+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

11

Октомври 2017

120269

Правата и задълженията на кандидат-шофьорите

Съвети Ваня Георгиева

Правата и задълженията на кандидат-шофьорите

Искаш да шофираш? Преди да избереш автошкола и да започнеш шофьорски курс, добре е да се запознаеш с основните права и задължения на всеки кандидат-шофьор. СБА събра отговори на най-често задаваните въпроси относно обучението и изпитите. Трябват ти само 5 минути, за да научиш най-важното. 

Какво трябва да знаеш за шофьорския курс?

1. Кога имаш право да се запишеш на шофьорски курс?
- Може да започнеш курс на 17 години и 9 месеца. На теоретичен изпит може да се явиш на 17 години и 11 месеца, а на практически – като навършиш пълнолетие, тоест 18 години. От 2017 г. се изисква да имаш завършен 10 клас.

2. Как протича обучението?
- В някои автошколи първо се изкарва цял курс по теория, после се явяваш на вътрешен изпит по теория. Когато изкараш и външния изпит по теория, тогава започваш с практическите часове. Ако запишеш своя шофьорски курс в СБА, ще съчетаваш теоретичните знания с практиката, за да може по-бързо да придобиеш знания и умения. 

3. Колко часа е курсът?
- Задължителните теоретични часове (учебни) са 40, а практическите са 31. 

4. Коя автошкола да избереш?

- Много важен е изборът на автошкола. В голяма степен от инструктора зависи как ще се справиш на изпитите и какъв шофьор ще бъдеш един ден на пътя. В СБА се гордеем, че разполагаме с най-много автошколи в страната и имаме най-дълга история на преподаване на бъдещи шофьори. Заедно с нас изграждаш умения зад волана и придобиваш знания за закона, за да си готов на пътя. Избери автошкола СБА в твоя град тук.

Град Телефон Виж повече тук
Берковица 0895558573 СБА Берковица
Благоевград 0895558592 СБА Благоевград
Видин 0898497480 СБА Видин
Враца 0895558656 СБА Враца
Казанлък 0899239568 СБА Казанлък
Кърджали 0895558520 СБА Кърджали
Ловеч 0895558649 СБА Ловеч
Петрич 0895558675 СБА Петрич
Разград 0895558683 СБА Разград
Русе 0895557624 СБА Русе
Сливен 0895558721 СБА Сливен
София - Лозенец 0895558755 СБА Лозенец
София - Младост 0895558945 СБА Младост
София - Овча купел 0898478575 СБА Овча купел
Троян 0895557615 СБА Троян
Хасково 0895558515 СБА Хасково
Ямбол 0898226645 СБА Ямбол

Как преминават вътрешният и външен теоретични изпити?

1. Как протича вътрешният теоретичен изпит?

- На него се преценява дали си готов за официалния изпит, дали си научил материала. Решават се същите листовки, които се решават на истинския изпит и ако го издържиш, тогава си допуснат до външния изпит по теория пред ДАИ. А след като издържиш и външния изпит, може да се явиш на практически по кормуване.

2. Как протича изпитът по теория в ДАИ?
- Изпитваните кандидат-шофьори са в т. нар. бели стаи. Всеки е на отделно работно място, което е оградено с прегради от двете страни. Пред теб има таблет и ти решаваш на таблета листовки, без да имаш възможност да погледнеш какво прави този до теб. През цялото време те снима камера. Преди да влезеш в залата махаш всякакви метални неща от себе си. Всичко се взима, дори коланите. Минава се като през летището. След решаването на листовките веднага получаваш резултата – „да” или „не”.

3. Ако те скъсат на официалния изпит по теория, кога може да се явиш отново?
- Още на другия ден, ако има места. Напоследък много малко хора ги късат на теория. Курсистите на СБА, например, се явяват подготвени, защото ние не ги допускаме на изпит, ако не са издържали вътрешния изпит. Щом го издържат, на 95% ще изкарат и официалния.

4. С колко точки от листовките се минава?
- 97 е максималният брой точки. Изпитът се преминава с 87 точки, от 86 надолу – не.

5. След взимането на теоретичния изпит има ли срок, в който трябва да се явиш и на практически изпит?
- Да. В рамките на една година след теоретичния изпит трябва да се издържи и практическият. Ако не го издържиш, трябва отново да се явиш на теоретичен. Който е скъсан на кормуването, трябва да вземе допълнителни четири часа преди отново да се яви на практически изпит. След успешно изкарания практически изпит, не по-рано от три работни дни, може да подадеш документи в КАТ за шофьорска книжка. За шофьор категория В се подава медицинско свидетелство, диплома за завършено образование - оригинал и ксерокопие, трябва бележка за изкаран курс за долекарска помощ от БЧК, валидна лична карта. Всичко това лично трябва да подадеш в Пътна полиция.

Къде може да сбъркаш на изпита по кормуване?

1. Как точно протича изпитът по кормуване и има ли задължителни елементи, които трябва да бъдат включени в него?
- Задължително за оценка „да” трябва да се кара не по-малко от 25 минути. Ако например на 24-тата минута се направи някаква грешка за прекратяване на изпита, той се прекратява. Задължителните елементи по време на изпита по кормуване са няколко. Първо, трябва да можеш да потеглиш и да се включиш в движението безопасно. Трябва да умееш да паркираш - успоредно или перпендикулярно. То трябва да бъде изпълнено без да се налага намеса на изпитващия инспектор от Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация” (ИААА), без да има качване на бордюр или дори докосване на гумата до бордюр. Имаш право на няколко корекции – например маневри напред-назад, но без да се качваш на бордюр, да го докосваш с гума, да удряш дърво или да причиняваш щета на някой съседен автомобил. Други задължителни елементи са обратен завой, влизане-излизане от главен път, безопасно включване в движението, леви и десни завои на по-малка или по-голяма улица със светофар, преминаване през кръстовище, на което е без предимство.


2. Може ли изпитът да бъде прекратен след едва 200 метра шофиране?
- Изпитът може да бъде прекратен и за по-малко от 30 секунди. Ако например потеглиш на ръчна спирачка още в началото. Изпитът се прекратява също, когато минеш на забраняващ знак на светофара - жълто или червено, при знак за забранено влизането, за докосване на бордюр с някоя от гумите, при отнемане на предимство на пешеходец, колоездач или друг участник в движението. Едно-две загасвания на колата не са фатални, но при трето изпитът също може да се прекрати.

3. Какво още трябва да знаеш за практическия изпит?
- Много е важно да знаеш, че инспекторът не трябва да се намесва в действията ти под каквато и да е форма. Ако се намеси било то с хващане на волана, с натискане на спирачка и т.н., това означава, че не си се справил и изпитът се прекратява.

4. Изпитът записва ли се с камера?
- Да. Има камера, която записва целия изпит още от самото начало. Записът започва от сядането ти зад волана и поставянето на предпазния колан. Преди още да потеглиш инспекторът от ИААА ти задава въпроси, свързани с устройството на автомобила. Например, кой лост за какво служи, как се включват фаровете, какво трябва да има в аптечката, какво се проверява като се отвори предния капак, какво да има в багажника на една кола.

5. Ако не си съгласен с прекратяването на изпита, как може да го оспорваш?
- Може да подадеш оплакване в регионалната инспекция на ИААА (бивша ДАИ) в съответния областен град. След такъв сигнал се съставя комисия и имаш право да присъстваш на преглеждането на записа от неговия изпит. След това членовете на комисията ти обясняват грешките, които си допуснал, ако има такива. Камерата снима напред и назад, вижда се какво правиш в момента на изпита, как работиш с предавките, с кормилото, дали се оглеждаш и т.н. Записва се и говор - дали има обидни думи или некоректно отношение от страна инспектора.

6. Реално разглеждат ли се подобни сигнали и оплаквания от курсисти?
- Да. Прави се преразглеждане на изпита, но това не означава, че оценката се променя. Ако има оценка „не”, тя не може да се смени с оценка „да”.

 

 


 




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

10.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – причини за ПТП (част 3)

В трета част от материала описваме състоянието на пътищата и поведението на водачите, като причини за ПТП.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.