+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

03

Септември 2019

35360

Що е то регулировчик и има ли той почва у нас?

Съвети СБА

Регулировчикът в България е спорна фигура. Например, листовките за придобиване на свидетелство за МПС наблягат съществено на неговите функции и начина, по който той се вписва в движението на пътя при необходимост. Но всеки шофьор, попаднал в ситуация, когато трябва да проследи и разчете правилно движения на регулировчика, листовките оказва се не са свършили необходимото. Обикновено в такива моменти водачът не знае как да реагира, което води до импровизиране от страна на регулировчика.

Историята

Пътната полиция съществува в някаква форма от вече близо три века. Пътният трафик започва да се увеличава по обем и скорост през осемнадесети век, което води до явна нужда от някои законови правила. В отговор през 1722 г. лорд-кметът на Лондон назначава трима мъже, които да спомагат движението и така Лондонският мост да остане отворен. Вероятно именно тогава се формира първата пътна полиция в света.

Закон за движението по пътищата в България

Българският закон за движение по пътищата осигурява съществена роля на регулировчика още в чл. 4, който гласи "При необходимост движението по пътищата се регулира от упълномощени за това длъжностни лица". А когато са съпоставени пътни знаци, светлинни сигнали и регулировчик, то според Закона водачите на МПС трябва задължително да се съобразяват със сигналите на регулировчика.

Справка: Чл. 7. (1) Когато има несъответствие между сигналите на регулировчика и светлинните сигнали или пътните знаци относно предимството, участниците в движението са длъжни да се съобразяват със сигналите на регулировчика.

Сигнали на регулировчика

Законът утвърждава и всички сигнали на регулировчика, когато именно той регулира по пътищата. Сигналите на регулировчика се определят по неговите положения на тялото и ръцете му както следва:

дясна ръка, вдигната вертикално
дясна ръка, вдигната вертикално

1. дясна ръка, вдигната вертикално - означава "ВНИМАНИЕ, СПРИ!" - при подаване на този сигнал на кръстовище участниците в движението, които са навлезли в кръстовището, трябва да го освободят

2. ръка или ръце, протегнати хоризонтално встрани - след като е направил този жест, регулировчикът може да свали ръката или ръцете си.

протегнати хоризонтално встрани или свалени ръце
протегнати хоризонтално встрани или свалени ръце

a) "ПРЕМИНАВАНЕТО Е РАЗРЕШЕНО" за водачите, които се намират срещу лявото или дясното рамо на регулировчика и ще преминат направо или ще завият надясно, както и за пешеходците, които искат да преминат пред гърдите или зад гърба на регулировчика;

б) "ПРЕМИНАВАНЕТО Е ЗАБРАНЕНО" за всички останали участници в движението;

3. дясна ръка, протегната хоризонтално напред, означава:

дясна ръка, протегната хоризонтално напред
дясна ръка, протегната хоризонтално напред

а) "ПРЕМИНАВАНЕТО Е РАЗРЕШЕНО" за водачите на пътни превозни средства, които се намират срещу лявото рамо на регулировчика, и за пешеходците, които искат да преминат зад гърба му;

б) "ПРЕМИНАВАНЕТО Е ЗАБРАНЕНО" за всички останали участници в движението.

Разбира се, Законът дава известна свобода на регулировчика като според чл. 10, ал. 3 "Освен сигналите, посочени в чл. 10, ал. 2, регулировчикът може да използва и допълнителни разбираеми жестове за даване на други указания и разпореждания на участниците в движението".

За финал

Регулировчикът е важна част за безопасността на движението. За да му помогнем да изпълни ролята си обаче, всички ние трябва да сме добре запознати с изброените по-горе правила. И макар че в България, която според Евростат е първа в ЕС по брой на загинали при катастрофи с коли, това изглежда непостижимо, ние вярваме, че зависи от всеки участник в движението да го превърне в реалност. 




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

10.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – причини за ПТП (част 3)

В трета част от материала описваме състоянието на пътищата и поведението на водачите, като причини за ПТП.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.