+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

11

Април 2016

5487

В ДАИ корупцията е по-голяма, отколкото в КАТ

СБА СБА

Чувала съм много вицове за корупцията в КАТ, но нито един за ДАИ (по-известното име на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация (ИААА). Кои са по-подкупни, г-н Стратиев, катаджиите или даяджиите? Преди дни пътен полицай бе сниман да изнудва чужденка след катастрофа. А по-рано пък задържаха за рушвети шефа на ИААА с негови подчинени. В КАТ такъв вид корупция като в ДАИ никога не е имало. Това, което се изнесе от прокуратурата по случая с ареста на директора на тази агенция, е фрапиращо. Огромни суми са се генерирали от подкупи, участвали са много хора. Явно финансовият поток се е насочвал нагоре.  Докато в МВР няма как да съществува такава структура и организация и това да не се забележи. Отделен пътен  полицай  си е позволявал да вземе нещо за себе си и за колегата си. Но е спирал дотам. В ДАИ не е било така, за да се съберат почти 1 млн. лева. Много хора е трябвало да „заработват“ тези пари, които по някакъв начин са вървели нагоре. Катаджии взимат да си затворят очите пред едно нарушение. А в ДАИ се взимат пари не само за нарушения, а и за много други дейности, които  се контролират от тази агенция. Това не е само от шофьорските изпити, това сигурно е и от такса „спокойствие“ за техническите прегледи и още какво ли не. По улиците има коли в много лошо състояние, но със стикер за минат преглед.  Как става това? ИААА трябва да каже. Изненада ли ви мащабът на корупцията в една държавна структура, каквато е ДАИ? Тази история е елементарна житейска история в автомобилната агенция, защото се случва за пореден път. Тя се повтаря през две-три години. Същият скандал с корупция по отношение на свидетелствата за правоуправление и не само, което доказва, че това нещо не работи и трябва да се мисли как да се промени.  В този смисъл мисля, че министерствата на вътрешните работи, на образованието, на транспорта и браншовите организации трябва да седнат да помислят и да измислят нещо рационално, дори радикално. Намесвам и просветното ведомство, защото то дава знания и умения за всички видове професии - лекари, шлосери, машинисти. Водачът на автомобил също е някакъв вид професия, тъй като се изискват умения и знания. Затова МОН трябва да се включи в решаването на този проблем. Не казвам, че то трябва да поеме обучението на водачите, но трябва да има участие в този процес. Браншовите организации могат също да дадат рационални предложения. Споделям  виждането на Съюза на българските автомобилисти (СБА), които предложиха шофьорските изпити да се провеждат от частна фирма. Така е в много държави по света. Така че щом държавата не може да се справи с това явление,  е редно да го предостави на фирма, която със своето име и ресурси ще може. Наистина държавата този път трябва решително да се намеси. И още един аргумент изпитите да излязат от ИААА. Тази агенция е концентрирала страшно много дейности, които в общи линии пораждат корупция. Там са прегледите, контролът по опасните товари, обществения и международния транспорт, контролът над акредитирани лаборатории, които извършват технически спецификации за типовото одобрение на автомобилите... Тоест много дейности и всички свързани с пари. Преди този провал автомобилната агенция  се стремеше да обхване сервизите за ремонт, стремеше се да обхване автомобилните регистрации, които сега са в КАТ, да обхване учебните форми за възстановяване на контролни точки. Въобще има нагласа да се прихващат дейности, които носят пари. Тук бих попитал също защо трябва да се дублират контролните функции на пътя, каквито имат и КАТ, и ИААА. Това за една държава е неоправдан разкош на разход на пари и хора. Къде по света частни фирми провеждат изпитите за шофьори? Първо да уточня, че не навсякъде се обучават водачите. Има само изпитващи фирми. Един кандидат-водач, които е решил, че вече знае законите и правилата, се явява на изпит. Ако го скъсат, изпитващите не се интересуват от това какво той ще прави после - дали пак ще яви или ще се откаже. Един отличен пример за така действащата система е една частна фирма в Германия – „ТЮФ”, превърнала се в синоним на качество. Тя контролира и извършването на технически прегледи в Германия. Иначе в много държави се работи с фирми, които провеждат изпити. Как ще бъдат убедени депутатите, че една частна фирма няма пак да вика „Дай“? Фактите до момента би трябвало да ги убедят. Държавна фирма сега извършва тези дейности и през две-три години избухва корупционен скандал. Този път е най-сериозен. По този начин нещата не вървят. Или иначе казано - умните се учат от грешките на другите. Не знам защо се плашат от частните фирми. Има нещо, което досега се подминава и не се коментира. В момента цялата информационна система на ИААА, в която се пази информацията за учебните форми - за провеждането на теоретичните и практическите изпити за шофьори, за техническите прегледи и др. е на частната  фирма „ДАМАКС“. През нея вървят всички стикерчета за „Гражданската отговорност“, за винетките,  за техническата изправност на автомобилите, стикерите на шофьорските книжки, на свидетелствата за регистрация. Тоест цялата контролна дейност отива в информационна система, която е на частна фирма. Така че не знам от какво се притесняват самия шофьорски изпит да се провежда от частна фирма. Съществува ли някъде по света явлението купуване на книжка? Може би в някои Латиноамерикански страни, в Азия... Не знам някъде да има такова нещо. Държавният служител може да си затвори очите, за да вземе някакви пари. Докато работникът в една частна фирма трудно ще го направи, защото много по-бързо ще остане без работа. При държавния служител нещата се случват по-бавно – дори да го уволнят, после започват едни съдебни процеси и накрая го възстановяват на работа. У нас много хора взимат книжки без изобщо да могат да четат и пишат. При огромните мащаби на този проблем депутатите приеха чак през 2022 г. да влезе в сила изискването свидетелство за правоуправление да се дава след завършен 10 клас.  Защо се отлага решаването на проблема  с  6 г., защо не задействаха нещата сега? Вероятно да се подготвят психологически малките деца, за да знаят, че след време ще трябва да завършат и средно образование. Казвам това на шега, разбира се. В момента основното образование е задължително, но и сега се появяват корупционни моменти – купуват се дипломи или се фалшифицират. В скандала с шефа на ДАИ се заговори, че ще проверяват стотици протоколи от изпити и вероятно ще анулират книжки. Трудно ли ще стане това? Ако едно свидетелство е получено в резултат на извършено  престъпно деяние, то това деяние трябва да се докаже от прокуратура пред съда. Трябва да има факти и доказателства и едва тогава да се пристъпи към изземването на тази книжка. Друг е въпросът, ако свидетелството е фалшиво - това вече е извън обхвата на този скандал. Фалшивата книжка първо се изземва и после  върви досъдебно производство. Вариантът, по който мисля, че ще се работи ИААА, е, ако може по някакъв начин да открие нарушения и да анулира дадени протоколи. Тогава може вече да се отнеме свидетелството. Въпреки че основанието за анулиране също трябва да бъде някакво престъпно действие, което трябва да се докаже. автор: Ваня Георгиева


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.