27
Февруари 2017
„Отнемат ли се контролни точки за нарушение, за което се издава електронен фиш?”
В последните седмици много членове на СБА задават този въпрос, а това, което най-много ги интересува, е има ли съществени промени в последните поправки на Закона за движение по пътищата, които да се отнасят за електронния фиш.
Както и досега, електронен фиш се издава за превишена скорост. Това нарушение трябва да е установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган или нарушител (чл.189, ал.4 от Закона за движение по пътищата).
По тази причина КАТ окончателно „пенсионира” радарите преди повече от две години.
Превишената скорост е най-масовото шофьорско нарушение. Така например през миналата година са били регистрирани 350 000 случая на превишена скорост.
Превишената скорост е и сред най-честите причини за катастрофите у нас.
Големият парадокс е, че за това нарушение не се отнемат контролни точки. И така е от няколко години насам, когато депутатите отново промениха закона и премахнаха възможността да се режат точки от талона на водачите-бързаци. Стратегията за борба със скоростта е „високи глоби”. Затова с последните изменения от януари тази година една част от тях бяха завишени двойно, а друга – за не толкова драстично превишаване, се запази в досегашния си размер.
Депутатите не приеха предложението паричните санкции да бъдат обявявани в интернет, ако водачът не е открит на адреса му. Идеята бе така да се счита, че е бил уведомен, за да не може да по-късен етап да се оправдава, че не знае да има наложена глоба.
Извън паричните санкции най-голямото наказание за висока скорост, което може да понесе водачът, е три месеца без книжка при шофиране в населено място с над 50 км над разрешената скорост (ако му е за първи път). Освен това на такъв шофьор колата му ще бъде спирана принудително за срок от един месец. Тази мярка е нова – тя влезе в сила от 21 януари.
Припомняме старите и новите глоби за висока скорост:
Чл. 182. Водач, който превиши разрешената максимална скорост в населено място, се наказва, както следва:
(2) Водач, който превиши разрешената скорост извън населено място, се наказва, както следва:
В новата редакция на ЗДвП няма съществени промени относно електронния фиш. За да е законен, той трябва да съдържа данни за: териториалната структура на МВР, на която територия е установено нарушението; мястото, датата, точния час на извършване на нарушението; регистрационния номер на МПС; собственика, на чието име е регистрирано возилото; описание на нарушението; кои законови разпоредби са нарушени; размера на глобата; срока, сметката или мястото за доброволното ѝ заплащане.
Глобата, наложена с електронен фиш, трябва да се заплати в 14-дневен срок. Това е в интерес на нарушителя, защото при спазването на този срок се дължи само 70% от размера на санкцията. Останалите 30% се опрощават на длъжника.
Ако не собственикът на возилото е извършил нарушението, но е получил електронен фиш, той трябва в 7-дневен срок да се яви в регионалното звено на МВР и да предостави писмена декларация с данните на лицето, което е карало колата му и е извършило нарушението. Към документа се прилага и копие от шофьорската книжка на действителния нарушител. В този случай се издава нов електронен фиш на истинския виновник.
От Пътна полиция твърдят, че са създали нова организация на работа - електронните фишове вече не се бавят с месеци, а се издават и връчват в рамките на десетина дни. Така че, ако са ви снимали да карате с неразумна скорост, не разчитайте, че глобата ще се бави твърде много.
Другото важно нещо е, че от миналата година системата на МВР вече има директна връзка с тази на НАП. Благодарение на това приходната агенция веднага получава информация за всяка неплатена в срок глоба. На свой ред данъчните веднага образуват производство за принудително събиране.
И не забравяйте, че за неплатена глоба органите на КАТ могат да ви отнемат временно книжката до внасянето на дължимото. Ако шофьорът е и собственик на превозното средство, тогава и автомобилът ще се спира от движение (в сила от януари т.г.).
автор: Ваня ГеоргиеваКатегории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Пунктът на "Технотест" АД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.
Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.
Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.