+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

28

Август 2019

6869

Порталните рамки на тол системата ще засичат и коли без винетки

Любопитно Ваня Георгиева

Порталните рамки на тол системата ще могат да засичат не само камиони и автобуси без платена тол такса, но и леки автомобили без закупена винетка. Това ще стане възможно след въвеждането в експлоатация на електронната система за събиране на пътни такси. От няколко дни тя работи в тестови режим, а крайният срок за пускане в търговска експлоатация е до 1 март 2020 г.

Рамките са оборудвани с лазерни скенери и различни видове камери, включително и с камера за обзор. Част от тях вече са монтирани върху някои от инфраструктурните участъци, които ще попаднат в обхвата на платената пътна мрежа.

Те обаче няма да се използват за таксуване, а само за контрол, обясниха пред СБА от Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ).

В момента у нас хората масово смятат, че предназначението им е да пресмятат изминатото разстояние на тежкотоварните камиони и автобусите и да калкулират дължимата от тях сума.  Всъщност тяхната функция е да прихващат „нарушители” – не само превозните средства, които по закон трябва да плащат тол такса, но и леките автомобили с максимално допустима маса под 3,5 т, които се движат с електронна винетка, обясни проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на АПИ.

Как ще работят порталните рамки?

Когато едно пътно превозно средство премине през рамката, тя ще го регистрира. В базата се проверява дали за сегмента, върху който е позиционирана рамката, за това возило има ръчна тол декларация (издадена маршрутна карта, която ще се купува предварително и която дава право на камиона или автобуса да преминат по зададен от потребителя маршрут),  или има автоматична тол декларация (отчитането на таксите става на базата на данни от джипиес). Ако е налице едно от двете условия, системата ще отчита,че возилото не е в нарушение. Ако обаче нито едно от двете условия не е налице, системата ще регистрира превозното средство като нарушител. В този случай се прави обзорна снимка със запис на номерата, а информацията автоматично ще стига до първия екип на тол управлението, разположен най-близо до рамката, засякла нарушителя. Това е възможно благодарение на радарите в автомобилите на контрольорите, които имат определен радиус на действие.

Налагането на санкция е по познатия начин. При спиране на нарушителя контрольорът предлага на водача да заплати компенсаторна такса, която е различна за различните видове пътни превозни средства. Ако водачът не може на момента да я плати, се издава акт и му събира т. нар. максимален тол. Той има на разположение  14-дневен срок да плати компенсаторната такса. Ако и в този срок не плати сумата, се издава наказателно постановление. Когато отново не последва плащане, дължимото се изпраща в НАП за принудително събиране. Процедурата се отнася както за тежкотоварните, така и за леките автомобили.




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

10.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – причини за ПТП (част 3)

В трета част от материала описваме състоянието на пътищата и поведението на водачите, като причини за ПТП.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.