+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

05

Октомври 2016

4406

Цената на винетката няма да поскъпва, но електронната винетка е под въпрос

СБА СБА

    Цената на винетния стикер няма да поскъпва, но въвеждането на електронна винетка за моторни превозни средства под 3,5 т от началото на февруари 2017 година е под въпрос.

    Търгът за избор на изпълнител, който да разработи софтуера и хардуера на смесената система за електронно събиране на пътни такси (електронна винетка плюс тол система) бе обявен от АПИ тази пролет. Три жалби до Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) забави с пет месеца стартирането на обществената поръчка, чиято стойност е 200 млн. лв. без ДДС. Все пак процедурата тръгна преди дни. Заради забавянето под съмнение остава въпросът дали фирмата победител  ще може да се справи с изграждането, тестването и пускането в експлоатация на системата за електронната винетка в началото на следващата година.

    Идеята бе е-винетката за моторни превозни средства до 3,5 т да стартира след изтичане на срока за масовите годишни винетни стикери, чиято валидност е включително януари 2017 г.

    В интерес на автомобилистите е новите електронни винетки да бъдат пуснати колкото се може по-скоро, защото няма да важат до 31 януари на следващата година, както е в момента, а ще са от дата до дата. Така, ако се закупи 12-месечна електронна винетка например на 30 ноември, тя ще е валидна до същата дата на следващата година, обясни преди време регионалният министър Лиляна Павлова.

    Електронната винетка няма да важи за всички 20 000 км републиканска пътна мрежа (магистрали, първокласни и второкласни пътища), а само за 17 000 км. За движение по част от третокласните пътища с обща дължина от около 3000 километра няма да се плаща нито винетка, нито тол такса. Електронна винетка обаче ще е задължителна  за третокласни пътища, по които минава тежкотоварен трафик.

    В първоначалните планове на АПИ и на регионалното министерство бе пилотното внедряване на тол системата за камиони да стартира също през февруари 2017-та. Вече се говори за 2018 година.

    Тол системата предвижда нов вид заплащане – според изминатите километри. Изграждането ѝ е твърде сложна работа, защото няма да се слагат бариери на магистралите, а ще бъде създадена сателитно базирана GPS система, която ще позволи плащане чрез sms, онлайн и touch screen устройства на бензиностанциите и на митнически пунктове. Очакванията от тази система са големи, защото ще работи според принципа „който ползва и руши инфраструктурата най-много, да плаща и най-солено”. Предварителните сметки показват, че събираемостта от пътни такси  ще се вдигне в пъти, което ще бъде вложено в изграждането на нови пътища и рехабилитацията на стария асфалт.

    От 2017-а в България трябваше да задейства и онлайн карта, която да указва шосетата, за които е необходима винетка и тези, по които ще се пътува безплатно. Засега не е ясно дали този електронен справочник е готов.

    Междувременно от АПИ обявиха, че цените на винетките няма да поскъпват през новата 2017 година. Тоест цената на най-масовия стикер остава 97 лева.

    автор: Ваня Георгиева


    Категории

    СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

    Последни публикации

    29.05.2025
    СПАСОВДЕН

    СБА честити Спасовден!

    28.05.2025
    Проблеми и решения на пътния травматизъм – състоянието на пътя (част 2)

    От дупки по пътя до неадекватни или липсващи знаци – различни фактори могат да допринесат за автомобилните произшествия.

    23.05.2025
    Николай Грязин и Константин Александров пристигнаха в София

    Рали пилотът Николай Грязин и неговият навигатор Константин Александров, пристигнаха в София по покана на Автомобилна федерация на България и СБА.

     

    За нас


    СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


    logo

    Контакти


    • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
    • info@uab.org
    • (+359) 2 935 79 35
    • (+359) 2 981 61 51

     


    • Начало
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Общи условия
    • Декларация информационна сигурност НСПП
    • Образци на искания от субектите на данни
    • Пътна обстановка
    • Членство
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
    • Контакти
    • Уведомление за поверително третиране
    • Политика за защита на личните данни
    • Отчети
    © 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

    Вход за потребители

    Разбрах
    Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
    Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.