+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

22

Юни 2016

6895

26 000 жертви на катастрофи в ЕС миналата година

СБА СБА

В България и Румъния загиналите са най-много През 2015 година 26 000 души са изгубили живота си по пътищата на Европейския съюз. Други 135 000 човека – предимно пешеходци, велосипедисти и др. уязвими участници в движението, са получили сериозни контузии.  Социалната цена (рехабилитация, здравно обслужване, материални щети и пр.)  на смъртните случаи и нараняванията при пътнотранспортни произшествия възлиза на колосалните 100 млрд. евро. Най-тревожни са данните за България и съседна Румъния, където загиналите са най-много от всичките 28 държави-членки на ЕС. Това става ясно от статистически анализ на Европейската комисия, публикуван от Държавната комисия по безопасност на движението. В доклада се казва още, че спрямо 2010 година загиналите в ЕС са с 5000 по-малко, но в сравнение с предходната 2014-та подобрение няма. Средното равнище на смъртност при автомобилни злополуки в ЕС през миналата година  е 51 загинали на 1 милион жители. В България и Румъния  цифрата е далеч по-стряскаща – по 95 убити в катастрофи на 1 милион души. И  двете държави отчитат  4% повече загинали от 2014-та. През 2010 година данните за България са били още по-обезпокоителни - 105 загинали на 1 млн. жители. За  петгодишният период – от 2010-та до 2015-та -  страната ни регистрира спад на жертвите с 12 %. Въпреки това статистиката за катастрофите в България далеч не е от тези, които Еврокомисията дава за пример. Изненадващо или не, но може би най-добрият пример е съседна Гърция. В последната петилетка там жертвите са намалели с цели 36%. През 2010 г. в страната е имало 112 убити на 1 милион жители. Към онзи период южната ни съседка е била на второ място след Румъния (117) с най-много жертви. През миналата година Гърция отчита 74 загинали на 1 млн. души, а това вече я поставя в средата на таблицата, което е много добър показател за успешна и устойчива държавна политика спрямо пътнотранспортните произшествия. Няма друга държава в ЕС с толкова голям спад на смъртността при автомобилните злополуки (виж подробности в приложената таблица по-долу). Добре е отговорните лица и институции в България да проучат опита на гръцкия КАТ, да анализират тамошните закони, за да видят какъв е начинът да справянето им с недисциплинираните шофьори и с намаляването на жертвите на катастрофи. Един от възможните отговори е това, че властите търсят отговорност от лошите водачи, а не ги оставят например наложената им глоба да отпадне по давност. Другата причина може да се крие в това, че пътищата им са опасани с камери за контрол на скоростта. От Европейската комисия отчитат, че пътищата на нашия континент са най-безопасните в света въпреки наблюдаваното напоследък забавяне на намаляването на  произшествията с фатален изход. Комисарят по транспорта Виолета Булц приканва страните членки да положат повече усилия по отношение на правоприлагането и провеждането на кампании. Тя дори е изпратила писмо до нашия транспортен министър Ивайло Московски и до всички негови колеги от ЕС. Тревожните тенденции у нас продължават с пълна сила и тази година независимо от безбройните акции по пътния контрол, законодателните инициативи и др. дейности, които към този момент се оказват безуспешни. Ето какво се има предвид: През първите четири месеца в страната ни са загинали 176. Най-голям процент от катастрофите са по вина на водачите, като в причинените от тях злополуки са починали 163-ма. основната причина, водеща до настъпване на ПТП поради нарушения на водачите, си остава несъобразената и превишена скорост. Десет души са загинали при злополуки, причинени от шофьори с невалидни книжки. Само за месец април загиналите са петима. По вина на водачи със стаж до 2 години са настъпили 103 пътни злополуки, при които са загинали 4-ма. Приведените по-горе примери не са случайни. Още миналата есен бяха подготвени няколко пакета със законодателни промени, които предвиждаха по-строги наказания срещу най-рисковите шофьори. Това са водачите с невалидни книжки, пияните, дрогираните, неопитните (тези с до 2 г. стаж), както и най-агресивните на пътя. Инициативите бяха предприети след анализ на на пътни експерти и МВР, както и на крайната гражданска нетърпимост към ежедневните кървави трагедии по нашите шосета. Независимо от публичните заявки на законотворци и хора от властта и досега тези предложенията за законодателни промени се „разхождат” между комисиите в парламента и още не са окончателно приети. Странно е също така, че въобще не се говори  за купуването на нови стационарни и мобилни камери за контрол на скоростта. Нещо, което се прилага във всички цивилизовани европейски държави и е с доказан ефект. У нас в момента има обявена обществена поръчка за камери, които се монтират в патрулките за контрол на пътните полицаи, а не на шофьорите агресори. Това съвсем не е лошо. Но освен корупцията в КАТ, държавата трябва да насочи усилия и към спасяването на човешкия живот. Смъртни случаи при пътнотранспортни произшествия на милион жители — Статистически данни по държави за 2015 г.
  2010 г. 2014 г. 2015 г. 2014 — 2015 г. 2010 — 2015 г.
Белгия 77 65 67 4 % -10 %
България 105 91 95 4 % -12 %
Чешка република 77 65 70 7 % -8 %
Дания 46 32 30 -8 % -35 %
Германия 45 42 43 3 % -5 %
Естония 59 59 50 -15 % -16 %
Ирландия 47 42 36 -15 % -22 %
Гърция 112 73 74 2 % -36 %
Испания 53 36 36 0 % -32 %
Франция 64 53 54 2 % -13 %
Хърватия 99 73 82 13 % -18 %
Италия 70 56 56 1 % -17 %
Кипър 73 52 66 27 % -5 %
Латвия 103 106 94 -11 % -14 %
Литва 95 91 82 -10 % -19 %
Люксембург 64 64 58 -9 % 0 %
Унгария 74 63 66 3 % -13 %
Малта 36 24 26 10 % -27 %
Нидерландия 32 28 28 0 % -12 %
Австрия 66 51 56 10 % -14 %
Полша 102 84 77 -8 % -25 %
Португалия 80 61 60 -2 % -33 %
Румъния 117 91 95 4 % -21 %
Словения 67 52 58 11 % -13 %
Словакия 65 48 51 6 % -22 %
Финландия 51 42 48 15 % -3 %
Швеция 28 28 27 -2 % 0 %
Обединено кралство 30 29 29 -1 % -4 %
ЕС 63 51 51,5 1 % -17 %
  Източник: Държавно-обществена консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата автор: Ваня Георгиева


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.