+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

14

Февруари 2019

11382

Наркотестовете на КАТ улавят само пет вида наркотици

Любопитно Ваня Георгиева

Наркотестовете на КАТ могат да улавят само пет вида наркотици или техни аналози.

 Това са канабис, марихуана (ТНС); амфетамин; метаамфетамин; кокаин; опиати/морфин, метадон (ОРI), съобщиха от Националната полиция след запитване на СБА.

МВР използва два вида тестове: полеви тестове „Draeger DrugCheck 3000“  и тест касети, използвани за работа с уред „Draeger DrugTest 5000“, уточниха още от Пътна полиция. 

През миналата година са били закупени 5830 полеви теста и 4165 тест касети за системата „Draeger DrugTest 5000“.

Около 3000 водачи са били заловени да шофират след употреба на някакъв вид наркотик през цялата 2018 г. Най-често това е марихуана или амфетамини. Все повече са случаите и на комбинирана употреба на тези два вида наркотични вещества, което усилва ефекта им и прави водачите много по-опасни на пътя, с липса на координация, правилна преценка и др.

В последно време КАТ хваща в пъти пъти повече водачи, употребили забранени вещества, отколкото преди три-четири години например. Най-много уличени в употреба на накротици и/или техни аналози има в областите Бургас, София-град, Пловдив и др.

Тъй като консумативите са скъпи, проверките не са масови. Униформените подлагат на тест водачите при катастрофа или при съмнения за употреба - разширени зеници, зачервени очи, нервни движения, превъзбуденост и др. На други им се разминава, само защото нямат видими признаци, тъй като е минал известен период от време след използването на забранени вещества. Разликата е съъществена, защото в единия случай се отърваваш, а в другия подлежиш на наказателно преследване.

Българското законодателство не допуска толеранс за употребата на наркотици. Предвиждат се наказания за шофиране при употреба на наркотици,  а не само под въздействието на такива. Тоест законът не прави разлика дали в момента на проверката водачът е повлиян от някакъв наркотик или е употребявал. Лекари специалисти все пак успокояват, че тестовете, които се използват от контролните органи за водачите на пътя,  са с такава чувствителност, че да покажат положителен резултат и употреба в кратък период преди проверката, а не за месеци назад.

Според токсиколози при марихуаната периодът на регистриране на употребата е малко по-голям, отколкото при други видове наркотици. Полевият тест може да покаже употреба 24-48 часа след изпушването на една цигара (ако лицето не употребява редовно, при редовна употреба човек на практика няма как да изчисти организма си), а  тестът с урина и три-пет дни назад.

Пак според твърдения на токсиколози кръвната проба и пробата с орална течност (слюнка) са съпоставими за време на присъствие на наркотичното вещество в организма. Ако се докаже наличие в слюнката на наркотично вещество, то с много голяма степен на вероятност може да се твърди, че такова наркотично вещество ще се намира и в кръвната проба. Затова оралната проба се използва от Пътна полиция за контрол на употребата на наркотични вещества.




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

10.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – причини за ПТП (част 3)

В трета част от материала описваме състоянието на пътищата и поведението на водачите, като причини за ПТП.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.