+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

10

Януари 2017

4668

За 5 г. убитите пешеходци с 200% повече

СБА СБА

От 2010 до 2015 година броят на блъснатите заради отнето предимство пешеходци е нараснал със 185%, а на убитите – със 194% (от 17 на 50).

Това стана ясно дни, след като Върховният касационен съд излезе с тълкувателно решение за правата на пешеходците при пресичане на „зебра”.

Статистиката разкрива, че има проблем при катастрофите с участието на пешеходци, който не се решава, а се задълбочава. Решението на ВКС, според което пешеходецът няма абсолютното право на пешеходната пътека, може да се отрази още по-негативно, прогнозират експерти. Не заради друго, а затова, че водачите могат ПОГРЕШНО да сметнат, че НЕ са задължени да бъдат толкова концентрирани на зебрата и да пропускат с предимство минувачите.

Нещо, което съдът не казва. Той обаче казва друго, което звучи скандално, но пък е (донякъде) съобразено и с действащите у нас закони.

Според тълкувателното решение на ВКС, за което СБА вече съобщи, пострадалият пешеходец на зебра също има вина за причинената катастрофа, ако не се е огледал. Така, ако водач бъде съден за блъснат пешеходец на пешеходна пътека, той няма да получи максимална наказателна присъда. Жертвата или пострадалият ще бъде съпричинител на катастрофата, тъй като не е съобразил скоростта на колата, изскочил е на пътеката внезапно или не е преценил намалената видимост.

През 2012 г. с промени в Наказателния кодекс бяха завишени наказанията за шофьорите, причинили катастрофа на пешеходна пътека, като те бяха приравнени с тези на пияните шофьори. Имайки предвид статистиката, спорно е дали това е оказало някакъв възспиращ ефект върху водачите.

Но занапред съдиите ще трябва да се съобразяват с тълкувателното решение на ВКС и няма как да налагат максимални наказания, ако минувачът бъде обявен за съпричинител. Това вероятно ще се отрази и на присъжданите парични обезщетения, т.нар. кръвнина, както и на поведението на водачите.

Текстовете за пешеходците в Закона за движение по пътищата също не са брилянтно изпипани ( което е дало основание на ВКС за излезе с такова тълкувателно решение)! В  чл. 113, ал. 1. се посочват задълженията на пешеходците. При пресичане на платното за движение са длъжни да преминават по пешеходните пътеки при спазване на следните правила:

  1. Преди да навлязат на платното за движение да се съобразят с разстоянията до приближаващите се пътни превозни средства и с тяхната скорост на движение;
  2. Да не удължават ненужно пътя и времето за пресичане, както и да не спират без необходимост на платното за движение;
  3. Да спазват светлинните сигнали и сигналите на регулировчика;
  4. Да не преминават през ограждения от парапети или вериги

Изискването пешеходецът да преценява скоростта на идващ автомобил, докато пресича на пешеходна пътека, трябва да отпадне от закона. Така и решението на ВКС ще се обезсили, заяви председателят на Транспортната комисия в парламента Настимир Ананиев по bTV. Той обяви, че се работи за бързо изменение в закона. Така ще се избегне несправедливостта пострадали поради превишена скорост да се оказват виновни.

Дори и най-непредубеденият читател няма как да не си зададе въпроса как без техническо средство човек може да прецени с колко километра в час се движи един автомобил и за каква част от секундата може да го настигне. Още по-непонятно е как децата ще могат да правят такава преценка.

Никой никъде не коментира също състоянието на маркировката и на уличното осветление, които са важни, особено през есенно-зимния сезон, когато видимостта е намалена. В този смисъл належащо е подобряването им около пешеходните пътеки. Депутатът Ананиев даде пример от Великобритания, където тези места са маркирани с начупени линии по протежението на пътя с дължина между 7 и 10 метра.

автор: Ваня Георгиева




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

07.07.2025
СБА Перник няма да работи от 9 до 16.07.2025 г.

СБА клон Перник, няма да работи от 9 до 16.07.2025 г. (вкл.).

04.07.2025
Нов пункт за ГТП на територията на гр. София

Пунктът на "Технотест" АД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.

23.06.2025
Петър Дойчинов е новият Най - добър млад шофьор на България!

Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.