+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

17

Юни 2024

1748

Строгите пътни закони по света...

Закони Светозар Димитров

Лятото следва да бъде сезон за приятни пътувания, но отново новинарските заглавия ни напомнят за рисковете от агресивни шофьори. Потресаващи заглавия като: „Полицаи засякоха водач, шофирал с 182 км/ч при ограничение 60 км/ч“ и „С бясна скорост: За 45 минути засякоха трима с над 200 км/ч по АМ "Тракия" отново станаха повод за дискусии, мерки и обещания за повишен контрол. От една страна транспортното министерство ще предложи ограничение колко пъти кандидат-шофьорите могат да се явяват на изпит за СУМПС. От друга страна МВР се похвали със спад в броя на загиналите спрямо същия период на миналата година. Въпреки всичко казано и обещано България има проблем с пътната безопасност.

 

Дългата ръка на закона може и да не ви хване, но законите на физиката винаги се прилагат. Затова независимо какъв автомобил шофирате и колко „невероятен“ водач сте – несъобразената скорост може да доведе до смърт на пътя. На всеки 24 секунди един човек по света загива в пътен инцидент. Само за първото тримесечие България е „допринесла“ за черната статистика с 87 жертви на катастрофи, а ранените са над 1800. Това илюстрира уместността на законите за движение, тяхното спазване от участниците в движението и контрола им от страна на отговорните институции. В някои страни гледат на пътната безопасност по-сериозно от други. 

  • Сурови мерки срещу превишената скорост в Норвегия. Северното кралство е известно със стриктния си подход към превишената скорост. Дори надвишаването на 20 километра в час може да доведе до присъда до 18 дни затвор. Санкциите нарастват с увеличаване на скоростта.
  • Пиенето на алкохол и шофирането е смъртоносна комбинация. Поради това страни, като Чехия, Унгария и Румъния приеха закони за нулева толерантност. Това означава, че всяка измерима консумация на алкохол води до незабавно осъждане за шофиране в нетрезво състояние. От Международната асоциация на шофьорите (IDA) посочват, че страните със строги закони за шофиране в нетрезво състояние имат изненадващо по-малко смъртни случаи.
  • Строги санкции за непоставяне на предпазен колан. Носенето на предпазен колан е задължително в почти всички страни. Австралия обаче вероятно наказва нарушенията с най-суровите санкции. Всеки, който шофира без предпазен колан, подлежи на глоба от около 330 австралийски долара, приблизително еквивалентни на 200 евро.  
  • Безкомпромисно спазване на правилата за безопасност на децата в САЩ. Отвъд океана законите за движение се различават в различните щати. Въпреки това, когато става въпрос за безопасността на децата в превозните средства, законите са еднакво строги навсякъде. Неправилното използване на детски седалки например е забранено. Глобите за нарушение могат да бъдат различни. В някои щати налагат общественополезен труд или посещение на задължителни образователни програми като наказание и с цел превъзпитание.
  • Тежки санкции за шофиране със смартфон. Обединеното кралство е известно със своите стриктни закони за движение – това е особено вярно за подхода срещу използването на мобилни телефони по време на шофиране. Наскоро глобите бяха удвоени до 200 паунда глоба, близо 235 евро, и 6 точки от шофьорската книжка.

 

Резултатите от тежките глоби и дори потенциални присъди и затвор изглежда помагат да се контролира превишената скорост и други чести и опасни нарушения зад волана. Спазването на нужната дистанция също е важен фактор. Според част от шофьорите ограничението на скоростта по магистралите у нас не бива да се намаля до 130 км/ч. Също така в населени места да се шофира с 30 км/ч. е твърде бавно и ще предизвика задръствания. Тези аргументи не отговарят на действителността. Но вместо да посочваме още от чуждия опит сме подготвили подробна таблица за спирачния път – още веднъж законите на физиката винаги се прилагат! Изчисленията са на база 2 сек. време за реакция, което е възможно най-бързата възможна, независимо от възрастта, здравословното състояние и концентрацията, при наклон от 4% изкачване. Коефициентът на триене на сух участък е 0,7.

 

Скорост

Спирачен път

(сух участък)

Спирачен път

(мокър участък)

Коефициент на триене (мокър участък)

20 км/ч

13,2 м

14,2 м

0,46

40 км/ч

30,7 м

37,4 м

0,37

80 км/ч

78,5 м

117,3 м

0,30

120 км/ч

143,3 м

248,6 м

0,27

140 км/ч

182,1 м

335,3 м

0,26

180 км/ч

272,4 м

553,5 м

0,24

240 км/ч

439,9 м

999,3 м

0,22

 




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.