14
Юли 2025
Ето казусът по-подробно – затъмнявате стъклата си, но заради това Пътна полиция спира колата от движение, до отстраняване на неизправността. Има ли обаче наистина такава – светло пропускливостта може да е в норма. Кой обаче трябва да докаже има ли нарушение или не – Пътна полиция или собственикът на автомобила?
Отговорът се очаква да даде Върховният административен съд (ВАС), тъй като, оказва се, че административните съдилища в страната не знаят какво точно трябва да отсъдят заради противоречието, което естествено произлиза от законодателството. Проблемът е в това дали самото поставяне на затъмняващо фолио може да се приеме за достатъчно доказателство без да е нужно Пътна полиция да предприема други мерки, с които да установи по категоричен начин, че нарушение има. Или напротив – трябва да се установи с техническо средство, а когато това не е направено – нарушението е недоказано.
Законът за движението по пътищата (ЗДвП) не допускаше стъклата на автомобила да бъдат затъмнявани. Но от зимата на 2017 г. абсолютната забрана бе премахната, с което се даде възможност не само страничните задни стъкла и задното панорамно, но и тези отпред да се затъмняват. Но трябва да се спазват нормите разписани в нормативната уредба – пропускливостта трябва да е минимум 75%! Това е посочено в Правило № 43 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации — Единни технически предписания за типово одобрение на материали за безопасно остъкляване и техния монтаж на превозни средства (3.6.1. Изпитвания). Там четем, че:
“Проверка се прави поне в началото на всеки производствен етап, ако има промени в характеристиките на стъклата, които се отразяват върху резултатите от изпитването.
Предните стъкла и останалите стъкла, за които по време на одобряването на типа е била измерена нормална светло пропускливост не по-малка от 75 %, и стъклата, обозначени със знак „V“ (вж. точка 5.5.2 от настоящото правило), са освободени от провеждане на изпитване.”
Действащото законодателство е двусмилено и в още едно направление. От една страна наказателен акт по ЗДвП предполага налагащият го да докаже твърдението си. Но от друга страна при акт за установяване на административно нарушение, онзи който го обжалва трябва да докаже правотата си – в случая, че не нарушава правилата и нормите за светло пропускливост, а ги спазва. В някои случаи може да се стигне и до спиране на колата от движение заради техническата неизправност – тъй като затъмнените стъкла не отговарят на критериите и застрашават пътната безопасност.
Затъмняването на стъклата действително крие огромни рискове за пътната безопасност, особено, когато фолиото е с ниско качество. Тъмните стъкла намаляват видимостта – особено много през нощта. За водача е значително по-трудно да види останалите участници в движението – особено уязвими са пешеходците и велосипедистите. Затъмнените стъкла значително намаляват количеството светлина, а това пречи водачът да вижда добре случващото се на пътя. Не на последно място затъмнените стъкла може да изморят очите на водача, което може да намали способността му за бдителност и концентрация.
Препоръката ни е, ако все пак затъмнявате стъклата си с цел повишена неприкосновеност на личния живот и удобство, то не надвишавайте 35% или 50%, но само ако шофирането през малките часове от денонощието. Дори тогава, при шофиране само в светлата част на денонощието трябва да имате предвид, че мъгла в съчетание със затъмнени стъкла също ще ви затрудни излишно при шофиране. Вижте и това видео: https://www.youtube.com/watch?v=Oz3IObxnA_I - след 5-тата мин. можете да видите сравнение между различните степени на затъмнение през нощта. Не на последно място въпреки, че не може да ги поставите на страничните предни стъкла, ако решите може да монтирате авто щори, вместо фолио за затъмнение на задните стъкла. Така със сигурност ще си спестите проблеми с Пътна полиция.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
СБА клон Перник, няма да работи от 9 до 16.07.2025 г. (вкл.).
Пунктът на "Технотест" АД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.
Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.