+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

15

Декември 2017

7554

Токсикологът доц. Васил Атанасов:   Ако сте пили, осигурете си поне 6-8 часа почивка преди да шофирате

СБА СБА

      -          Доц. Атанасов, от Пътна полиция отбелязаха, че все по-често хващат дрогирани зад волана. Какви наркотици употребяват българските шофьори?   -          В последните две години има ръст на употребата на амфетамини, метаамфетамини и амфетаминов тип стимуланти. Основно водещо за България е употребата на метаамфетамин, тъй като той може лесно да се синтезира дори в домашни условия. Евтина дрога и широкоразпространена. Тя е на второ място след марихуаната по употреба. Това в момента е един от наркотиците, с които се злоупотребява изключително много. Отчитаме също ръст на комбинираната употреба, която в почти всички случаи е марихуана плюс амфетаминов стимулант. Проблем е, че Пътна полиция, когато тества едно лице за алкохол и уредът отчете положителен резултат, спира дотам. Не го изследва и за наркотични вещества. Другият голям проблемч е, че тестовете им хващат само 5-6 вида наркотици, а те са над 100. В последните години почти не се използва вече хероин. Той беше заместен с метадон. В България има изключително голяма употреба на метадон. Той обаче също не се "хваща" от тестовете на Пътна полиция.   -          Метадонът се отпуска за лечение на наркомани по програми и следва употребата му да е под лекарски надзор... -          По закон търсим наличие на наркотично вещество и въобще не ни интересува дали шофьорът има рецепта или не. Искам да обърна внимание и на друг изключително важен момент. В последно време у нас много се промени марихуаната, която се разпространява. Тя вероятно е от модифицирани или селектирани видове. Или е отглеждана при специални условия и е с много високо съдържание на активния компонент. Ако до преди 3-4 г. марихуаната беше със средно съдържание на активен компонент тетрахидроканабинол  по 2%, в момента масово продаваната у нас марихуана е над 20%. При такава концентрация, образно казано, много често мозъкът на човека дава „накъсо“. От 2 г. насам има множество случаи, при които лица са хоспитализирани по спешност след употреба на марихуана. -          Според наскоро приета поправка в Закона за движение по пътищата вече е наказуемо шофирането след употреба на наркотични вещества и техни аналози, а не под въздействие на наркотици. Имаше остри реакции, че вече може да останеш без книжка или да отидеш в затвора, дори ако си пушил една цигара марихуана един месец преди да те тестват. Тоест законът не прави разлика дали в момента на проверката шофьорът е повлиян от някакъв наркотик или е употребявал в някакъв минал период и на практика сега е напълно адекватен. Така ли е? -           Марихуаната е най-често използваният обект за такива спекулации. Защото единствено при нея периодът на детекция (регистриране) на употребата  е малко по-голям. Казвам малко по-голям без да уточнявам колко точно, защото това зависи каква проба ще изследваме. След употребата на едно вещество и стигането му до кръвта то се разпределя до всички органи и тъкани на тялото и после започва да го напуска. Най-кратко като време веществото се съдържа в кръвта. В този период то оказва и въздействие върху централната нервна система. Много близка проба до кръвта по време на задържане е т. нар. орална течност или слюнка. Затова тази проба се използва от Пътна полиция за контрол  на употребата на наркотични вещества. Ако се докаже наличие в слюнката на наркотично вещество, то с много голяма степен на вероятност може да твърдим, че такова наркотично вещество ще се намира и в кръвната проба. Тоест двете проби са съпоставими за време на присъствие на наркотичното вещество в организма. -         А при проба от урина? -           Следващата проба, която показва малко по-дълъг период на употреба, е урината. Това е така, защото чрез нея веществото се елиминира от организма. И сега ще ви дам няколко примера. След изпушването на една цигара марихуана от човек, който пуши веднъж на две-три седмици, тетрахидроканабинол (бел.авт.- естествена съставка и основно психоактивно вещество  канабиса) и неговия метаболит може да бъде детектиран или открит в период до 24 - 48 часа, не повече. В пробата урина този период ще бъде от 3 до 5 дни след само  една изпушена цигара марихуана. Ако искаме да изследваме още по-дълъг период от време – например месец-два-три назад, тогава вече трябва да се изследва проба от косъм, коса. Тоест вида на биологичната проба определя времевия прозорец, в който ние ще търсим употреба. Така че са спекулации  това, че употребата на марихуана може да се хваща седмици назад. Има само едно изключение - при хора, които пушат всеки ден. Техният организъм няма въобще възможност да се изчисти от веществото и когато и да вземем проба, то ще се намери в кръвта. При инцидентна, еднократна употреба не можем да установим веществото толкова много назад във времето. Тестовете, които се използват за водачите на пътя, са специално предназначени за контрол на шофьори. Те  не са предназначени за контрол на търсене на хора, които въобще са били в контакт в предните седмици с наркотични вещества. Те са разработени с такава чувствителност, че да покажат положителен резултат и употреба в кратък период преди момента на проверката. -          Да кажем ясно: тестовете и биологичните проби отчитат дали лицето е употребило забранени вещества. И не дават насока  дали шофьорът е под въздействието на наркотици, тоест дали в момента той е неадекватен и негоден да шофира. Нали така? -          Дали е под въздействие на наркотични вещества не касае изследването на биологичната проба. Това става с изследване на неговите физиологични функции. Биологичната проба отговоря на въпроса  употребил ли е или не. А на въпроса повлиян ли е,  веднага уточнявам - в нашата страна е възприет принципът на нулевия толеранс. Тоест ние следим за употребата, а не за въздействието. Няма значение дали човекът е под въздействие или не, а дали има открита употреба на наркотично вещество. -          Вярно ли е, че водата за уста може да промени показанията при тест за алкохол и да изкара шофьора, че е пил? -          Преди време имаше журналистическо разследване. Беше демострирано как непосредствено след употреба на вода за уста проверката  отчита фалшив положителен резултат за употреба на алкохол. Тоест лицето реално не е употребило алкохол, но ако си е изплаквало устана с вода за уста и веднага бъде изследвано с техническо средство, би отчело алкохол в дъха. Впоследствие това започна да се използва от защитата на лица с установена употреба на алкохол и да го изтъква като аргумент в защитната си теза.  Съвременните технически средства за установяване на алкохол чрез изследване на издишания въздух от водача имат специален вграден датчик и опция, която да засича  наличието на остатъчен алкохол в устната кухина. Нещо повече - най-масовото средство  у нас директно отказва да извърши изследване, ако има остатъчен алкохол в устната кухина -          По-рано споменахте, че у нас никой не следи шофьорите, които сядат зад волана независимо, че приемат медикаменти, които биха могли да влияят на тяхната концентрация. Какъв точно е проблемът? -          Редица лекарствени средства, които не са наркотични вещества, могат като страничен ефект да окажат някакво въздействие върху човека. И то да доведе до намаляване на способността му за концентрация на неговото внимание, изразен  в успокоителен или приспивателен ефект. Такива препарати (има се предвид накои сиропи за кашлица, алергозан и др.-б.р.)  макар и да не са наркотични вещества, са изключително опасни за употреба от шофьори и от хора, които извършват дейности, изискващи повишено внимание. В листовките на тези лекарства е отразено това нещо. В редица страни от ЕС е въведена така наречената  система на сфетофара, където върху опаковката на самото лекарство фигурира цветен индекс „зелен“, „жълт“ или „червен“ в зависимост доколко това  лекарство може да повлияе върху способността да се управлява автомобил . За съжаление у нас няма такава индикация и е въпрос на добросъвестност и отговорност на човека да се запознае с листовката и при такива ефекти да избягва да управлява автомобил. За съжаление по смисъла на нашето законодателство такава употреба не се преследва и санкционира. -          Идват празници. Всеки си задава въпросите: „Ако изпия една бира, едно малко уиски или голяма ракия“ как ще ми се отрази? Колко промила ще отчете дрегера и след колко време ще мога да си карам без да ме е страх от КАТ?“ -          Обща формула няма. За да се направи сметката, трябва да се вземат няколко неща предвид като пол, тегло, количество на употребения алкохол, за колко време е било погълнато, дали е пито на екс или в по-дълъг интервал от време, дали човекът е ял храна междувременно. В интернет има т. нар калкулатори за изчисления на промилите, които по-скоро изчисляват теоретично. Лично моят съвет е хората да бъдат критични и отговорни. На първо място към себе си. Не трябва да се злоупотребява. След приемането на алкохол трябва да си осигуряват поне 6-8 часа почивка преди да шофират.

    Ваня Георгиева

    Доц. д-р Васил Атанасов е началник на Токсикохимична лаборатория към Клиника по спешна токсикология във ВМА. Той е също преподавател и съдебен токсиколог.


    Категории

    СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

    Последни публикации

    21.05.2025
    Идва ли краят на дивото къмпингуване в Гърция?

    Наскоро Гърция въведе сериозни ограничения при къмпингуването, които след отрицателен обществен отзвук облекчи.

    16.05.2025
    Проблеми и решения на пътния травматизъм (част 1)

    Очевидно темата за пътната безопасност дълго ще присъства във всекидневието ни. Поне, докато се научим да шофираме безопасно, спазвайки законите.

    08.05.2025
    Делегация на СБА в Мароко

    Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

     

    За нас


    СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


    logo

    Контакти


    • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
    • info@uab.org
    • (+359) 2 935 79 35
    • (+359) 2 981 61 51

     


    • Начало
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Общи условия
    • Декларация информационна сигурност НСПП
    • Образци на искания от субектите на данни
    • Пътна обстановка
    • Членство
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
    • Контакти
    • Уведомление за поверително третиране
    • Политика за защита на личните данни
    • Отчети
    © 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

    Вход за потребители

    Разбрах
    Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
    Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.