+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

11

Септември 2018

32012

Отпада ниският данък за колите с N1

Закони ИВАЙЛО ИВАНОВ

Ниският данък върху товарните автомобили с маса до 3,5 тона да отпадне, предвижда проект за изменение на Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ). В момента тече обществено обсъждане, но ако предложението бъде прието и гласувано, промяната ще влезе в сила от 2019 г. Една от целите е да се ударят собствениците на луксозни джипове, кросоувъри и скъпи автомобили със сертификат за N1, които вместо данък от порядъка на 800-1000 лева плащат налог като за „баничарка“. Сега съществува следният парадокс: един и същ автомобил може да е регистриран в две различни категории - М1 и N1 (товарен). Според действащият в момента ЗМДТ МПС със сертификат N 1 се облагат с между 10 и 30 лева данък за всеки започнат тон товароносимост. Разликата в данъка върху превозното средство може да бъде дори над 100 пъти, тоест по-нисък данък  дължи за автомобила с N 1, обясняват от финансовото министерство. Съгласно Законът за пътищата тези две различни категории МПС пък плащат еднаква на стойност винетка. Освен това собствениците на коли N 1 имат право на данъчен кредит. Заради всички тези предимства и облекчения много отдавна у нас собственици преоборудват скъпи возила, често фиктивно, да са се сдобият със заветния символ в талона. Много вносители дори започнаха да предлагат МПС от завода с европейска производствена хомологация N1. По данни на МВР към средата на април 2018 г. са регистрирани 308 260 броя товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 тона от 3350 марки и модела. От тях 2000 модела имат съответен аналог, регистриран и облаган като лек автомобил. От финансовото министерство смятат, че има неравнопоставеност между собствениците на едни и същи модели автомобили, защото част от тях използват категорията N 1 за данъчно облекчение. Освен това се ощетявали и постъпленията в общините. Затова се предлага нова концепция за определяне на данъка върху превозните средства за леки и товарни автомобили с маса до 3,5 тона. Това ще става по формула, включваща два компонента - имуществен и екологичен. Имущественият компонент ще отчита мощността и годината на автомобила, а екологичният ще отчита екологичната категория, тоест замърсяването, което причинява. В проекта се предлагат шест диапазона на мощности на автомобили и съответно минимална и максимална стойност на границите на размера на данъка за всеки диапазон. Обединяват се диапазоните до 37 и до 55 kW в един – до  55 kW, както и се включват два нови диапазона по отношение на най-мощните автомобили – над 150 kW и над 245 kW. Предвижда се също облекчението за катализаторно устройство за автомобили, автобуси и камиони, също да отпадне. То е заменено от въвеждането на коефициент за екологична категория на автомобила. От финансовото министерство отчитат, че в момента много собственици на коли посочват, че возилото им има катализатор, въпреки че той е премахнат. Установяването на такова устройство било трудно и имало хора, които спекулират с това, плащайки по-нисък налог. Както стана вече ясно, данъкът върху старите автомобили се очаква да скочи драстично.




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

10.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – причини за ПТП (част 3)

В трета част от материала описваме състоянието на пътищата и поведението на водачите, като причини за ПТП.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.