+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

20

Януари 2025

1413

До две години шофираме електрически коли?

Автомобили Светозар Димитров

Това от своя, страна най-накрая, ще направи електричките също толкова достъпни колкото и братовчедите им с двигатели с вътрешно горене (ДВГ). Тази изненадваща прогноза ни мотивира да проверим какво се случва с пазарите на суровини и доколко предвещанието може да се сбъдне, при условие, че именно при продажбите на електрически автомобили се забелязват спадове.

Отлив от електрическите коли

Има леко охлаждане към купуването на нови коли в Европа. С 0.4% се свиват продажбите за първите 11 месеца на миналата година по данни на Европейската асоциация на автомобилните производители. При електрическите автомобили обаче картината е различна – продажбите спадат с над 9% на годишна база и 15% на месечна. При бензина понижението е с близо 8%, а при дизеловите коли надхвърля 15%. Единствено при хибридите, и то не при всички, има ръст – значителен при това – с повече от 18%. Плъгините, които са и с най-големите батерии сред хибридите, също се свиват със 7.6%. Тази картина очертава неблагоприятното състояние не само за автомобилните концерни на Европа, но и за нагласите и тревогите на европейските потребители за социално-икономическата ситуация в бъдеще.

Пазарен дял за ноември на европейския пазар

Хибрид

33.2%

Бензин

30.6%

Електрически

15%

Дизел

10.6%

Плъгин хибрид

7.6%

Други

3%

Източник: Европейската асоциация на автомобилните производители

Последните данни показват, че в България с 14% растат новите коли на годишна база. От тях с най-голям скок са хибридите – близо 108%, а най-скромен е при дизелите – с над 8%. Реално обаче като абсолютен брой най-много са новорегистрирани бензиновите коли – повече от 3 хил., а едва 36 са новите плъгини.

Слабият интерес към електромобилите е свързан основно с два фактора:

  1. нарастващи опасения относно разходите за електромобили поради по-ниските цени, реализирани за употребявани коли на ток
  2. недостиг на станции за бързо зареждане, който е осезаем в много части на Европа

Секторът у нас успява да балансира потребността от зарядни станции по принцип, но изграждането на повече точки за зареждане е свързано с големи административни и технически предизвикателства. Опасения относно пробега и инфраструктурата за зареждане нарастват дори сред производителите. Тези проблеми могат да накарат потребителите да се замислят относно закупуването на електрически автомобил.

Ръст при хибридите

Като цяло продажбите на хибриди и плъгини се ускоряват в сравнение със забавянето на електромобилите. В голям пазар като американският например растежът на хибридите изпревари електромобилите през последните няколко месеца. Глобалните продажби на хибриди могат да надхвърлят прогнозите с 1 до 2 милиона автомобила. Хибридите може да са преходна технология, но те все пак имат по-малко негативно влияние над околната среда, а максимизирането на печалбите осигуряват ресурс за инвестиции в електрическата мобилност.

Хибридите се справят добре и по отношение на възвращаемостта на инвестицията и може да постигнат изплащане за малко над три години. Това се постига, чрез годишните икономии от гориво. Също така потребителското доверие в цените на употребяваните хибриди също е голямо.

Извън икономическите предимства хибридите имат по-висока производителност на конски сили от автомобилите с бензинови двигатели. Допълнителната подкрепа, която идва от електрическия мотор при ускоряване дава увереност на водачите, когато например трябва да се включат в бързо движещия се трафик по магистралите. На фона на намаляването на обема на бензиновите двигатели производителността на хибридите може да привлече повече внимание от потребителите. Но ако до 2030 г. бъдат реализирани по-ниски разходи за електромобилите, техните предимства отново ще бъдат на фокуса на клиентите и вероятно ще станат предпочитани.

Следва продължение.




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.