+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

26

Май 2019

16069

Какво може да се случи, ако сам си свалиш „скобата“ за неправилно паркиране

Казуси Ваня Георгиева

Какво ще стане, ако сам си свалите „скобата“ за неправилно паркиране? В интернет има немалко клипчета, в които шофьори демонстрират нагледно как може да се преборите и изиграете общинските служители, които са сложили жълтото метално съоръжение на една от гумите на автомобила ви. Има и немалко коментари, включително от професионални ключари със съвети как да си отключите сам техническото средство тип „скоба“, както официално  се нарича.

 През 2018 година в София има 224 случая, в които водачи на принудително задържани превозни средства самоволно са премахнали "скобата", съобщиха за СБА от Центъра за градска мобилност (ЦГМ).


Какви последици може да има това за нарушителя?
Принудителното задържане с техническо средство тип "скоба" е
принудителна административна мярка (съгласно чл.167, ал.2, т.2 от
ЗДвП), обясниха от ЦГМ. В случаите на самоволно премахване на "скобата" собственикът на принудително задържаното ППС дължи разходите
за принудителното задържане и цената за всеки час престой за съответната зона от момента на поставяне на „скобата“ до заплащане на сумите. Независимо от местоположението на превозното средство, същото се счита за принудително задържано, докато не бъде освободено от оторизирано лице.

Това означава, че ако например на 9 април в 9 ч. сутринта са ви поставили „скобата“ в „синя зона“, но вие сте я премахнали и сте изчезнали, сумата се натрупва до момента, докато ви издири полицията. В случай, че ви открият след един месец, вие няма да дължите само 30 лева, колкото е сумата за поставената „скоба“. Ще бъде пресметнат всеки час престой в „синята зона“ за този един месец, като съответно се вземе предвид само работното време на зоната. Сумата ще продължи да се натрупва, докато не платите, независимо, че автомобилът ви през това време може да е бил само в гаража ви. Това е така, защото ако автомобилът не е освободен от „скобата“ от оторизирано лице, той се счита за принудително  задържан, разясниха от ЦГМ. Отделно от това, ако скобата е унищожена или счупена, нарушителят трябва да я заплати. Цената й е около 200 лв.

Освен това „Принудителната административна мярка“ (ПАМ) - принудителното задържане на ППС -  е
форма на държавна принуда и спирането й е точно  регламентирано в ЗДвП. В този смисъл освобождаването на „скобата“ от неоторизирано лице е нарушение, за което се носи административна наказателна отговорност. Собственикът на принудително задържаното ППС по реда на чл.132 от Наредбата за организация на движението на територията на Столична община подлежи на санкция в размер до 500 лв.


От ЦГМ съобщиха, че при случай на повреждане, кражба или  унищожаване на „скобата“ те уведомяват съответното районно управление на СДВР. Образува се преписка. Полицията трябва да издири собственика, изпраща му се призовка да се яви в районното. Процедурата е не е от най-бързите и през това време сумата за плащане се натрупва. Собственикът на МПС трябва да заплати доброволно разходите за принудителното задържане, цената за престой и цената на „скобата". Ако не го направи, се завежда иск в съда.

През 2019 г. само 19 собственика са заплатили доброволно тези разходи (за
принудително задържане, цената за престой и цената за техническото
средство тип "скоба"). По останалите случаи са образувани дела в Софийския районен съд, уточниха от Центъра за градска мобилност.

 

 Как се доказва, че колата е била в нарушение?

Според ЦГМ принудителното задържане се осъществява посредством специализиран софтуер. Освен доказателствата в елекронната система на ЦГМ с точното позициониране на ППС, задължително се изготвя и снимков материал.
 




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

14.07.2025
Затъмнявате стъклата – спират от движение колата?

Да се грижите за автомобила си е хубаво, да го подобрявате и усъвършенствате, още по-хубаво, но ако затъмним стъклата му – дали не нарушаваме закона?

07.07.2025
СБА Перник няма да работи от 9 до 16.07.2025 г.

СБА клон Перник, няма да работи от 9 до 16.07.2025 г. (вкл.).

04.07.2025
Нов пункт за ГТП на територията на гр. София

Пунктът на "Технотест" АД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.