+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

20

Април 2018

5641

Делят правилата за движение по пътищата на три отделни закона

СБА СБА

Правилата за движение по пътищата ще бъдат разделени на три отделни нормативни акта. Това става ясно от публикуваните днес на сайта на транспортното министерство три отделни проекта, които са озаглавени „Закон за движение по пътищата“, „Закон за пътните превозни средства“ и „Закон за водачите на моторни превозни средства“.

Първият ще регламентира правилата за движение по пътищата, другият - изискванията към превозните средства, тяхната регистрация, отчет, спиране от движение и пр., а третият ще е свързан с изискванията за придобиване на правоспособност от водачите на превозни средства, към лицата, извършващи обучение и др. Предложенията на ведомството ще бъдат представени за обществено обсъждане в понеделник, а до внасянето им в парламента вероятно ще претърпят и множество нови редакции.

Проектът за нов Закон за движение по пътищата в голямата си част повтаря стария закон. Текстовете и правилата тук обаче са по-систематизирани – описани са в седем глави с множество раздели, има и заключителни разпоредби (Глава „Общи положения“, „Принудителни административни мерки“, „Административно-наказателна дейност“, Контролни точки за отчет“ и др). Размерът на глобите остава същият.

Така например в Глава „Правила за движение по пътищата“ в отделни раздели са записани сигналите за регулиране на движението, пътната сигнализация, маркировка и пътни знаци, за маневрите, скорост и дистанция и т.н.

 В документа е записано, че водачът е длъжен да носи и при проверка от контролните органи да представи: книжка и контролен талон към нея; свидетелство за регистрация на МПС; документ за застраховка „Гражданска отговорност”; бланка от двустранен констативен протокол за пътнотранспортно произшествие в два екземпляра; документ, отразяващ датата за извършване на следващия периодичен преглед за проверка на техническата изправност;  превозните документи за извършване на съответния вид превоз; удостоверение за психологическа годност и карта за квалификация на водача, в случаите, в които се изискват съгласно Закона за автомобилните превози.

Има и някои новости, които сега не са записани в закона.

По отношение спазването на дистанцията водачът е длъжен да се движи от движещото се пред него друго превозно средство на разстояние в метри, както следва:

-  извън населено място – не по-малко от 40 метра;

-  по скоростен път – не по-малко от 60 метра;

- по автомагистрала – не по-малко от 70 метра

Водачът на пътно превозно средство не трябва да намалява скоростта рязко, освен ако това е необходимо за предотвратяване на катастрофа.

В населените места може да се обособява “Зона за споделено движение”, която е част или части от пътищата в населеното място, предназначена за споделено движение на всички участници в движението. В “Зона за споделено движение” максимално разрешената скорост за движение на превозните средства е 30  km/h. Пешеходците и велосипедистите се ползват винаги с предимство пред останалите участници в движението. За велопедистите всички пътища в зоната са двупосочни, освен ако не е разпоредено друго от  компетентните органи. Паркирането в зоната е разрешено само на специално обозначените места.

В населените места може да се обособяват жилищни зони, представляващи специално устроени територии, които се обозначават с пътни знаци.

В жилищната зона действат следните специални правила: пешеходците могат да използват за движение пътя по цялата му широчина; водачите на пътни превозни средства са длъжни да се движат със скорост не по-голяма от 20 km/h, като не поставят в опасност пешеходците и не създават препятствия за тяхното движение;  паркирането в жилищната зона е разрешено само на специално обозначените за това места; при излизане извън жилищна зона, водачите на пътни превозни средства са длъжни да пропуснат участниците в движението, движещи се по пътя, на който излизат.

Водачът на пътно превозно средство, който е участник в пътнотранспортно произшествие, е длъжен: да остане на мястото на произшествието и да изчака пристигането на МВР; да вземе мерки за безопасността на движението и да окаже помощ на пострадалите; да не премества превозното средство, ако то не пречи на движението; да вземе мерки следите от пътнотранспортното произшествие да бъдат запазени; да не консумира алкохолни напитки и да не употребява наркотични вещества и др.

При навлизане в район на бензиностанция или на станция за зареждане с втечнен нефтен газ или сгъстен природен газ, водачът е длъжен: в случай че пред него има друго пътно превозно средство - да подреди в съответната посока моторното превозно средство най-малко на 1 метър от стоящото пред него;  при зареждане, да изключи двигателя; Мотоциклетите и мотопедите се придвижват към бензиновите колонки с неработещ двигател от разстояние най-малко 15 метра от тях. След зареждането те се отдалечават на същото разстояние, по същия начин.

Забранява се тютюнопушенето в района на бензиностанциите и станциите за зареждане с втечнен нефтен газ или сгъстен природен газ, извън обозначените за целта места.

Както и досега, водачите нямат право да участват в неказонни ралита. И в проекта е записано, че не се допуска управлението от водач, който управлява моторно превозно средство без да притежава свидетелство за управление и/или е с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или е употребил наркотични вещества или техни аналози.

Не допускат движение на пътно превозно средство с неизправности или без валидна застраховка „Гражданска отговорност”.

При отказ от тест за алкохол или наркотици шофьорът отново няма да се допуска да шофира. Същото ще важи и при неизпълнение на предписанието за изследване с доказателствен анализатор, показващ концентрацията на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух, или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за установяване на концентрацията на алкохол или дрога. В случай на установяване на концентрация на алкохол над 1,2 на хиляда и/или употреба на наркотични вещества или техни аналози, длъжностното лице от службата за контрол съпровожда лицето до мястото за извършване на медицинско изследване и вземане на биологични проби за химическо изследване. Такова е правилото и в момента.

В следващи публикации ще ви запознаем  с по-важното и от останалите два проектозакона.

Автор: Ваня Георгиева




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

10.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – причини за ПТП (част 3)

В трета част от материала описваме състоянието на пътищата и поведението на водачите, като причини за ПТП.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.