19
Октомври 2015
Ваня Георгиева
През май - месецът на абитуриентските балове, 19-годишен шофьор с двумесечен стаж зад волана почерни цяло Яхиново (Дупнишко). Зрелостникът уби с голф петима души, сред които трима непълнолетни. По-късно през годината 20-годишен прегази десетгодишно дете в центъра на Ловеч, докато пресичало улицата пред хотела, в който било тържеството за сватбата на сестра му. Само преди дни пък младеж с едва две седмици стаж зад волана блъсна с мощния мерцедес на баща си и уби на място 63-годишен планинар в столицата. След инцидента 18-годишният водач дал газ и зарязал на шосето обляния в кръв човек. Случаят шокира и с това, че след смъртоносната катастрофа мердецесът-убиец бил оставен в автосервиз за заличаване на следите по ламарините. Тийнейджърът и баща му пък заминали за Румъния, но след като стана ясно, че полицията ги издирва, се върнали и младежът бил задържан, разказа на брифинг главният секретар на МВР Георги Костов. По някакво стечение на обстоятелствата тази катастрофа се случи, докато в обществото течеше горещ дебат, че е крайно време Законът за движение по пътищата (ЗДвП) да се радикализира и да се въведат драконовски мерки и наказания срещу шофьорите-джигити. Младите водачи са сред най-рисковите, тъй като по тяхна вина стават голяма част от пътните произшествия. Този рефрен обикновено се чува при всеки анализ на МВР за автомобилните произшествия и причинно-следствените връзки. Няма повод да се съмняваме в заключенията на полицията, тъй като ежедневно всеки от нас вижда младежи с бензин в кръвта да настъпват яко газта на всяка улица, шосе и магистрала. Статистиката и през тази година показва устойчивост при пътните злополуки с участието на неопитни водачи. За първите девет месеца на тази година у нас са станали 5460 катастрофи, като 516 от тях са предизвикани от шофьори със стаж до 3 години. При 32 от инцидентите е установено, че водачите са употребили алкохол или наркотици. За периода януари-август шофьори с 12-месечен стаж са причинили 67 катастрофи с 15 убити и 75 ранени. А със стаж до 2 години - 265 катастрофи със 17 загинали и 357 ранени. Според експертите от КАТ това се дължи на грешната преценка на младите шофьори и самоувереността, която придобиват, след като вземат книжка. При евентуална рискова ситуация обаче се оказва, че повечето от тях не могат да реагират адекватно, обясни наскоро инспектор Мария Ботева от Националната полиция. А не могат, защото не са добре подготвени! Какви предложения бяха записани в проектопромените в ЗДвП относно т.нар. „нови водачи”, които вече са внесени в Народното събрание и чакат да бъдат гласувани? И достатъчно радикални и адекватни ли са те за тази толкова рискова група водачи? На фона на черната статистика мерките изглеждат прекалено малко, за да решат проблема. Това бе отбелязано и от редица експерти по пътна безопасност, които отчетоха, че почти нищо от дискутираното през годините по темата не е намерило място в новите предложения. Кои са новостите? Досега ЗДвП не разделяше водачите на „млади” и „стари”, тоест на такива, които имат дългогодишен опит зад волана, и такива, които нямат. Сега работната група, съставена от представители на МВР, прокуратурата и правосъдното министерство, предлага да се въведе терминът „нов водач”. В новосъздадената точка 25а от ЗДвП експертите са записали, че това е водач, който придобива за първи път правоспособност за управление на МПС. Другата новост е, че през първите две години след взимането на книжка т.нар. нови водачи ще получават 2/3 от максималния брой контролни точки, тоест 26 (чл. 157, ал. 1). Младите водачи ще имат и по-нисък праг на допустимата концентрация на алкохол в кръвта. Експертите искат той да стане от 0,5 (валиден за всички водачи) на 0,2 промила. Те предлагат още 500 лв. глоба и отнемане на книжката за шест месеца, ако шофьорът бъде хванат да кара с между 0,2 и 0,7 промила. За 0,7-1,2 промила да остава без свидетелство за 12 месеца, а при повторност - от една до три години без книжка и глоба между 1000 и 2000 лв. Между другото в немалко страни от Европейския съюз има въведена абсолютна забрана за алкохол за новите водачи. Това са Чехия, Германия, Унгария, Италия, Румъния, Словения и Словакия. В Австрия и Люксембург допустимата граница е 0,1 промила. А в Естония, Гърция, Литва, Латвия, Холандия, Полша и Швеция – 0,2 промила. Най-либерални са в Малта – 0,8 промила, сочат от Държавната комисия по безопасност на движението. Ако се позовем на справката на комисията, публикувана в сайта им, излиза, че от вскички държави-членки на ЕС само в България досега няма праг за концентрация на алкохол в кръвта специално за новите водачи. Така че това нововъведение е не само нужно, но и закъсняло. Дотук добре! Промените в ЗДвП, ако бъдат гласувани, може би ще ударят спирачки пред някои. Но не и за много други бабаити, решили, че притежаването на книжка само по себе си ги превръща в рали-състезатели. Изкарването на един шофьорски курс може би дава самочувствие на някого, но не дава нужния опит. Именно по този въпрос липсват каквито и да е предложения за подобряване на законодателството. В България периодично възниква дискусия да се въведат по-строги ограничения за новите водачи. От години наши експерти настояват след взимане на книжка младите шофьори да карат известно време с придружител. Назад във времето бе разглеждана идеята да се въведе временна книжка за срок от 2 г., през който период да се наблюдава поведението на младия водач. Депутати от предишния парламент пък предлагаха младите шофьори да нямат право да управляват МПС по магистралите за определен период, а да карат с 90 км/ч по обиколен маршрут; да не излизат с кола след 22 ч в първите 3 или 6 месеца след взимането на свидетелството; да не карат по-мощни коли и др. Някои приеха идеите с одобрение, други ги нарекоха дискриминационни. Дали изброените по-горе предложения са добри, за да бъдат приложени у нас, трябва да кажат експертите след сериозен и задълбочен дебат, какъвто за момента конкретно по тази тема липсва. Преди разглеждането на промените в парламента не е зле също така още веднъж да се види как е решен въпросът в някои държави, които са постигнали значителен напредък в намаляването на смъртността и катастрофите след промяна на правната си уредба по отношение на младите шофьори. Във Франция например може да се постъпва на шофьорски курс след навършване на 15-годишна възраст. След предварителен тест обучаемите покриват 400 км пробег с квалифициран инструктор. Задължително минават и пробег от 3000 км с надзираващ водач, връщайки се в обучителната школа за периодично оценяване. Надзираващият водач трябва да е минимум на 28 години и да не е извършвал нарушения за последните 3 години. В Австрия след като придобие правото да шофира, водачът има двегодишен пробационен период, в който изискванията към него са по-строги. Едно от тях е, че има право да шофира с до 0,1 промила алкохол, докато за по-опитните границата е 0,5 промила. В случай, че новопридобилият книжка бъде хванат с над разрешеното, остава без свидетелство и отива на нов специален курс. Освен това там в продължение на година младите водачи работят с психолози, които ги учат как да реагират в различни ситуации на пътя. Редовно тренират и на полигон. Както се вижда, законодателството в някои държави включва доста по-широк кръг от мерки по отношение на неопитните водачи. Сега е моментът родните депутати и експерти да проучат по-внимателно добрите практики от чуждия опит, за да ги приложат и у нас.Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Пунктът на "Технотест" АД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.
Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.
Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.