24
Януари 2025
ЧАСТ 2
Поевтиняване на електрическите коли
Първите електрически автомобили не можеха да предложат голям пробег, но изискваха голяма инвестиция. Обясненията и очакванията тогава и дълго време след това бяха, че този транспорт постепенно ще се наложи, и плавно цените ще се понижат, като стане масов и предпочитан от клиентите. Все още обаче средната цена на електрическите модели, независимо от класа на автомобила, остават по-скъпи. Да, на пазара има разнообразие – от малки градски до луксозни коли са налични от всеки производител. Но не всеки може да си ги позволи, а у нас основната причина да се купи е заради безплатния паркинг в центровете на големите градове.
Технологиите определено напредват – това означава подобряване на електрическия капацитет, пробега и ефективността, която може да предложи електрическия автомобил. В същото време цената за киловат/час на батериите се понижава – през 2022 г. е била $153, а през 2026 г. се очаква да стигне около $80 средно за киловат/час. Ако това се сбъдне, цената на „електричките“ ще постигне ценови паритет с ДВГ. Причините за бързото понижение са две.
Първо.
Технологичният напредък, който води до създаването на все по-иновативни батерии. Иновацията е свързана със структурата на батериите. Клетките стават все по-големи. Вместо обаче да се поставят в модули производителите работят по това клетките директно да се монтират, с което се спестява и място. По-опростените структури намаляват разходите, но увеличават енергията на батерията.
Трябва да отбележим, че има едва пет компании, които контролират близо 80% от пазарния дял в сектора на производство на автомобилни батерии. Всеки от тях е в индустрията повече от две десетилетия, а през последните години са увеличили агресивно разходите си за научноизследователска и развойна дейност. Това създава порочен кръг, който затруднява всеки друг потенциален конкурент. По-новите участници навлизат на пазара по време на цикличен спад, но за много от тях е трудно да оцелеят, като се има предвид, че не са постигнали правилното ниво на производствена ефективност.
Има много причини, поради които бариерата за навлизане в производството на батерии е висока. Отнема около 10 години между стартирането на научно-развойната дейност и първите стъпки в производството. Отнема още повече време, за да се постигне добро ниво на качество. Масовото производство е следващо ниво. А самото производство не означава, че е постигната добра структура на разходите. Не на последно място е предизвикателство при намирането на квалифицирана работна ръка в тази индустрия.
Второ.
Цените на металите, които преди две години растяха главоломно, сега се понижават, а 60% от разходите за създаването на батерията зависи именно от металите. Ключови при производството на батериите за електрическите коли са лития и кобалта. В периода 2020 – 2023 г. имахме „зелена“ инфлация, когато цените на суровините се изстреляха заплашително нагоре. Но очакванията са до края на десетилетието да има 40% понижение в стойността на батериите за електромобили, което ще се формира именно от по-ниските цени на суровините.
Така отново се връщаме на темата за ценовия паритет с автомобилите с двигател с вътрешно горене. Когато сравняваме след колко време ще се изплати един автомобил на ток или с ДВГ обикновено изчисляваме колко ще спести електромобила от икономията на гориво спрямо бензиновите и дизеловите събратя. Дългосрочно обаче трябва да се погледне и на друг фактор – стойностите при препродажба на електромобили падат по-бързо. Причината за това е, че потребителите смятат, че могат да купят по-евтин електромобил след може би три години. При сбъдване на прогнозата за бърз спад в цените на батериите и повишение в цените на петрола може да се постигне паритет на самите общи разходи за притежание на електрическа кола, който е постижим в следващите години и потенциално най-рано след 2026 г.
Източник: KBB
Приближение при цените в превозните средства може да видим в графиката, на която в син цвят са отбелязани средните цени на електромобилите в сравнение със средните цени автомобилния пазар – в червено. Или с други думи данните показват, че не е изключено да видим сбъдване на очакванията за ценови паритет в близко бъдеще.
Тук е моментът да споменем, че за една страна бъдещето е почти настояще – Норвегия. В скандинавската страна близо 90% от продадените нови коли са били изцяло електрически, което е ръст спрямо година по-рано. Тогава продадените електромобили са над 82%. Останалите коли са предимно хибриди, а под 1000 са с бензинов двигател. Всичко това обаче се постига с подкрепата на правителството.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Във втората част представяме глобите в още няколко европейски държави, както и какво може да се случи, ако не си платите глобата в чужбина.
На среща в общината по покана на кмета се обсъдиха актуалите предизвикателства пред Приложното колоездене и безопасността на движението сред децата.
Пунктът за Периодични технически прегледи в СБА гр. Карнобат, няма да работи от 24 до 28.03.2025 г. (вкл.).