+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

04

Юни 2019

5485

Предстои нов опит за въвеждане на бонус-малус и ново поскъпване на ГО

Закони Ваня Георгиева

Само за няколко дни дойдоха две важни новини за шофьорите, от които зависи доколко надълбоко ще трябва да бръкнат в бъдеще в джоба си за задължителната автомобилна застраховка „Гражданска отговорност” (ГО).

Първо КФН обяви, че възобновява работа по замразения проект на системата „бонус-малус”, а после от застрахователния бранш дадоха да се разбере, че се задава ново поскъпване на гражданската отговорност заради претърпените от тях големи финансови загуби.

Ще помогне ли въвеждането на системата „бонус-малус” задължителната полица да не поскъпва за всички автомобилисти. Може би, но това няма да е скоро.

Представят нови варианти за „бонус-малус” през есента

Комисията за финансов надзор (КФН) е сформирала нов експертен екип, който през есента трябва да предложи други варианти за функциониране на системата. На практика с това надзорниците признаха, че се отказват от досегашните си предложения. 

В края на 2018 г. КФН под ръководството на предишната си шефка Карина Караиванова предложиха проект, базиран на анализа на чуждестранен консултант. Най-много критики в него обаче предизвика идеята  извършените нарушения да се вписват не само в досието на шофьора, но и в досието на автомобила. Така, ако този водач продаде старата си кола, новият собственик, дори да е бил изряден, ще плаща по-скъпа застраховка заради извършените провинения на предишния собственик. Сега от КФН обявиха, че новата работна група е натоварена със задачата да представи няколко варианта, като целта е да се „отчита в най-голяма степен нормалната житейска ситуация, свързана с управлението и използването на моторното-превозно средство (МПС)”. Може би това означава, че се отказват от спорната идея купувачът да плаща за пътните нарушения на предишния собственик.

Иначе проектът предвиждаше още 400% по-скъпа застраховка за най-големите нарушители на пътя. Шофьорите и автомобилите трябваше да бъдат разпределени в 20 класа и в зависимост от това в кой клас попадат се предвиждаше за тях бонус или малус. Според изчисления за изрядните водачи полицата щеше да поевтинее, а за системните нарушители да се оскъпи много, като сметките показваха, че те може да плащат и по 2000 лв.

За въвеждането на „бонус-малус” и у нас се говори повече от десет години.

Основната идея е да се възползват „ДОБРОНАМЕРЕНИТЕ“ шофьори от премийни отстъпки и в същото време да се наказват „ВИСОКО РИСКОВИТЕ“ с повишаване на премиите. Според експертите в работната група това ще бъде стимул за отговорно поведение на пътя, което ще допринесе за намаляването на броя на катастрофите и на жертвите. Крайната и най-съществена цел на системата „бонус-малус“ е да коригира поведението и да възпита във водачите на автомобили чувство за отговорност.

Ще помогне ли системата „бонус-малус” да не поскъпва за всички „Гражданската отговорност”?

В дългосрочен план отговорът вероятно е положителен, но системата няма да заработи до края на годината, дори не и в началото на следващата, а новото поскъпване на полицата е на път да се случи още през 2019-та. Така поне излиза от направения анализ на застрахователните компании за състоянието на пазара на ГО.

През миналата година полицата скочи средно с 20-30%, а за някои дори и с 50% в зависимост от населеното място. Една от причините за новото поскъпване са големите финансови загуби и появили се допълнителни разходи.

От Асоциацията на българските застрахователи заявиха, че за 2018 г. ГО е донесла на компаниите 213 млн. лв. загуби. Секторът е платил 514 млн. лв. обезщетения, което представлява 26% ръст спрямо 2017 г.

От една страна през миналата година от бранша отчитат ръст в премийния приход. Причините са две: първо, заради увеличаване на цената на ГО след препоръката на КФН, че не е достатъчна, за да се покрият рисковете, и второ – заради фалита на кипърската компания „Олимпик”. Преди този застраховател е отчитал премийния приход към кипърската централа, а после той бил прехвърлен към българските застрахователи.

Представители на бранша споделиха още, че нарастват и плащанията по обезщетенията. Те се оплакаха, че съдилищата продължавали да присъждат високи обезщетения от десетки хиляди левове за неимуществени вреди при смърт на пътя. Проблемът възникна след тълкувателно решение на ВКС, което разшири кръга от хора, които могат да претендират за обезщетения.

В края на миналата година в Кодекса за застраховане бе определена сума от 5000 лв. за компенсиране на болки и страданията на по-далечните роднини на загинали в катастрофи. Съдии обаче не се съобразявали с този лимит и определяли суми от порядъка на 20-30 хиляди лева, дори и повече.

Не на последно място застрахователите имали големи разходи и покрай проблемите със „Зелена карта. През 2018 г. страната ни бе поставена под мониторинг по системата „Зелена карта“, тъй като някои български застрахователи не плащаха по щети от катастрофи с български автомобили, възникнали в чужбина.




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

10.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – причини за ПТП (част 3)

В трета част от материала описваме състоянието на пътищата и поведението на водачите, като причини за ПТП.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.