-ниска, тъй като са по-малко на брой. Естествено, когато на бензинов агрегат се монтира и автогазова уредба, нещата „на колонка“ стават по-евтини и остава надеждността на сравнително некапризния бензинов агрегат. Оставяме избора да направите сами, но пресметнете всичко добре, за да не останете разочаровани. източник: blog.autocredit.bg


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.