+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

18

Август 2017

6039

Мотористи vs автомобилисти

СБА СБА

    Войната по пътищата у нас е като чумата - всеки ден прибира невинни жертви. За 7 месеца тази година над 350 души са си отишли неочаквано, трагично и мъчително за близки и роднини. В тази война главни действащи лица са шофьори срещу шофьори, шофьори срещу пешеходци и велосипедисти (не винаги водачите са виновни), мотористи срещу автомобилисти (обратното също е валидно) и т.н.

    Щом дойде пролет и лято, мотоциклетистите изкарват своите машини. А с това започва и нов епизод от тихата колизия между тях и шофьорите. Обикновено първите нападат вторите, че не ги пазят. Организират кампании - „Аз, мотористът“, „Пази моториста“... Да, те наистина са по-уязвими спрямо водачите в колите. И лошото състояние на пътищата също е много по-застрашаващо за тях -  една дупка в асфалта е равна на опит за убийство.

    По-дисциплинирани ли са обаче те от другите участници в движението? Ще се опитаме да покажем двете гледни точки в този конфликт: така както виждат проблема от една страна шофьорите, а от друга - мотористите.

    Автомобилисти срещу мотористи

    Трябва ли само шофьорите да ги пазят или първо те самите трябва да мислят за собствения си живот, не само за силните усещания?

    Когато стане дума за това спазват ли мотоциклетистите правилата за движение, представители на мотоклубове убедено твърдят, че „във всяко стадо има мърша“, но поне 70%  от тях си карали според правилата в закона. Дали статистиката им отговаря на реалната картинка по пътищата или съотношението е по-скоро в обратна посока, не знаем. Всеки сам може да прецени, когато се огледа на улицата или на магистралата. Истината е, че там рядко ще видите автомобил да изпреварва мотоциклет. Обикновено мотористите карат между колите, шмугват се ту вляво, ту вдясно на една педя разстояние от колата.  Водачите непрекъснато трябва да са нащрек откъде може да им изскочи човек с каска. Обичайна гледка е карането по забранената единична или двойна непрекъсната линия. Надуват колкото се може газта, за да те изгонят с „рев“ от платното и да ги пропуснеш. Или пък карат плътно зад теб, докато не бъдеш принуден да им направиш път.  Още по-страшничко става, когато са в група от двама-трима и то точно сега, когато по магистралата има засилен трафик. Защото има такива, които се догонват и правят още по-неразумни маневри. Да не говорим пък какво се случва нощно време в София, по пътя Варна-Златни пясъци и  на още десетки отсечки.

    Патрулите на КАТ често не посягат дори денем към стоппалката, защото „смелчаците“ демонстративно ги подминават. Камерите също трудно ги ловят, защото си крият номерата или пък са зацапани. През май тази година мотористи без номера задминаха с бясна скорост дори кортежа на премиера Борисов, от което той се възмути силно и поръча на полицията да ги издири и залови. И досега няма информация това да е станало.

    Разбира се, не може да се обобщи, че всички мотористи са недисциплинирани. Вероятно процентът е толкова голям, колкото са и лошите шофьори, които брутално газят закона.

    Истината е, че трябва да има взаимна толерантност на пътя.

    Мотористи срещу автомобилисти

    Каква е гледната точка на мотористите?

    На 21 юни т.г. посред бял ден на столичния бул. „Т.Александров” 40-годишна жена прави опит да завие с „Опел”-а си от булеварда към ул. „Одрин”. Тя изобщо не вижда, че отнема предимството на движещия се по „Т. Александров” мотоциклет. Следва удар и смърт за мъжа. Години по-рано същата съдба сполетяла и неговия брат, твърдяха приятелите му на спонтанния протест след инцидента.

    Подобни прояви на гняв и възмущение възникват след почти всеки подобен инцидент със загинал моторист. Така беше и когато турски ТИР премаза семейство рокери на пътя за Калотина. Знаете, чужденецът бе пуснат от съда и той изчезна зад граница. Така че освен смърт, по този случай нямаше и справедливост.

    Мотористите обикновено обвиняват шофьорите на пътя за повечето инциденти с тях. Те дори твърдят, че има водачи, които умишлено им пречат и ги засичат на пътя, за да докажат, че са по-силни с мощните си коли. Сигурно помните и един брутален случай на безпричинна агресия от страна на автомобилист към рокер. Преди около две години надрусан наркоман едва не уби умишлено с автомобила си моториста, като се опитваше да го избута от пътя и да го хвърли в банкета. Мотивът му: „Ми то всеки ден умират мотористи. Какво пък толкова?”

    Мотористите страдали и от много некадърни шофьори, които според тях са си купили книжката, оплакват се те. Много често водачите на автомобили започвали маневри завиване наляво или в обратна посока с  погрешното убеждение, че приближаващият мотоциклет е  достатъчно далече. Други пък нямали навика да гледат често в огледалата за обратно виждане  и дори не забелязвали, че отзад ги застига или изпреварва мотоциклет. Трети изобщо не давали мигачи, което обърквало мотористите зад тях.

    Съвети на Пътна полиция към мотопедисти и мотоциклетисти:

    Изберете подходяща за условията скорост и спазвайте по-голяма дистанция. Така ще си осигурите повече време за реакция и място за спасителна маневра. При всички случаи си изградете навик да се пазите сами на пътя. Не разчитайте другите участници в движението да правят това. На мотопеда/мотоциклета вие сте по-трудно забележим от водачите на леки или товарни автомобили особено, ако попаднете в така наречената „мъртва точка“ на огледалата за обратно виждане. Не забравяйте, че поради по-малкия габарит на мотопеда/мотоциклета, по-голямата му маневреност и по-високата скорост, с която се движите, вие сте невидим за останалите.

    Особено опасни са приятелските надпревари и скоростните състезания („гонки”), които не са регламентирани. Резките ускорения и спирания, слаломите между превозните средства, акробатичните демонстрации и емоционално предизвиканите надпревари с други МПС може да доведат до непредвидено произшествие и да застрашат и останалите участници в движението на пътя.

    Съвети на Пътна полиция към автомобилистите:

    Бъдете толерантни към мотопедистите и мотоциклетистите. Те са по-уязвими и точно затова ЗДвП задължава управляващите пътни превозни средства да бъдат внимателни и предпазливи към тях. Най-често при произшествие ударът се понася от главата на мотоциклетиста/мотопедиста. Когато покрай вас има мотоциклет/мотопед и искате да предприемате маневра, имайте едно наум дали правилно преценявате реална скорост и времето, за което ще ви достигне. Непрекъснато следете движението около себе си с огледалата за обратно виждане.

    Често мотористите страдат и от неравната пътна настилка, която след дъжд е особено опасна. Остатъците от пясък, кал и малки камъчета особено в краищата на платното и на завои крият риск от подхлъзване и падане. За това спомагат и различните течности, отделяни от превозните средства и попадащи върху пътната настилка.

    Внимание! Какво казва Законът за движение по пътищата:

    Чл. 81. На водача на двуколесно пътно превозно средство е забранено:

    1. да се движи успоредно до друго двуколесно пътно превозно средство;
    2. да управлява превозното средство, без да държи кормилото с ръка, както и да освобождава педалите, с които контролира превозното средство;
    3. да се движи в непосредствена близост до друго пътно превозно средство или да се държи за него;
    4. да превозва, тегли или тласка предмети, които пречат на управлението на превозното средство или създават опасност за другите участници в движението;
    5. да управлява превозно средство по площите, предназначени само за пешеходци; тази забрана не се отнася за велосипедисти на възраст до 12 години.
      Каква е разрешената  скорост: Пътно превозно средство от: Населено място Извън населено място Автомагистрала Скоростен път
    Категория А (мотоциклети с мощност над 15 kW и др.) 50 80 100 90
    Категория В (леки автомобили и др.) 50 90 140 120
    Категории С, D 50 80 100 90
    Категории В+Е, С+Е, D+Е 50 70 100 90
    Категории Т 50 50 - -
    Категория М (мотопеди и др.) 45 45 - -
      автор: Ваня Георгиева


    Категории

    СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

    Последни публикации

    16.05.2025
    Проблеми и решения на пътния травматизъм (част 1)

    Очевидно темата за пътната безопасност дълго ще присъства във всекидневието ни. Поне, докато се научим да шофираме безопасно, спазвайки законите.

    08.05.2025
    Делегация на СБА в Мароко

    Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

    23.04.2025
    Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

    В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

     

    За нас


    СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


    logo

    Контакти


    • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
    • info@uab.org
    • (+359) 2 935 79 35
    • (+359) 2 981 61 51

     


    • Начало
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Общи условия
    • Декларация информационна сигурност НСПП
    • Образци на искания от субектите на данни
    • Пътна обстановка
    • Членство
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
    • Контакти
    • Уведомление за поверително третиране
    • Политика за защита на личните данни
    • Отчети
    © 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

    Вход за потребители

    Разбрах
    Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
    Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.