+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

07

Август 2017

4258

Шофьорите не се стряскат от по-строгите мерки в закона

СБА СБА

Какъв е ефектът от премахването на пътен знак Е 24? Намаляха или се увеличиха катастрофите, убитите, ранените и нарушителите?

Спорната законодателна промяна влезе в сила от 9 юли, защото според експерти най-общо казано обезсмисля присъствието на камерите и работата на катаджиите, които контролират скоростта. Много отдавна пътните полицаи втълпяваха на обществото и на законодателната власт, че когато видят Е 24 водачите намаляват, а после пак надуват рязко газта. И превенцията е нулева. В крайна сметка те постигнаха своето, което пък ядоса много автомобилисти.

Един месец е прекалено малко време за големи обобщения, но на пръв поглед равносметката от действието на новото правило е, че няма видим ефект. Всеки си кара, както е свикнал. Това се вижда и по пътищата, и от статистиката.

През изминалия месец юли са станали 667 пътни злополуки с 64 загинали и 872-ма ранени. През същия месец на 2016-та убитите в автомобилни катастрофи са били 81 (778 катастрофи), а през юли 2015 г. – 71 (744 катастрофи). Наистина през този юли има по-малко починали и ПТП-та, но разликите с предишните две години (особено спрямо 2015-та) не са чак толкова чувствителни и затова не може еднозначно да се каже дали това се дължи на по-строгите законодателни мерки или е просто случайност.

Всеки човек би си помислил, че сега, когато пътната полиция действа без предупреждение и на принципа на изненадата автомобилистите ще бъдат малко по-предпазливи и ще се съобразяват повече с ограниченията на скоростта. Да, ама не. Който е свикнал да кара безобразно, пак си кара безобразно. Депутатите променят закона всяка година по няколко пъти и се мъчат да измислят какви ли не нови правила: завишиха драстично паричните санкции, въведоха дерегистрация на автомобила, по-строги наказания за пияните, дрогираните, за собствениците на автомобили, които предоставят колите си на хора под влияние на алкохол и дрога, за неправоспособните и др. Но като погледнеш цифрите виждаш, че ефектът е почти нулев.

Ето за какво става дума. За периода 26 юни-2 юли са регистрирани зашеметяващите 18 892 пътни нарушения. А за периода 3 юли - 9 юли – 17 121 (1771 по-малко нарушения, отколкото седмица по-рано). Случайно или не, след тази дата от МВР не са публикували седмични справки за пътните нарушения.

Само два-три месеца по-рано обаче седмично катаджиите са регистрирали с по около 5000 нарушения по-малко. Горе-долу в тези граници са се движели нарушенията и в летните месеци на миналата година. Обезпокояващото в тези справки е и друго – все още остава голям броят на неправоспособните и пияните шофьори. Всяка седмица КАТ хваща средно по около 300 души с алкохол зад волана и към 30 под въздействието на наркотици. Тези без книжка са близо 600. Почти същите цифри фигурираха в седмичните справки и преди въвеждането на новите законодателни текстове.

И какво излиза, че всяка година се правят едни безсмислени упражнения с изготвянето на нови проектозакони, заседават едни комисии в парламента, дискутират се промени, гласуват се... А накрая цифрите издават, че нищо от очакваното не е постигнато. Но така и ще бъде, докато пътният контрол не стане наистина ефективен, държавата не насити с още камери пътищата и не измислят начин как не само да си пишат глоби, но и да се събират от нарушителите.

автор: Ваня Георгиева




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

07.07.2025
СБА Перник няма да работи от 9 до 16.07.2025 г.

СБА клон Перник, няма да работи от 9 до 16.07.2025 г. (вкл.).

04.07.2025
Нов пункт за ГТП на територията на гр. София

Пунктът на "Технотест" АД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.

23.06.2025
Петър Дойчинов е новият Най - добър млад шофьор на България!

Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.