+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

09

Март 2015

13380

Задължителни ли са зимните гуми?

СБА СБА

ОБНОВЕНА КЪМ 24 НОЕМВРИ 2016: От 15 ноември до 1 март шофьорите ще са длъжни да карат с гуми, предназначени за зимни условия или с гуми, чийто протектор е равен или по-голям от 4 мм. Това стана, след като депутатите приеха изменение в Закона за движение по пътищата (ЗДП) на второ четене днес. Компромисният вариант бе избран, за да могат шофьорите да ползват и летните си гуми, стига да не са много изтъркани, тъй като в някои части на България зимата е по-мека.
Актуално е особено в последните дни да си зададем въпроса задължителни ли са зимните гуми и ако да, защо. Много от шофьорите на МПС избягват да сменят летните със зимни гуми. Едно на ръка, това са отделни разходи за нямащите в наличност зимни гуми. Отделен въпрос е, че в последните няколко години зимният сезон не изисква подобни мерки и много хора се надяват именно на това. Бърза справка ни показва, че в повечето държави в ЕС зимните гуми не са задължителни, но има и някои изключения. В някои държави като Естония, Латвия, Швеция, Финландия и Словения използването на зимни гуми е задължително. В други като Австрия, Румъния, Хърватска, Германия, Чехия, Словакия, Люксембург и Норвегия използването на зимни гуми е задължително, ако се изисква от метеорологичните условия - снеговалеж, поледица. В Италия, Испания и Франция употребата на зимни гуми е задължителна само при наличие на специален знак и в планинските райони. В повечето държави обаче, включително и в България, използването на зимни гуми не е задължително, но въпреки това остава препоръчително. Няколко бързи причини за преминаване от летни на зимни гуми през зимата: 1) лятната гума губи много от качествата си при температура под 7 градуса по Целзий, т.е. каучукът на лятната гума се втвърдява и се влошава сцеплението с пътя дори и при сух, но студен асфалт, а при наличието на сняг малката дълбочина на грайфера на лятната гума не може да осигури необходимото сцепление; 2) специално проектираните зимни грайфери са с много по-голяма дълбочина и в комбинация с мекия зимен каучук на протектора, зиманата гума дава една относително висока сигурност и безопасност при шофиране в зимни условия; 3) летният протектор в зимни условия се износва по-бързо и се влошават динамичните качества на автомобила заради недоброто сцепление с пътя; 4) при добра експлоатация и съхранение комплект зимни гуми спокойно може да се използва няколко сезона; 5) съвременните зимни гуми се отличават с много ниски нива на шума и осигуряват нормално и комфортно пътуване на максимално разрешените скорости; 6) скъпи са, но разликата между нова лятна и нова зимна гума е несъществена, в рамките на до 10%; Всъщност, Законът за движение по пътищата не задължава шофьорите да слагат зимни гуми и няма глоба за тези, които карат с летни. Но всички специалисти - от производители и търговци до водачи с дълъг стаж и пътни полицаи, препоръчват гумите да се сменят според сезона. Изискването за дълбочина на грайфера за летните гуми е 1,6 мм, а за зимните - 2 мм. Препоръчителната дълбочина за зимните гуми е 4 мм. Служителите на КАТ и ДАИ имат специални уреди дълбокомери, които са минали на метрологичен тест. С тях могат да установят дали гумите са изтрити и могат да ви глобят, ако минималният грайфер на гумата е под 1,6 мм. Добре е преди да тръгнете на дълъг път, да се информирате за пътната обстановка и да предприемете съответните необходими действия за по-безопасното ви предвижване. Все пак, ако закъсате и имате нужда от пътна помощ, позвънете на номер 146 от мобилен, за да се свържете с Централния диспечерски пункт на СБА. Статията е публикувана на 09.03.2015г.


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

23.06.2025
Петър Дойчинов е новият Най - добър млад шофьор на България!

Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.