+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

24

Януари 2025

2058

До две години шофираме електрически коли? (част 2)

Автомобили Светозар Димитров

ЧАСТ 2

Първа част.

Поевтиняване на електрическите коли

Първите електрически автомобили не можеха да предложат голям пробег, но изискваха голяма инвестиция. Обясненията и очакванията тогава и дълго време след това бяха, че този транспорт постепенно ще се наложи, и плавно цените ще се понижат, като стане масов и предпочитан от клиентите. Все още обаче средната цена на електрическите модели, независимо от класа на автомобила, остават по-скъпи. Да, на пазара има разнообразие – от малки градски до луксозни коли са налични от всеки производител. Но не всеки може да си ги позволи, а у нас основната причина да се купи е заради безплатния паркинг в центровете на големите градове.

Технологиите определено напредват – това означава подобряване на електрическия капацитет, пробега и ефективността, която може да предложи електрическия автомобил. В същото време цената за киловат/час на батериите се понижава – през 2022 г. е била $153, а през 2026 г. се очаква да стигне около $80 средно за киловат/час. Ако това се сбъдне, цената на „електричките“ ще постигне ценови паритет с ДВГ.  Причините за бързото понижение са две.

Първо.

Технологичният напредък, който води до създаването на все по-иновативни батерии. Иновацията е свързана със структурата на батериите. Клетките стават все по-големи. Вместо обаче да се поставят в модули производителите работят по това клетките директно да се монтират, с което се спестява и място. По-опростените структури намаляват разходите, но увеличават енергията на батерията.

Трябва да отбележим, че има едва пет компании, които контролират близо 80% от пазарния дял в сектора на производство на автомобилни батерии.  Всеки от тях е в индустрията повече от две десетилетия, а през последните години са увеличили агресивно разходите си за научноизследователска и развойна дейност. Това създава порочен кръг, който затруднява всеки друг потенциален конкурент. По-новите участници навлизат на пазара по време на цикличен спад, но за много от тях е трудно да оцелеят, като се има предвид, че не са постигнали правилното ниво на производствена ефективност.

Има много причини, поради които бариерата за навлизане в производството на батерии е висока. Отнема около 10 години между стартирането на научно-развойната дейност и първите стъпки в производството. Отнема още повече време, за да се постигне добро ниво на качество. Масовото производство е следващо ниво. А самото производство не означава, че е постигната добра структура на разходите. Не на последно място е предизвикателство при намирането на квалифицирана работна ръка в тази индустрия.

Второ.

Цените на металите, които преди две години растяха главоломно, сега се понижават, а 60% от разходите за създаването на батерията зависи именно от металите. Ключови при производството на батериите за електрическите коли са лития и кобалта. В периода 2020 – 2023 г. имахме „зелена“ инфлация, когато цените на суровините се изстреляха заплашително нагоре. Но очакванията са до края на десетилетието да има 40% понижение в стойността на батериите за електромобили, което ще се формира именно от по-ниските цени на суровините.

Така отново се връщаме на темата за ценовия паритет с автомобилите с двигател с вътрешно горене. Когато сравняваме след колко време ще се изплати един автомобил на ток или с ДВГ обикновено изчисляваме колко ще спести електромобила от икономията на гориво спрямо бензиновите и дизеловите събратя. Дългосрочно обаче трябва да се погледне и на друг фактор – стойностите при препродажба на електромобили падат по-бързо. Причината за това е, че потребителите смятат, че могат да купят по-евтин електромобил след може би три години. При сбъдване на прогнозата за бърз спад в цените на батериите и повишение в цените на петрола може да се постигне паритет на самите общи разходи за притежание на електрическа кола, който е постижим в следващите години и потенциално най-рано след 2026 г.

Източник: KBB

Приближение при цените в превозните средства може да видим в графиката, на която в син цвят са отбелязани средните цени на електромобилите в сравнение със средните цени автомобилния пазар – в червено. Или с други думи данните показват, че не е изключено да видим сбъдване на очакванията за ценови паритет в близко бъдеще.

Тук е моментът да споменем, че за една страна бъдещето е почти настояще – Норвегия. В скандинавската страна близо 90% от продадените нови коли са били изцяло електрически, което е ръст спрямо година по-рано. Тогава продадените електромобили са над 82%. Останалите коли са предимно хибриди, а под 1000 са с бензинов двигател. Всичко това обаче се постига с подкрепата на правителството.




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.