+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

05

Ноември 2015

4531

Прокуратурата иска само глоба, а не затвор за пияни шофьори

СБА СБА

Прокуратурата иска шофьори с „лека или средна степен на алкохолно опиване” (терминът е на обвинителите-бел.ред.) да бъдат наказвани не със затвор, а само с глоба.  При управление на автомобил над 1,8 промила пък да се конфискува колата, когато тя принадлежи на виновния водач. А когато не принадлежи, да се плаща глоба в размер на стойността на возилото, с което е извършено престъплението. Това става ясно от анализ на държавното обвинение за пътно-транспортните нарушения в периода 2010-2014 г. Документът бе публикуван в сайта на държавното обвинение. В доклада се казва, че горепосочените предложения са направени още преди пет години във връзка с готвения тогава нов Наказателен кодекс. Авторите на анализа обаче заявяват, че тези идеи са актуални и днес. Тоест, според тях затворът за пияните водачи трябва да отпадне и да се замени с високи санкции и по-дълъг срок на лишаване от права за правоуправление. Предложенията идват само дни, след като в парламента бяха внесени три проекта с много по-строги мерки срещу шофьорите, включително и срещу хванатите с алкохол. В момента Наказателният кодекс предвижда от 1 до 3 г. затвор за шофиране с над 1,2 промила. А при влязла в сила присъда, ако бъде заловен с над 0,5 промила,   виновникът го очаква до 5 години затвор и до 1500 лв. глоба. Най-често налаганото наказание за пътно-транспортни нарушения е „пробация” – наложена е в 54 % от влезлите в сила осъдителни съдебни актове. Следва условната присъда - 26%. Глоба е налагана при 14,4% от присъдите,  а най-малко са ефективните присъди -  в 4,5% случая. През изследвания период са приключени общо 4126 дела с влязла в сила присъда за престъпления по транспорта, при които е причинена смърт, тежка или средна телесна повреда. Оправдателни присъди са произнесени в 98 случая. В разглеждания петгодишен период се откроява драстичното спадане на броя на установените нарушения през 2014 г. В предходните години нарушенията са били над 1 млн. А през 2014 г. спадат на 756 340, което е с 320 353 (29,75%) под средната годишна стойност. В същото време броят на загиналите нараства с 10 на сто спрямо предходните две години (през 2012 и 2013-та има по 601 загинали човека). Едно от възможните обяснения за рязкото намаляване на броя на установените нарушения през миналата година и за рязкото завишаване на загиналите е в отмяната на електронните фишове при използване на мобилни камери. Според прокуратурата проблемът с катастрофите и виновните шофьори може да се реши не непременно с криминализиране на много от пътните нарушения, а както вече стана дума, със завишаване на глобите, удължаване на срока за отнемане на книжката и пр. Обвинителите смятат, че също така може да се взаимства опитът от други държави, където се прилагат мерки като временно отнемане на книжката или сваляне на регистрационни табели. В същото време се отбелязва, че у нас има все още архаични глоби с размер на 10 лв. Обвинителите критикуват и това, че с 50 лв. се наказва спирането върху зебра или на под 5 метра от нея, което е предпоставка за тежко ПТП. Ниски са санкциите и за неправилно преминаване през жп прелез. В някои държави от ЕС за това провинение направо се взима свидетелството на правоуправление. автор: Ваня Георгиева


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.