+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

21

Юли 2025

635

Промените в закона, за които трябва да знаете

Закони Светозар Димитров

Повече контрол и по-големи санкции

Да започнем с глобите, които нарастват, сякаш повече, за да отговорят на инфлацията, отколкото реално да изплашат някой джигит. За превишение на скоростта с над 40 км в час, при движение извън населено място, глобата е 600 лв., с отнемане на свидетелство за управление на МПС за два месеца. За сравнение можете да си припомните статиите ни за глобите в Европа, които наистина действат превантивно и възпитателно дори и за местните шофьори. Глобата все пак може да се удвои, ако нарушението се повтори, а книжката я взимат за още три месеца. Едва 150 лв. става финансовата санкция за преминаване при червена светлинна сигнализация на светофарната уредба. Също толкова, ако не спрете на пешеходна пътека. Това обаче не бива да е изненада след като може да убиеш двама души на пешеходна пътека и да получиш шест години затвор, както е в случая от бул. „Сливница“ в София, където загинаха Ани и Явор. Ако пък се окажете без документи, вместо 10 лв. ще платите 30 лв. Липсата на лични документи изглежда също се подценява от законодателят.

За медиите най-важно се оказа новата санкция за шофиране в аварийната лента, което определено е важно – глоба от 1000 лв. и отнемане на книжката за 3 месеца, но само това ли е? Едновременно с промяната в някои глоби, Народното събрание се отказа от намерението за намаляване на  максимално допустимите скорости. Може би, за да не се разваля комфорта на бързащите, запазена бе максималната скорост по магистралите до 140 км в час. Както многократно сме писали България е изключение на европейската карта – в повечето страни по магистрала не можете да се движите с повече от 120 или 130 км в час. Със 120 км в час обаче можете да се движите по скоростните пътища в България. Контролът на скоростта остана да се крепи на единственото, закъсняло с десетилетия, нововъведение – засичане на средната скорост с използване на камерите от тол системата. Функционалност, която винаги е била налична, но държавата твърде дълго не се зае със сертифицирането им и за такава употреба.

Народните избраници промениха и условията за преминаване през годишен технически преглед, явно в опит и за повече събираемост. Вече ще ходим в пункта за ГТП след като сме платили и дължимите данъци, и всички връчени глоби. Някакво облекчение е, че след дългогодишна борба собствениците на автомобили ще спрат да лепят и отлепват стикери по предното стъкло.

Нови правила и за електрическите тротинетки

През миналата седмица Народното събрание стегна и правилата за използването на електрически тротинетки. Безобразното им управление и трупащите се инциденти със сериозно пострадали в цялата страна привлякоха вниманието на народните представители. Дали обаче новите мерки ще бъдат достатъчни – преценете сами. Ето какви са те:

Да започнем с дефиницията, която дава закона за електрическите тротинетки. В чл. 80 от обновения Закон за движение по пътищата е указано: „Електрическа тротинетка е индивидуално електрическо превозно средство с две или три колела, без седалка, с електрическо задвижване, предназначено за превоз на едно лице, с максимална конструктивна скорост не повече от 25 километра в час и номинална мощност не повече от 1 киловат“.

Поставя се долна границата на онези, които може да се качват на електрическа тротинетка – не преди навършване на 16 години. Досега минималната възраст бе едва 14 години. Това е записано в гласуваните промени в Закона за движение по пътищата. Допълнително, както за другите моторни превозни средства ще се прави регистрация, а дори и застраховка „Гражданска отговорност“.

Пакетът от мерки обаче не свършва до тук – ще се карат само по светло и само с каска, както правят велосипедистите. Поставя се и таван на максималната скорост за движение – до 25 км в час. Положително е, че местната власт остава с правомощия да налага допълнителни мерки и забрани, с които да се справи с проблемите свързани с безотговорното поведение на „тротинеткаджиите“.

Припомняме, че без промяна остава забраната за превоз на повече от едно лице едновременно на тротинетка, както и да не се използва мобилно устройство, докато се управлява превозното средство. Освен това водач на тротинетка е длъжен да слезе и да я бута, когато преминава по пешеходна пътека. Неминуемо те трябва да спазват и правилата за движение и да не отнемат предимството на останалите участници на пътя.

Забранено е още „тротинеткаджия“ да се движи по път, където максималната допустима скорост е повече от 50 км в час. Тротинетките нямат място и по всички видове пешеходни зони. Относно паркирането – забранено е да се оставят в тревни площи, паркове, тротоари, площади, спирки на обществения транспорт, входове на сгради и т.н.

 




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

18.07.2025
Нови промени за настоящи и бъдещи водачи

Насред лято, нови изменения в нормативната уредба за шофьорите, които влизат в сила още този месец. Ако обаче сте съвестен зад волана – няма от какво да се притеснявате.

14.07.2025
Затъмнявате стъклата – спират от движение колата?

Да се грижите за автомобила си е хубаво, да го подобрявате и усъвършенствате, още по-хубаво, но ако затъмним стъклата му – дали не нарушаваме закона?

07.07.2025
СБА Перник няма да работи от 9 до 16.07.2025 г.

СБА клон Перник, няма да работи от 9 до 16.07.2025 г. (вкл.).

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.