+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

15

Април 2025

546

Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Любопитно Светозар Димитров

Промени за всички европейски шофьори 

Преди време писахме за намеренията на Брюксел, а сега наскоро бе направена нова стъпка към промени отнасящи се до всички водачи в Европа. Европейският парламент и Съвета на Европейския съюз постигнаха предварително споразумение за осъвременяване и хармонизиране на европейските правила за получаване на шофьорска книжка. Промените бихме казали са за добро – ето какви са те.

Дигитална шофьорска книжка 

Много от нас вече са дигитализирали банковите си карта, ако си спомняте и ковид сертификатите имаха удобен дигитален вариант. Затова дигиталната шофьорска книжка е навременна стъпка към един толкова модерен и цифров свят. Подобно на много други дигитализирани карти за пазаруване и свидетелството за МПС ще може да бъде достъпно от телефона ни. Това ще бъде документ, така както сега са пластиките, с който ще може да докажем нашата правоспособност, а ще служи и за самоличност. Ако все пак не искате, пластики ще се издават също. 

Разбира се, основната цел остава пътната безопасност и то с амбициозна цел до 2030 г. Тоест до пет години да бъде намален броя на случаите на пътен травматизъм и отнет живот вследствие на катастрофи наполовина. Дигитализирането на шофьорската книжка само по себе си няма да реши този проблем, но ви напомняме, че целта е нарушители на правилата за движение да бъдат още по-лесно установявани и наказвани за безотговорни си действия. С директива Европейският съюз ще хармонизира разнородните правила и изисквания към водачите, т.е. Свидетелствата за управление на МПС ще отговарят на еднакви стандарти за уменията на кандидат-притежателите им. 

Дигитализирани свидетелства за управление са възможни в няколко американски щата, но Европа може да бъде първата, която да въведе електронния документ за толкова много граждани и територия в света.

Кога ще бъде въведена дигиталната шофьорска книжка? 

Не толкова скоро, колкото бихме искали да се случи. Причината е, че трябва да се свърши още много работа - не само законодателна, но и транспониране на директивата в местните закони, но и техническа - да се изгради общ дигитален портфейл за цяла Европа. Това ще отнеме до пет години и половина, след приемане на законодателството. 

Младите водачи и пътната безопасност 

Европейските институции искат да се погрижат за по-младите водачи – към тях ще има по-високи изисквания. Това е в синхрон с политиката за нулева толерантност и концепцията за нула жертви вследствие на пътни инциденти. Конкретно органите на реда ще бъдат безкомпромисни към онези, които шофират без предпазен колан или под въздействието на алкохол. Те ще имат и изпитателен срок – не по-малко от две години, в който да докажат, че са съвестни и отговорни.

Подготовката също ще претърпи промени като кандидат-шофьорите ще трябва да наблегнат на безопасността на уязвимите участници в движението – пешеходци и велосипедисти. За щастие има някои статии по темата, които препоръчваме да прочетете:

Топ 3 пътни нарушения, които пренебрегват правата на пешеходците

Нидерландското правило за пътна безопасност да се прилага в цяла Европа

Отново на училище - съвети за водачите, които да следват през цялата година

Възрастови промени и срокове

Най-важното за абсолютно всички притежатели на свидетелство за управление за любителска категория е, че този документ освен дигитален ще се обновява не на всеки десет години, а на петнадесет години. От друга страна за водачите на възраст над седемдесет години ще се подновява на пет години и то след медицински преглед. На всеки пет години ще се подновява и за тежкотоварните автомобили и автобусите.

Заради проблема с недостига на професионални шофьори Европейският съюз възнамерява да намали минималната възраст за придобиване на професионална шофьорска книжка – 21 години за автобуси и 18 години за получаване на професионален лиценз. 

Обобщение

Въпреки принципното споразумение между двете европейски институции, Европейският парламент трябва да го одобри. След това ще трябва да бъде гласувано и в националните парламенти. Затова, ако сте ентусиазирани за дигиталната шофьорска книжка ще трябва да почакате още няколко години.




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

24.03.2025
Как да паркираме на заден ход? (част 1)

София и други големи градове у нас ежедневно изискват умения за паркиране от всеки автомобилист. Движението на заден ход може да бъде обезсърчително както за нови шофьори, така дори и за опитни водачи. Има няколко прости съвета, които ще ви помогнат да се

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.