+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

20

Юни 2019

19503

Трябва ли да има ограничения за възрастните шофьори?

Казуси СБА

Трябва ли да има ограничения за шофьорите в пенсионна възраст? 

Този въпрос предизвика бурни полемики в социалните мрежи след изказване на председателя на новата Държавна агенция за безопасност на движението Малина Крумова. Тогава в публичното пространство се тиражираше информацията, че промяната засяга шофьорите над 60-годишна възраст, но всъщност промените касаят водачите, навършили 70 години. 

На първо място много водачи се почувстваха засегнати, защото сметнаха, че след няколко години ще им забранят да шофират. Други повдигнаха въпроса за възрастните хора, които живеят в малки и отдалечени населени места, където автомобилът е без алтернатива. В крайна сметка се оказа, че не става въпрос за забрана за шофиране, а за по-често подновяване на шофьорската книжка и съответно медицински контрол.

Каква е практиката на другите държави и има ли основание подобна промяна?

В Япония се обсъждат редица ограничения за възрастните шофьори, след официална статистика, че през 2017 година в 15% от всички пътни инциденти в страната са участвали шофьори в пенсионна възраст. Промените са следствие и от трагичен инцидент в страната през май 2019 година, при който възрастен шофьор блъсна група деца, а две от тях загинаха, а през април моторист на 87 години блъсна и уби жена и 3-годишната ѝ дъщеря в Токио.

Обсъжда се изцяло нова нормативна уредба за възрастните шофьори, според която да бъдат длъжни да карат само автомобили с функция за автоматично спиране. Мерките включват и проактивни мерки като популяризирането от страна на властите на споделеното пътуване и дори на автономните автомобили в по-гъстонаселените места.

В Дания шофьорите над 80 години подновяват своите шофьорски книжки всяка година, а във Финландия шофьори, навършили 45 години, подновяват свидетелството си на всеки 5 години.

В други европейски държави като Франция и Белгия шофьорската книжка е безсрочна.

Във Великобритания се обсъждат по-строги мерки, след като тази година съпругът на кралицата - принц Филип (97г.), участва в катастрофа и в последствие сам се отказа от шофьорската си книжка. На този етап шофьорската книжка на британските шофьори изтича автоматично в деня, в който навършат 70 години. След това трябва да попълнят декларация, че са физически годни и могат да шофират активно. След това преминават кратък изпит. След като се справят с всичко това, трябва да подновяват шофьорската си книжка на всеки 3 години.

Има ли нужда от ограничения в България?

За момента няма конкретна статистика, която да покаже какъв е броят на шофьорите над 70 години в България и в какъв брой пътни инциденти са замесени те.

Според проучване на Университета Суонси от 2016 година шофьорите над 70 години участват между 3 и 4 пъти по-рядко в катастрофи в сравнение с водачите на възраст между 17 и 21 години.

Въпреки това е важно да се отбележат определени промени във физическото състояние на хората с напредване на възрастта, които определено биха могли да попречат на правилната реакция на шофьора. Такива са например:

  • Влошено зрение и слух
  • Разсеяност
  • Забавени реакции
  • Прием на голям брой медикаменти, които водят до обща замаяност и отпадналост
  • Ограничени възможности за рязко движение (включително на ръцете, краката и врата)



Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

23.06.2025
Петър Дойчинов е новият Най - добър млад шофьор на България!

Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.