+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

14

Ноември 2016

5609

Депутати искат 4 мм грайфер на гумата. Засега предложението им не се приема.

СБА СБА

При сняг и лед може да се кара и със зимни, и със сезонни гуми

Депутати искат да се въведе изискване автомобилните гуми, предназначени за каране при зимни условия, да бъдат с дълбочина на протектора не по-малка от 4 мм. Това става ясно от стенограма на заседание на парламентарната комисия по транспорт, на което неотдавна бяха обсъдени промени в Закона за движение по пътищата. На същото съвещание бе гласувано и задължителното използване на специални гуми за лед и сняг.

Оказва се обаче, че по-големият дебат е бил относно дълбочината на протектора на гумата.  В момента изискването за леките коли е да бъдат с гуми, чийто  грайфер е над 1,6 мм. В дебата депутатите отбелязват, че това е норма, отпреди няколко десетилетия,  заради която  „чужденците ще ни се смеят”. Вносителите на това предложение са се аргументирали,  че в над 20 страни от ЕС приетата норма е между 3 и 4 мм.  Те имали подкрепата и на три от основните производители на гуми в света. Всички били на мнение, че гумите с дълбочина на протектора под 4 мм губят основните си свойства и не са стабилни на пътя.

На същото заседание представител на Асоциацията на вносителите на автомобилни гуми е заявил, че въвеждането на този минимум за зимните гуми би довел до голяма степен до премахването на „сивия сектор“ в областта на гумите. По думите му в редица европейски държави шофьорите си сменят гумите при 4 мм протектор. Наши „търговци“  товарели на нелегални бусове този отпадък и го продавали у нас без да плащат продуктови такси, ДДС и т.н.

След завързалия се дълъг дебат депутатите, вносители на предложението, сами го оттеглят, защото имало нужда от сериозна и задълбочена дискусия. Освен това не било необходимо това да бъде записано в ЗДвП, а например в Правилника за прилагане на закона.

Пред СБА шефът на Пътна полиция комисар Бойко Рановски увери, че нормата за дълбочината на протектора остава 1,6 мм.

Поне засега!

Стенограмата от същото заседание на транспортната комисия разсейва и една много важна за стотиците хиляди шофьори заблуда. Депутатите са гласували „за” задължително използването на гуми, предназначени за зимни условия. А това включва и зимни, и сезонни гуми. Досега в медиите се говореше само за задължителната употреба на зимни гуми, което не е така.

Както е известно вече, автомобилистите ще са задължени да карат със специалните гуми само когато метеорологичните условия го изискват. Тоест при сняг и поледици, без  да има определен  срок.  Обсъждало се е също този вид гуми да са задължителни при температура под 7 градуса, но от МВР са възразили, защото нямало как катаджиите да ходят и с термометри.

В тази връзка ето какво казва депутатът Иван Вълков:

„Ние сме записали „гуми, предназначени за зимни условия“. Тук има и производители, и вносители на гуми – никъде нямаме дефинирано какво означава „зимна“, „лятна“ или „сезонна гума“. Ако се стремим да приемем някакъв текст, ние трябва да сме наясно. Казано само „зимни гуми“, означава това, което ни беше разяснил колегата при представянето (има предвид представителя на „Мишлен”) – трите островърхи била, или както ги нарече там (б.а.- става дума за символа „3PMSF“ – три върха със снежинка). Това са основно зимни гуми. Има и гуми „M+S“  (Mud + Snow (кал и сняг) –бел.авт.)– те се смятат за сезонни гуми.

Ние не можем да ограничим хората да вземат само един вид гуми по някакъв символ – само тези гуми да могат да се монтират на моторните превозни средства. От тази гледна точка трябва да решим дали ще има строго ограничение, защото по един начин ще изглежда текстът само със зимни, по друг – със зимни и със сезонни гуми. Тъй като нямаме такива ограничения, трябва да намерим начин, по който да бъде вписано това нещо, защото е много важно”.

Други депутати също споделят мнението на Вълков и така се стига до решението да се гласува текстът „гуми, предназначени за зимни условия“ (а не само зимни гуми).

Задължителната им употреба  ще влезе в сила след гласуване и в пленарна зала.

автор: Ваня Георгиева


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.