+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

29

Януари 2016

9307

От февруари КАТ ще спира коли заради липса на застраховка

СБА СБА

КАТ ще заличава служебно регистрацията на автомобилите без сключена задължителна застраховка „Гражданска отговорност”, но няма да сваля табелите на колите без валидна полица, нито пък ще изисква от собствениците да ги връщат в „Пътна полиция”. След договарянето на застраховка регистрацията ще бъде подновена отново по служебен път. В момента обмяната на информация между Гаранционния фонд и МВР става на диск веднъж седмично, така че възстановяването на регистрацията няма как да става в рамките на 24 часа. Ако шофьорът не може да чака толкова време, той ще има възможност да подаде в КАТ заявление за подновяване на регистрацията, което струва 2 лв. (без банковите комисиони). Допълнителни такси няма да се събират. Това разясниха от  МВР по повод лавината от коментари, че при дерегистрацията на колите табелите трябва да се връщат. А после, за да бъде пуснато возилото  в движение, трябва да сключиш не само полица, но да минаваш през технически преглед и да купуваш нови табели, което излиза минимум стотина лева разходи. От Пътна полиция увериха, че това е погрешно тълкуване на наредбите – възстановяването на регистрацията ще става лесно, без да отнема време и пари. Новите правила в Кодекса за застраховането влязоха в сила от 1 януари тази година. Реално свалянето от отчет на колите без „Гражданска отговорност” ще започне през  февруари, когато ще изтече предупредителният срок, даден на собствениците да си купят задължителната полица. Под прицела на КАТ са хиляди автомобила без сключена застраховка, които могат да останат без валидна регистрация  в скоро време. Както вече стана ясно,  дерегистрацията няма да става автоматично, без собственикът на бъде уведомен за крайната мярка. Каква е процедурата? При изтичане на застраховката „Гаранционният фонд” ще изпраща писмо до притежателя на превозното средство да я поднови в 14-дневен срок или да я свали от отчет. Ако не го направи, фонда ще сигнализира КАТ за нередовния автомобил. След това  "Пътна полиция" трябва да изпрати до собственика второ уведомително писмо, в което го приканва да поднови "Гражданската отговорност". Ако и тогава не го направим, регистрацията ще се заличава автоматично. От първото писмо от фонда до свалянето от отчет на колата може да минат дори повече от два месеца. През цялото това време гражданинът ще има възможност да договори нова полица. В момента, в който сключи такава, информацията ще постъпи в Гаранционния фонд, а оттам ще бъде препратена към КАТ, който пък ще анулират всички предприети действия по дерегистрацията. Трябва да се има предвид още, че глобата за автомобил без „Гражданска отговорност” и за шофиране без валидна регистрация е общо 550 лева. Много мотористи,  собственици на ретро автомобили и каравани реагираха остро на промените, тъй като те не използват возилата си целогодишно и не виждат смисъл да сключват полица  за времето, когато превозните им средства са в гараж или под брезент на паркинг.  По този повод от КАТ ги посъветваха да посетят службата и да подадат заявление за временно спиране от движение, а напролет да ги пуснат отново. Процедурата по пускането на превозното средство в движение отново не е сложна - подава се заявление за 2 лв. в отдел „Пътна полиция” по местоотчет, като трябва да се представи валидна „Гражданска отговорност” и документ за преминат технически преглед. Другата възможност е да не сключват застраховка през зимните месеци, а пролетта, когато си купят полица,  КАТ по служебен ред ще им възстанови регистрацията. Униформени призоваха шофьорите да правят разлика между дерегистрация и сваляне на регистрационни табели. По принцип номерата се връщат в КАТ при бракуване на возилото, а в случая изобщо не става въпрос за такава процедура. Депутатите промениха застрахователния кодекс и въведоха  прекратяването на регистрацията за коли без „Гражданска отговорност”, за да се  пресече източването на българския „Гаранционен фонд” от чужди граждани. Сега чужденци масово карат български автомобили зад граница без застраховка и при ПТП нашият фонд поема щетите. Идеята на народните представители обаче трудно ще сработи. При така създадените правила в страната ни  ще бъде прекратена регистрацията на автомобил с BG номера, каран зад граница. Остава нерешен въпросът обаче как органите на реда в съответната  държава ще бъдат уведомявани, че даден автомобил с български номера фактически е с невалидна регистрация и не би следвало изобщо да се движи по пътищата. При катастрофа с този автомобил чуждите застрахователи едва ли биха приели, че кола, която има регистрационни табели и чийто шофьор представи редовни документи, всъщност е неизрядна. автор: Ваня Георгиева


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.