16
Май 2025
За огромно съжаление инцидентите по българските пътища продължават да са сред водещите теми в обществото ни. Колкото и да се говори сега, а и през годините, все така виждаме водачи да предприемат неразумни маневри, които водят след себе си смърт, тежки наранявания и много сълзи. Пътищата у нас също често не осигуряват нужната безопасност. Много се говори за асфалта и дебелината му по магистралите, но това съвсем не е единственото важно.
Държавата с нов пакет мерки, за да намали пътния травматизъм
Автомобилните катастрофи са проблем на всяка страна, но у нас, спрямо останалата част от Европа, този въпрос отдавна стои нерешен. Сега законодателят се зае да предлага промени – от намаляване на скоростта, по-големи глоби и по-малко административна тежест, които да спомогнат за ограничаване на пътния травматизъм. Връщането на по-ниската скорост от 130 км в час по магистралите вероятно е добра мярка, предвид това, че многократно сме посочвали, че освен в България, рядко можете да шофирате с толкова висока скорост из Европа. Още повече, че магистралите у нас не са и в много добро състояние. Да вземем например АМ „Хемус“, която дори и в участъци, където привидно асфалтът е равен, колата постоянно преминава през неравности. Да видим в какво състояние ще бъде след ремонта, който се провежда по нея. Трябва обаче да отбележим и друго за магистралите – от всички пътища те са най-безопасни – случват се най-малко инциденти и съответно с най-малко жертви и ранени. Скоростта може да е най-висока спрямо други пътища, но рискът от челни сблъсъци, които са сред най-честите удари водещи до тежки последици, е най-малък. Дали тази мярка ще даде видим резултат?
Старата идея (стара поне от есента на 2023 г.) камерите на тол системата да отчитат средна скорост също е добра. Ако трябва да бъдем реалисти максималната скорост по магистралите дали 140 км в час или 130 км в час съвсем не се спазва стриктно от всички водачи. Шофирайте, по която е и да е магистрала и ще видите профучаващи автомобили с много над максимално допустимата скорост. Защо? Защото няма да има последствия – административни или наказателни. Видяхме какви са резултатите от пробното използване на тол системата – на околовръстното шосе на София за броени дни – хиляди нарушители. Тепърва ще научаваме за хиляди други, когато бъдат обявени данни от новия режим на работа на тол системата. В допълнение към тях камерите на общините, където ги има, също ще ловят пътните нарушители. МВР ще трябва да обработват огромно количество данни. Дали няма да се получи лавина, която да забави налагането на санкции?
Решението МВР да пусне на пътя необозначени полицейски автомобили, с които да следи за агресивни водачи е донякъде иновативна за страната ни идея, но колко ефективна ще бъде? В репортажи в медиите видяхме, че реално служителите в тези автомобили само докладват на своите „обозначени“ колеги, които може да са наблизо, но може и да се намират на километри от нарушителя. В други държави (особено в САЩ), т.н. „цивилни“ полицейски автомобили са често срещани – особено по магистралите. Но служителите с тези автомобили са униформени и спират нарушителите и налагат глоби, а не ги докладват на най – близкия обозначен патрул. А, може би просто трябва да се насърчат гражданите да изпращат записи от видеорегистратори, а МВР бързо да ги обработва?
Предложението зад волана да може да сядат и деца на седемнадесет години, но с придружител по същество дори не идва от България – то е заложено в промените на европейско ниво и ще се случи и без спешните държавни мерки за борба с пътния травматизъм. Изменение в закона, с което от организациите, които протестираха за по-безопасни пътища не са съгласни, защото се опасяват от повече катастрофи и безотговорност от страна на правоспособните придружители. Нека бъдем честни – мнозинството от родителите не се интересуват, къде са децата им след законния вечерен час, камо ли да се возят с тях до мола.
Предлага се да се отнема шофьорската книжка за повече нарушения. Добре, но какво да кажем за онези, които не са правоспособни и никога не са били? Една от причините да има подобни „водачи“ е, че за тях отдавна се е обезсмислило да дават пари за фалшиво свидетелство за управление на МПС, когато могат да шофират и така, докато или ако ги хванат.
В продължението дискутираме ролята на състоянието на пътищата при възникване на ПТП. Още много полезна информация натрупана през годините можете да намерите в сайта на СБА.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.
В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.
Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.