+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

25

Февруари 2015

4879

Чакаме с нетърпение мобилните камери, те са спасението

СБА СБА

Всички искат нов закон за движението по пътищата Инженер Емил Панчев е председател на Съюза на българските автомобилисти (СБА). Той е роден на 2 октомври 1957 година в Кюстендил. Работи в СБА повече от 30 години. Потърсихме мнението на инж. Панчев за поправките в Закона за движение по пътищата. - Инженер Панчев, кои от поправките в Закона за движение по пътищата намирате за най-съществени? - Две са съществените поправки. Това са тези, които ще върнат отново мобилните камери на пътя, и тази за обмен на информация между пътните служби в различните страни за пътните нарушения. - Имате предвид страните от ЕС? - Да. - Бихте ли казали малко повече как точно ще се осъществяват тези контакти? - Тази поправка се прави по една от директивите на ЕС. Важна е за безопасността на движението в европейските страни. Досега нашите служби, освен ако нямаше подписани някакви споразумения, не бяха длъжни да обменят информация, да издирват нарушители и те съответно да понасят наказанията. Примерно наш водач е допуснал редица нарушения в някоя страна и не е наказван за това. Друг пък е превишил скоростта, движел се е с триста километра. Всичко това разбирате как се отнася към безопасността на движението. По този начин ще се премахне тази безотговорност и ненаказуемост при движението на всички водачи. Това се отнася и за чужденците, които минават през територията на нашата страна. - А има ли някакво значение че законите за движение по пътищата са различни в различните страни, наказанията за пияните шофьори в други страни са много по-големи от нашите? - Ако българин кара с превишена скорост в друга страна от ЕС, той трябва да си плати глобата, която му налага самата страна според нейния закон. Ако бъде наказан с петстотин евро, трябва да е така добър да си ги плати. - Вие казахте, че една от съществените поправки е връщането на мобилните камери на пътя. Това с какво ще помогне? - В Европа е доказано, че мобилните камери дават ефект. Те бяха внедрени първо в Холандия, след това във Франция. Страните, в които бяха въведени мобилните камери, намалиха значително броя на убитите и ранените, намаляха и пострадалите при пътнотранспортни произшествия. Ние въпреки че намалихме значително бройката на убитите на пътя, смятам прилагането на мобилните камери за доста значим принос за всички, които се занимават с безопасността на движението, включително и на строителите на пътищата. Веднага се видя, когато миналата година през зимата бяха спрени мобилните камери с решение на Върховния административен съд, пътнотранспортните произшествия рязко се увеличиха. Намаляха наказанията за пътната превишена скорост и всичко това се отрази негативно на тенденцията за намаляване броя на убитите и ранените на пътя. - Мнозина от експертите разчитат на мобилните камери да ограничат корупцията. Това може ли да стане? - Това е един от съществените елементи, тъй като камерата е обективна. Водачът няма никакъв досег до този, който го проверява, или този, който установи нарушението. Това е мобилната камера, както и стационарната камера. Стационарните и в момента работят, но ефектът при тях е по-малък, защото голям процент от стационарните камери у нас засичат чужденци, тъй като нашите водачи знаят къде са позиционирани те и намаляват скоростта, после продължават пак. При мобилните камери има елемент на изненада, защото те могат да засичат навсякъде – къде се намира колата, колко често може да засича и т.н. Съответно законодателят изисква да се публикува в сайта на МВР тези камери къде се намират. - Предвижда се да се въведат светлоотразителни пътни знаци и да се засили звуковият сигнал. Как ще се отрази това на движението? - Това е все още идея. Напоследък имаше и идея да има по-големи наказания в събота и неделя. Аз присъствах на заседанието на Комисията за безопасност на движението, където категорично от деветдесет и девет от участниците в нея бе подкрепена идеята за нов Закон за движение по пътищата, въпреки че последните няколко години непрекъснато се говори за необходимостта от него. Оформи се решението първо да се конституира скелетът на новия закон, след това да се търсят работни групи от специалисти, които да го изпълнят със съдържание. Разбира се, има идеи сегашният Закон за движение по пътищата да се раздели на два или три закона и съответно, ако вие сега карате шофьорски курс, не е нужно да знаете всичките директиви на ЕС за товарни автомобили. Необходимо е лесно да научите и да запомните основните правила за движението по пътищата. - Вие към коя група се числите – към тази, която иска нов закон, или към тази, която иска сегашният да бъде разбит на няколко закона? - Мнозинството, към което се числя и аз, е да се създаде нов Закон за движение по пътищата. - Как ви се струва санкцията за пияните водачи, не е ли много щадяща? - Това е едно от нещата, с което трябва да бъдем безкомпромисни. Аз съм привърженик на по-строгите санкции. Дори съм привърженик да се наказва и този, който се вози отдясно на пияния шофьор. Санкция за този, който е допуснал шофьорът да кара в нетрезво състояние. Това е сериозна отговорност. Загиват хора. Трябва да се прилага законът с цялата му сила и строгост за такива неразумни водачи. Аналогичен е случаят с тези, които се движат без свидетелство за правоуправление. Защото алкохолът обикновено е на трето или четвърто място по броя на загиналите. Вие чувате непрекъснато какви са резултатите от движението по селските пътища. Съвсем скоро имаше удар на кола на депутат от човек, лишен от книжка. От шест години му е отнето свидетелството за правоуправление и е употребил алкохол. Така загиват много млади хора, загиват деца. Лишеният от правоуправление, този, който няма книжка и е употребил алкохол, трябва да бъде санкциониран много тежко. - Вие как гледате на тази санкция да бъде отнета книжката до живот на такива неразумни шофьори, ако са направили тежка катастрофа? - Аз съм за това да се отнеме автомобилът и ако има рецидив в нарушението, тогава той може да остане завинаги без книжка. Мисля, че изведнъж не бива да се прилага най-тежката санкция. - Нека пак се върнем на пешеходната пътека. Понякога вината за това, което се случва, не е само на шофьорите, но и на тези, които пресичат, нали така? - Да. Нямаме никаква култура на пресичане. Не може пешеходецът, който се движи с бързи крачки по тротоара, да продължи по пешеходната пътека, без да се огледа за автомобил. Това е абсурд. Аз не знам и с какво безразсъдство хората буквално се хвърлят под колите. Все пак автомобилът е техническо средство. - Пролетта настъпва, какво ще посъветвате шофьорите? - Все още трябва да сме внимателни. Очакват ни още студени дни. По планинските пътища може да има заледявания. Зачестяват мъглите, така че да продължим да караме внимателно. Да си пожелаем скоро да застанат на пътя мобилните камери, защото те са доброто средство за санкции на безразсъдните шофьори. източник: www.novinar.bg


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

04.07.2025
Нов пункт за ГТП на територията на гр. София

Пунктът на "Технотест" АД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.

23.06.2025
Петър Дойчинов е новият Най - добър млад шофьор на България!

Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.