+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

10

Юни 2025

30

Проблеми и решения на пътния травматизъм – причини за ПТП (част 3)

Закони Светозар Димитров

Състоянието на пътищата може да допринесе за възникването на повече катастрофи, но също така и за превенцията и намаляването им. Всичко зависи от това в какво състояние е дадена отсечка, както и дали е добре проектирана – остри завои, проблеми с видимостта и недоброто обезопасяване не допринасят за намален пътен травматизъм, а точно обратното. Да, у нас все още има какво да се желае, когато говорим за състоянието на пътищата, но те ли са основната причина за големия брой инциденти? И да, и не. Ето защо.

Проблемните или опасни пътища у нас се характеризират с лошо състояние на асфалта с неравности, дупки и пукнатини, което не осигурява нужното сцепление. Твърде често такива пътища нямат мантинели, маркировка и колчета, които да правят пътя безопасен. Планинските пътища са с множество остри завои и миг невнимание или безумно изпреварване може да коства животи. В населените места може да липсва осветление. В много случаи няма и алтернатива, а тогава натоварен трафик, включително и международен транзитен, преминава по двупосочни пътища с по една лента. В такива случаи изнервени или не – водачи предприемат прекомерно рискови изпреварвания. Така стигаме и до начина, по който пътищата се проектират или в повечето случаи са били замислени. Припомнете си какви са пътищата в Швеция.

Въпреки всичко посочено до тук – състоянието на пътната мрежа съвсем не е водещ фактор, който да причинява инциденти. Водачите са тези, които в много повече случаи са причинители и всичко се корени в тяхното поведение на пътя. Разсеяните шофьори са голям проблем защото вместо да наблюдават пътната обстановка те гледат в телефоните си, а след сблъсък реагират с: „Не те видях“. Глупаво оправдание, което в някои случаи коства нечий човешки живот. Превишената скорост е друг основен причинител на ПТП. Скоростта убива, а движението над ограничението е лесен начин да причините автомобилна катастрофа. За съжаление това все още не се разбира от част от водачите – опитни или не. Шофирането под въздействието на алкохол причинява автомобилни произшествия всеки ден. Същото се отнася и за шофирането под въздействие на наркотици. Безразсъдното шофиране е нарушение на правилата за движение, при което водачът показва незачитане на правилата за движение по пътищата. Логично тук може да споменем и шофьорите, които минават на червено или отнемат предимство, когато не спазват знаците (особено B1 и В2) и правилата, които го регламентират. Така рискуват да причинят неправомерна смърт, защото често се стига до страничен удар при високи скорости. Пример е инцидента с бившия политик Лютви Местан.

Когато шофьорите предприемат опасна смяна на лентата – това често води до автомобилна катастрофа. Виждали сме и безумия през годините – шофиране в грешна посока в насрещния трафик, когато в опасност са всички. Неспазването на дистанция остава голям проблем за причиняване на инциденти, включително и верижни катастрофи. Рисково поведение на пътя, на което сме свидетели постоянно – по магистрали и дори по третокласни пътища. Сред поведението на водачите, което води до ПТП-та трябва да споменем и гневните шофьори, джигитите и всякакви организирани или спонтанни улични гонки, които застрашават живота и за здравето на всички участници на пътя. Нетърпението на младежите зад волана често пъти се проявява в склонност към рискови изпреварвания, а неопитността им – в пренебрегване на правилата за движение. Не на последно място трябва да споменем и сънливостта и липсата на редовна почивка при дълъг и/или нощен път.

Шофирането през нощта почти удвоява риска от настъпване на автомобилна катастрофа. Умората на водача може да се прояви под формата на опасно предизвикателство той да остане буден докато е зад волана. В малките часове на денонощието видимостта е намалена, както и когато над пътя се спусне мъгла, а това са още рискове, които не бива да се пренебрегват.

В последната статия от тази поредица ще коментираме и резултатът от произшествията. Прочетохте ли предходната?




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

09.06.2025
Работно време на СБА Перник

СБА Перник няма да работи от 16.06 до 20.06.2025 г. (вкл.).

29.05.2025
СПАСОВДЕН

СБА честити Спасовден!

28.05.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – състоянието на пътя (част 2)

От дупки по пътя до неадекватни или липсващи знаци – различни фактори могат да допринесат за автомобилните произшествия.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.