+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

25

Април 2019

38198

Камшичен удар - какво трябва да знаем

Пътна безопасност Ваня Георгиева

Всеки ден по пътищата стават стотици леки катастрофи. За щастие последиците при повечето такива инциденти са материални - ожулена боя, огънати ламарини и др. Това, че щетите по колата са минимални, обаче не винаги означава същото и за човека. Какво  може да се случи на шофьора или пътника, когато едно превозно средство удари в задната част возилото пред него? Дори сблъсъкът да не е с висока скорост резултатът за пътуващите в предната кола може да не е толкова безболезнен. Дори при удар с 20-30 км има риск да се получи т. нар. камшичен удар, който може да доведе до значителни увреждания. Този вид травма се получава и при страничен сблъсък между два автомобила.

Пътнотранспортните произшествия са причина номер едно за камшичния удар.  В България едва ли се води медицинска статистика, но се счита, че не малка част от хората, преживели подобен инцидент с автомобил, получават такъв вид нараняване.

Камшичмният удар е травма, а не диагноза. Тя описва механизмът, при който се получава травмата на врата.  А именно внезапно максимално движение назад на врата, последвано от максимално движение напред на врата. При това рязко движение (назад и напред на главата и шията) може да се получат увреждания на меките тъкани, мускулите, сухожилията, дисковете на шийните прешлени и др. Съществува и риск от фрактура на прешлен. 

Симптомите за разпознаване на този вид травма са няколко. 90% от хората, претърпели камшичен удар, се оплакват най-вече от болка в шията. Други възможни оплаквания са: главоболие, замайване, загуба на равновесие, ниска болка в гърба, болки в челюстта, изтръпване на крайници, умора, шум в ушите, зрителни проблеми и др.

Белезите на травмата могат да се появят незабавно. Някои от симптомите обаче е възможно да се усетят и със закъснение.  
Още при първите болежки пострадалият трябва да потърси медицинска помощ. Най-добре е да мине всички необходими прегледи и образно изследване, за да се изключи вероятността от фрактура или тежка травма на гръбначния стълб. Възстановяването може да продължи и с месеци, зависи от тежестта на увреждането. Най-добре при лечението да си взаимодействат различни специалисти като невролози и кинезитерапевти. 

Според МВР за предотвратяване от т. нар. “камшичен удар” и възможна фрактура на прешлени освен ползването на коланите, автомобилът трябва да има предпазни  възглавници на облегалките на предните седалки. 

За да минимизират риска от камшичен удар, автомобилни компании добавят в някои модели автомобили все по-съвършени технологии за активна безопасност. Така например има автомобили със сензори, монтирани в облегалките за главите. При опасност от удар отзад, гърбовете на задните седалки автоматично се изправят от наклонена позиция, като движението се извършва едновременно с притягането на коланите и автоматичното излизане леко напред на предпазните подглавници, за да се избегне камшичен удар. Те засичат положението на главите на шофьора и пътника и в зависимост от това настройват позицията на облегалката така че да е по-предпазна позицията за човека.

Съществува и други радарни технологии, които при катастрофи активират контрамерки чрез спиране, натягане на коланите и задейства въздушните възглавници. Тези предпазни средства обаче не са сред оборудването на масовите модели автомобили и съответно за тях се плаща. 
 




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

10.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – причини за ПТП (част 3)

В трета част от материала описваме състоянието на пътищата и поведението на водачите, като причини за ПТП.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.