Проблемът са своеволията на пътя на тези участници в движението, които смятат, че само защото техните „маниери“ са им удобни, могат да застрашават живота на останалите. Не бива да забравяме и още нещо – всички сме пешеходци, независимо дали предпочитаме да се придвижваме с кола, велосипед или обществен транспорт, включително и децата.
Неспазване на правилото за продължение на тротоара
Дразнещо и същевременно опасно, но твърде често игнорирано от шофьорите, е когато същите извършват завой на кръстовище без светофарна уредба. Съсредоточени единствено в идващия трафик и момента, в който ще могат да направят завой те отнемат предимството на пешеходци, които преминават от един тротоар на друг. На практика пешеходците се ползват от правилото за продължение на тротоара и когато сте зад волана следва да изчакате да преминат първо те, а след това да се оглеждате за останалите коли. Дори и когато пешеходец е само един!
Законът за движение по пътищата (ЗДвП) ясно и точно посочва в допълнителните разпоредби, че: "Пешеходна пътека" е част от платното за движение, очертана или не с пътна маркировка и сигнализирана с пътни знаци, предназначена за преминаване на пешеходци. На кръстовищата пешеходни пътеки са продълженията на тротоарите и банкетите върху платното за движение.
Отделно трябва да добавим и Чл. 119. (4) Водачите на завиващите нерелсови пътни превозни средства са длъжни да пропуснат пешеходците.
От друга страна, пък често пешеходците не се оглеждат, с презумпцията, че имат абсолютно предимство, което не е така! Напомняме, че същото важи и за пешеходните пътеки. НИКОГА не „изкачайте“ на пешеходна пътека, ако не сте сигурни, че задаващите се автомобили имат готовност да спрат! Също така, релсовите превозни средства са с предимство на пешеходни пътеки и не са длъжни да спират преди тях!
Допълнително по темата можете да се запознаете и с тълкувателното решение (Тълкувателно решение № 2 от 22.12.2016 г.) на Върховния касационен съд. Неспазването на правилата за пресичане би означавало съпричиняване от страна на пешеходците.
Неспазване на местата за паркиране
Тук има няколко аспекта, често наблюдавани на паркингите пред търговски обекти. Паркиране извън очертаните и обособени паркоместа, а вместо това паркиране възможно най-близо до входа на търговския обект, естествено при наличие на достатъчно свободни регламентирани места. Това затруднява, както останалите водачи, така и пешеходците. Тези недобросъвестни водачи въобще не осъзнават, че в случай на възникване на пожар, например, в търговския обект, превозното им средство ще затрудни излизащите навън хора, а същевременно ще пречи и на пожарникарите и спасителите.
По темата трябва да добавим и паркирането на инвалидни места. Те са близо до входа защото хората, за които са предназначени често са трудноподвижни. Предвижда се глоба, която в повечето случаи е трицифрена, а може да се стигне и до репатриране на автомобила. Но това не се случва на подобни паркинги, а обикновено, ако сте заели нечие място пред дома на някой с право да ползва инвалидно място.
Трябва да вметнем и паркирането на места предвидени за зареждане на електрически автомобили. По-рядко там ще бъде оставена кола с ДВГ, макар да се случва. Друго безотговорно отношение е да оставите зареден електромобил на подобно място, докато някой друг чака, за да зарежда. Все пак сред водачите на подобни коли обикновено има разбирателство.
Каране на двуколесни превозни средства по тротоарите
Не само шофьорите, но и други участници в движението пренебрегват правата на пешеходците. Както сме посочвали и преди мястото на велосипедите и тротинетките не е по тротоарите, пешеходните алеи и зони. Отново справка в ЗДвП категорично казва, какво не могат да правят водачите на подобни двуколесни превозни средства:
2. да се движи по изградената велосипедна инфраструктура, а при липса на такава - възможно най-близо до дясната граница на платното за движение;
10. да управлява превозното средство по площите, предназначени само за пешеходци;
5. да управлява превозно средство по площите, предназначени само за пешеходци; тази забрана не се отнася за велосипедисти на възраст до 12 години.
Припомнете си и правилата свързани с отнемането на предимство!
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Пунктът за Периодични технически прегледи в СБА Перник, няма да работи от 14 до 16.10.2024 г. (вкл.).
Пунктът за Периодични технически прегледи в СБА Карнобат, няма да работи от 10 до 18.10.2024 г. (вкл.).