+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

23

Януари 2025

1101

Рали Дакар 2025: Язед Ал-Раджи и Даниел Сандърс – героите на пустинята

Любопитно СБА

Още двама пилоти записаха имената си като победители в списъка със славната история на рали Дакар.  Това са Даниел Сандърс при мотоциклетите и Язед Ал-Раджи при автомобилите.

На финала завършил в Шубайта пристигнаха 175 превозни средства.  От тях 77 мотоциклета (включително 67 Rally 2), 40 автомобила Ultimate, 1 автомобил Stock, 21 Challengers, 23 SSV и 13 камиона достигнаха финалната линия след покриване на всичките 7453 км (FIM) или 7828 км (FIA) от маршрута. 52 превозни средства, които са използвали жокери (обслужващи екипи), също финишираха. Докато 108 бяха принудени да напуснат преждевременно ралито (т.е. 32,24%).

Мотоциклетното състезание беше завръщане на най-високото стъпало на подиума за KTM, който се радва на своя 20-и триумф в състезанието благодарение на непоклатимия Даниел Сандърс. Той стана вторият австралийски победител в Дакар, след Тоби Прайс. Сандърс доминираше в ралито от началото до края, като последно Марк Кома го направи през 2009 г.

Почетният списък на Дакар приветства ново име и нова националност в автомобилната категория благодарение на милиардера Язед Ал-Раджи. Саудитският пилот упорства до край в 11-ото си участие, за да се наслаждава на срещата си със съдбата, с рядката привилегия да спечели ралито на родна земя, какъвто беше случаят, когато Пиер Лартиг триумфира през 1994 г. на Париж-Дакар-Париж!

Първи победи постигнаха Николас Кавилясо, който триумфира в категорията на четириколките през 2019 г., спечелването на титлата в клас Challenger и Брок Хегер в състезанието SSV на неговия 25-и рожден ден, двама нови пилоти също триумфираха. Само Мартин Мачик, който доминираше надпреварата в категорията на камионите, победоносно защити титлата, която спечели миналата година.

 

Ultimate: Търпението се оказва по-мъдро за Ал Раджи

При автомобилите Ханк Латеган отбеляза солидно завръщане в Дакар след отсъствието си през 2024 г. Той бе начело на половината път. Добави етапен успех към почетния си списък и остана стабилен до деветия специален етап, когато страдаше от необходимостта да отвори пътя.

Язед Ал-Раджи, който изоставаше след южноафриканеца, направи два опита, за да го изпревари. Направи по-голяма разлика, на обиколката около Шубайта. Саудитският пилот си отмъсти на Празния квартал, където беше елиминиран през 2024 г. В навечерието на финала милиардерът имаше преднина от шест минути пред най-близкия си съперник Латеган. Това беше достатъчно, за да завърши ралито с преднина от 3:57 мин. и спечели първата си титла при единадесетото си участие. Сред предишните победители в Дакар само Жан-Луи Шлесер беше също толкова безмилостен, преди да триумфира през 1999 г.

Зад дуелистите за победата, битката за третото стъпало на подиума оспорваха Матиас Екстрьом с Ford и Насър Ал-Атия с Dacia. Шведският пилот се премести трети на третия етап и никога не напусна позицията. Неговата последователност и етапна победа в Шубайта на етап 11, помогнаха да се намали разочарованието от преждевременното напускане на Карлос Сайнц за клана Ford. Това остави своя отпечатък при първото  участие на марката в Дакар.

Екстрьом запази хладнокръвие пред атаките на Ал-Атия, чиито редки грешки, допуснати заедно с навигатора му Едуар Буланже, бяха достатъчни, за да го задържат на четвърто място, от маратонския етап нататък. За своя дебют в състезанието Dacia трябваше да се справи с дисквалификацията на Себастиен Льоб от съображения за безопасност, но все пак в отбора могат да бъдат доволни от достигането до финала, етапна победа и почетна финална позиция за своя шампион от Катар.

Мотори: Първа победа за Сандерс, двадесета за KTM

Нищо не можеше да спре Даниел Сандърс тази година. „Чъки“ беше основният играч през първата седмица на ралито, като спечели 4 от 6-те специални етапа. Справи се перфектно с преднината си в Празния квартал. Главният стратег на изданието през 2025 г. постигна първия си триумф и трети за Австралия след двете титли на Тоби Прайс (през 2016 и 2018 г.). Той също така стана първият  ездач, който печели, като води в генералното класиране от старта до финала след Марк Кома през 2009 г. Това донесе първи успех в кариерата на 30-годишния състезател при петия му опит в ралито.

Както и през 2024 г. Honda постави две машини на подиума. Тоша Шарейна (2-ра позиция) спечели първия си медал на Дакар, докато Адриен Ван Беверен (3-и) повтори представянето си от миналата година. Лучано Бенавидес (4-ти) с КТМ постигна най-добрия резултат досега в кариерата си, докато носителят на титлата Рики Брабек с Honda завърши пети.

Едгар Кане, най-младият официален състезател в историята на възраст 19 години, също стана най-младият ездач, спечелил клас Rally 2. Той стана и най-добрият новобранец в ралито. Изгряващата испанска звезда триумфира пред австрийската надежда Тобиас Ебстер. Ромен Дюмонтие на трето място постигна четвърто поредно класиране на подиума в класа. Също така беше водещият пилот, който не е зад кормилото на KTM на своята Honda.

 

Текст: Стефан Илиев

Снимки: ASO




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.