+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

19

Юли 2017

4592

Евродепутатът Андрей Новаков: Връщането на километражи ще бъде престъпление в целия ЕС от средата на 2018 г.

СБА СБА

  Г-н Новаков, извоювахте голяма победа за всички автомобилисти в ЕС, след като по Ваше предложение ЕК одобри програма срещу измамите с километражите на пътните превозни средства. Обяснете какво представлява тази програма? - Благодаря Ви! Програмата O.R.E.L. е една българска идея, българска инициатива, която ще реши един общоевропейски въпрос и по този начин ще се говори за българския принос в сферата. O.R.E.L. цели създаването на система за обмен на анонимна информация за километражите на автомобилите в страните членки на ЕС. Чрез онлайн платформа тази информация ще бъде достъпна до купувачите на автомобили без значение в коя страна е произведена или използвана колата и къде се осъществява покупко-продажбата в последствие. Същевременно ще се повиши и сигурността на пътя поради намаляване риска от технически неизправности. От кога започва работата по реализирането на проекта и кога реално ще бъде създадена информационната система? Тоест откога техническите пунктове ще започнат да въвеждат данните от прегледа на автомобила в системата, така че  в един момент, когато този същият автомобил бъде предложен евентуално на пазара, да се знае цялата му история?  - Според директивата на ЕК относно годишните технически прегледи, от 20 май 2018 г. и най-късно до 20 май 2021 г. контролно-техническите пунктове са задължени да започнат изпращането по  електронен път на компетентния орган на съответната държава членка на информацията, съдържаща се в удостоверенията за техническа изправност, които те издават. От същата дата те вече ще бъдат задължени да включват в удостоверенията и показанията от километражите. След положителната оценка върната от ЕК за проекта, очаквам тя да разработи техническо решение, което да бъде осъществено в срок, съвпадащ с влизането в сила на директивата. Какви са първите Ви стъпки в реализирането на проекта и наистина ли ще се борите централата за контрол да бъде в София? - За момента работим в посока реализиране на идеята, както и търсене на подкрепа от други евродепутати, представители на автомобилния бизнес, както и неправителствени организации в сектора. Същевременно Комисията трябва да излезе с решение за техническото изпълнение на проекта в най-кратък срок. Тъй като инициативата е изцяло българска, смятам, че и централата трябва да бъде в България. Убеден съм, че притежаваме нуждите кадри и опит, за да управляваме успешно такава важна институция и ще се боря тя да бъде факт от догодина. Какво ще се случи, ако някои технически пунктове откажат да се включат и да подават данни в общата база? - ЕК задължава техническите пунктове от май месец догодина да започнат да предоставят информация за километражите, събирана по време на годишните технически прегледи. Непредоставянето на изискваната информация ще се счита за нарушение и лицата, неспазващи наредбите следва да понесат съответната административна или наказателна отговорност. СБА и ФИА ви подкрепиха, защото това е общоевропейски проблем. Ще получите ли подкрепа от всички държави членки, за да се случат нещата максимално бързо? - Благодаря изключително много на СБА и ФИА за подкрепата, която оказаха за нашия проект. За момента търсим широка политическа подкрепа от другите членове на Европейския парламент, както и от производителите на автомобили, неправителствени организации и стейкхолдъри в транспортния сектор. Все още предстои доста работа по проекта, нo продължаваме да работим усилено по тази важна за България инициатива. В България автопаркът е най-стар и ние, така да се каже, сме най-потърпевши от подобен род измами. Но имате ли наблюдение какъв е мащабът на тази дейност и в другите страни от ЕС? - Според статистиката над 40% от всички автомобили в България са на възраст над 20 години. Представете си за такъв период от време колко на брой превъртания може да претърпи един километраж. Същевременно стойността и нивото на безопасност падат главоломно спрямо цената, а мошениците пълнят джобовете си. Но проблемът не е само в България. Проучвания показват, че над 30% от всички употребявани автомобили в Европа са с манипулирани километражи. Това включва както големите износители – Италия и Германия, така и големите вносители – България, Полша и Румъния. Резултатът е щети върху бюджета на ЕС в размер над 9.6 млрд. евро годишно. Защо е важно всеки собственик на автомобил да знае реално какъв е пробегът на автомобила, който управлява? - Когато човек купува даден продукт, той очаква качеството да отговаря на цената. Едно превъртане на километража може да доведе до значително изкуствено завишаване на стойността на автомобила. Това буквално е измама, при която мошениците бъркат в джоба на купувача . Да не говорим, че може да струва и човешки живот и може да изложи на опасност живота и здравето на хората. Това е особено проблемно за България, където автомобилите са предимно стари и износени. Ние ще се борим купувачите да получават продукта, за който са платили. В това отношение O.R.E.L. е най-важната стъпка към тази цел. През май 2018 г. трябва да влезе в сила Европейска директива, която забранява физически лица и фирми да се занимават с превъртането на километражите. Означава ли това, че по силата на тази директива подобна дейност вече ще се смята за престъпна за всички държави в ЕС и ще се наложи ли да бъде променено българското законодателство? - Да, от средата на следващата година първо ще бъде криминализирано превъртането на километражите и ще бъде криминализирана дейността на фирми, занимаващи се с това.  В случите, когато се установи манипулация, следва тя да се наказва с ефективни и пропорционални санкции от съответните органи в страните членки. България, като такава,е задължена да приложи целите, заложени в директивата в своето законодателство в най-кратък срок. Ще стане задължително и вписването на километражите по време на ГТП, така че от няколко места се задават превантивни мерки и се надявам до огромна степен да пресечем тази порочна практика. Преди повече от 1 г. СБА предложи да се криминализира превъртането на километражите, така, както е в Германия. Защо би било полезно да има специални текстове? Да, в НК има текстове за измами, по които могат да минат подобни деяния, но няма осъдени по тях. - Доказуемостта на манипулацията е доста трудна задача. Престъпниците винаги ще намират начин да мамят системата. Това е така, откакто свят светува.  От друга страна, криминализацията в комбинация със система O.R.E.L. би създала един доста силен превантивен ефект. Нашата цел е точно това -  да направим превъртането на километража възможно най-скъпо и сложно. Мисля, че с този изцяло български проект сме на крачка от постигането й.
 Андрей Новаков е български политик от партия ГЕРБ и евродепутат от групата на ЕНП 2014 година, като при встъпването си в длъжност е най-младият член на Европейския парламент. Роден е на 7 юли 1988 г. в Пазарджик. Има бакалавърска степен по публична администрация и магистърска степен по право, специализирал е в областта на правните науки През 2014 г. година специализира в САЩ по програма за млади лидери от цял свят. Създател е на програмата за младежко предприемачество A.L.E.C.O.


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

07.07.2025
СБА Перник няма да работи от 9 до 16.07.2025 г.

СБА клон Перник, няма да работи от 9 до 16.07.2025 г. (вкл.).

04.07.2025
Нов пункт за ГТП на територията на гр. София

Пунктът на "Технотест" АД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.

23.06.2025
Петър Дойчинов е новият Най - добър млад шофьор на България!

Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.