+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

24

Август 2015

5152

97 % от катастрофите у нас са по вина на шофьорите

СБА СБА

katastrofa 97 процента от катастрофите в България стават по вина на шофьорите. В резултат на извършени от водача нарушения са издъхнали 292-ма души (96 %) от общо 307 жертви на пътни произшествия през първото полугодие на тази година. Това става ясно от анализ на Националната полиция за пътната безопасност. Най-фатални са уикендите, когато броят на загиналите е с 51 % по-висок спрямо останалите дни на седмицата. Повечето смъртни случаи по пътищата пък стават между 16 и 20 часа. Всеки пети убит в катастрофа (63-ма от общо 307) е издъхнал в резултат на челен удар между два автомобила, сочи още анализа на КАТ. В масовия случаи тези хора са жертви на неразумно и агресивно шофиране, неправилно изпреварване и преценка на ситуацията на пътя и др., нерядко и по тяхна вина. В сравнение със същия период на миналата година убитите по този начин са с 16 повече. Въпреки че КАТ впрегна целия си технически и човешки ресурс и не спира с проверките на пътя, има ръст и в общия брой на жертвите - загиналите са с 20 дши повече от миналата година. Почти половината от жертвите (149) през шестмесечието на 2015 г. са шофьори. А други 95 са били пътници в превозните средства. В повечето случаи това са деца, съпрузи, родители и близки на водача, причинил смъртоносната катастрофа. Това е особено обезпокоително, тъй като се оказва, че шофьорите не се съобразяват и натискат газта дори, когато возят собствените си деца и най-близките си. Превишената и несъобразена скорост продължава да е с най-голям дял за катастрофите по вина на шофьорите, става ясно от анализа на КАТ. Поради тази причина са настъпили 1120 (35,47%) от тежките пътни произшествия, при които са загинали 138 (47,26%) и са ранени 1402 (35,51%) човека. Следващата по тежест причина за тежки катастрофи това са неправилното изпреварване и маневри, както и навлизането в лентите за насрещно движение. По този начин са станали 550 (17,41%) от тежките произшествия с 68 (23,29%) загинали и 750 (19 %) ранени. Само при неправилно изпреварване са настъпили 368  катастрофи, загинали са 25 души и са ранени 427, като починалите  през същия период на 2014 г. са били почти два пъти по-малко – 17. Изненадващо твърде нисък е процентът на автомобилните инциденти, причинени след употреба на алкохол от водачите. Регистрирани са 100 (3,17%) пътни произшествия с петима загинали, двама по-малко от миналата година. 63-ма са убитите пешеходци, което е със седем по-малко от първото полугодие на 2014-та. От МВР отчитат, че високият процент на загиналите е поради ниската транспортна култура и на пешеходците, и на шофьорите. Обръща се внимание и на това, че съществуват пропуски в организацията на движението и необезопасяване на най-рисковите участъци и кръстовища в населените места. Пешеходците над 64-годишна възраст продължават да са най-уязвимата възрастова група участници в пътното движение, като за шестте месеца на 2015 г. са загинали 36 и са ранени 272. Над 70% от регистрираните пътнотранспортни произшествия са настъпили в населените места. Особено остър е конфликтът „пешеходец-моторно превозно средство“ в градове и села. С малки изключения инфраструктурата в населените места не е пригодена за съвместно участие в пътното движение на автомобили, пешеходци, велосипедисти. Стана практика след тежки катастрофи с участие на деца да се предприемат промени в инфраструктурата, което би могло да стане и преди катастрофата, отбелязват критично в отчета си пътните полицаи. Автор: Ваня Георгиева


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.